Personal || crossroads

Ik ben nu vierentwintig jaar, en het lijkt dat zowel ik als veel andere leeftijdgenoten rondom mij zich op een kruispunt van hun leven bevinden, waarbij sommigen meteen een weg durft in te slaan, en anderen besluiteloos blijven dralen op de splitsing. De een begint te werken, anderen kopen een woning, nog anderen trekken er een paar maanden op uit. En nog anderen hebben geen flauw idee waaraan ze moeten beginnen. Natuurlijk komen we voortdurend op kruispunten te staan, elke dag moeten we keuzes maken, maar de kruising die we nu naderen lijkt wel beslissend te zijn. En eigenlijk kan ik niet eens spreken over een kruispunt, nee, het is eerder een duizendpootpunt, zoveel opties liggen er voor ons open. Langs de ene kant is dit natuurlijk geweldig, zoveel mogelijkheden die we zelf mogen invullen, maar aan de andere kant is dat ook behoorlijk beangstigend en worden we er zelfs erg onzeker door. Waarschijnlijk zullen we ons binnen enkele jaren, of wie weet zelfs maanden al, afvragen waar al die drukte nu eigenlijk voor nodig was. Maar omdat de glazen bol tot nu toe nog niet is uitgevonden, blijven we in het duister tasten.

En het is nu net dat tasten dat moet ophouden. Een afwachtende houding kan in het begin zeker geen kwaad, overhaaste beslissingen zijn immers niet altijd de beste, maar nu en dan wordt het ook tijd om actie te ondernemen. Hiervoor is soms heel wat moed gevraagd. We moeten onze onzekerheid opzijschuiven en ook de faalangst moet een kopje kleiner worden gemaakt. We zijn toch zo bang de verkeerde keuze te maken. De uitspraak ‘kiezen is verliezen’ blijft almaar ronddwalen in ons achterhoofd, of blijft zelfs vaker dan we zelf willen de overhand nemen. Maar, geloof het mij, door niet te kiezen mis je nog veel meer. Wie beweert er trouwens dat zo’n keuze definitief moet zijn? Soms zijn er vele omwegen nodig, vele stops op ongedefinieerde plaatsen, om uiteindelijk terecht te komen waar je je plaatsje denkt gevonden te hebben. Om vervolgens weer verder te willen. Bij elk kruispuntmoment kies je om een pad in te slaan, maar weet dat je nog steeds kan terugkeren, of nog beter, dat pad weer afslaan en zo een andere route te begaan. De weg die je ondertussen aflegde, is geen verloren tijd, maar ervaring. Want bedenk dat, mocht je voor het linkse en niet voor het rechtse pad hebben gekozen, dan was je misschien nooit op het zijpaadje zijn terechtgekomen dat je zo goed is bevallen.

Van ter plaatse blijven afwachten, daar wordt niemand beter van.  Begrijp mij echter niet verkeerd: er is ook niets mis met bijvoorbeeld jaren dezelfde job te blijven doen, of langer student te blijven dan de gemiddelde medemens, en te wachten tot iets nieuws zich aandient. Je bent nu immers niet de persoon die je vijf jaar geleden was, of die je over vijf jaar zal zijn, en soms zijn we er niet klaar voor om een bepaalde beslissing te nemen, of zijn we er ons gewoonweg niet bewust van dat we ook een andere wending aan ons leven kunnen geven, dat we die mogelijkheid in ons hebben. Ook die jarenlange job die misschien niet je droomjob is, maakt deel uit van de reis, is een deel van je evolutieproces. Wel gaat het erom te blijven geloven in je eigen kunnen, en te beseffen dat je echt wel meer kan dan je denkt, dat je echt in staat bent om iets anders te doen.

Actie ondernemen is op die momenten de sleutel, wanneer je voelt bij een kruispunt te zijn aangekomen. Misschien kom je niet meteen op de bestemming die je voor ogen had, maar niets is verloren tijd.  In vele gevallen is immers niet enkel de bestemming het doel, maar de reis.

Maandenlang heb ik erover nagedacht een eigen blog te beginnen, maar nooit ondernam ik iets. Toen kreeg ik tijdens een buitenlandse stage de kans een blog bij te houden, die werd gevolgd door mijn mede-stagiaires en onze familieleden. Door de positieve reacties daarop begon het mij te dagen dat dit misschien wel iets voor mij zou zijn, en hier is hij dan!

Ik hoop dat ook jullie iets hebben aan mijn schrijfsels en dat we mekaar kunnen inspireren.

Drie…twee…een…actie!

Reacties zijn welkom!

