Skin care || SOS moeilijke huidjes

5133777170_dcbeae870cbron: Flickr

Een aantal posts geleden beloofde ik het al, dat ik hier mijn tips zou delen voor een moeilijk huidje. Het specifieke huidje waaraan ik hier uitgebreid aandacht wil besteden is de droge of vochtarme huid, lees verder voor mijn persoonlijke life savers

Nu de zomer wel definitief het land uit lijkt te zijn (hoewel het weerbericht nog enkele zonnige dagen beloofde, hoera!), beginnen de droge huidjes onder ons zich al zorgen te maken. De schrale en koude herfst- en winterperiode betekent immers niet veel goeds voor onze huid. Daarom kan het een goed idee zijn om van tevoren je huid- en verzorgingsroutine beginnen aan te passen om volledig voorbereid te zijn voor wanneer de echte herfst en winter losbreken! Hieronder som ik mijn voornaamste tips op.

  • Zet de verwarming een graadje (of twee, of drie…) lager. Wanneer de temperaturen naar beneden zakken, hebben we de neiging knus te gaan cocoonen met de verwarming lekker hoog. Deze warmte kan onze huid echter heel erg uitdrogen. Cocoonen kan dus prima met een dikke trui en wollige sokken. Bovendien zal niet alleen je huid je dankbaar zijn, ook je energierekening en het milieu zullen erop vooruitgaan, win-win!
  • Douche minder (lang) en minder heet. Hetzelfde geldt voor warme en lange douche- of badsessies. Natuurlijk mag je jezelf best eens verwennen met een deugddoend schuimbad of lekker warme douche, maar beperkt dit echter tot een minimum. Probeer het douchen op zich zo lang mogelijk uit te stellen (je verfrissen met een washandje is prima, je voelt zelf wel aan wanneer een douche nodig is, bijvoorbeeld na het sporten), en doe dit dan met lauw in plaats van met heet water. Ook deze tip komt zowel je huid, je portemonnee als het milieu ten goede!
  • Vermijd water op je gezicht. Bij mij manifesteert mijn eczeem en droge huid met velletjes zich vaak in mijn gezicht. Een van de beste tips die mijn dermatologe mij ooit gaf, was om mijn gezicht niet meer met water te wassen. Dit kan heel vreemd klinken, maar zoals ik al zei droogt water de huid uit, en zeker de dunne gezichtshuid. Een prima alternatief is micellair water. Een aantal jaren terug was dit product nog niet zo courant, en was het enkel in de apotheek verkrijgbaar. Recentelijk zorgde het prijzigere Sensibio van Bioderma voor een ware hype in beautyblogland, en daar hebben de drogisterijmerken aardig op ingespeeld, waardoor ook veel goedkopere varianten makkelijk verkrijgbaar zijn. Ik heb zelf heel lang Sensibio gebruikt, maar kan je vertellen dat bijvoorbeeld het drie keer goedkopere Garnier-alternatief even goed en zachtaardig zijn werk doet.
  • Doucheolie en crème. Vergeet de frisse douchegels van in de zomer, vanaf nu is doucheolie je beste vriend! Het spreekt voor zich dat je je lichaam en gezicht ook telkens na het douchen rijkelijk moet insmeren.
  • Bescherm jezelf. Als je het gure en koude weer wil trotseren, voorzie dan steeds een grote sjaal die een groot deel van je gezicht kan bedekken. De striemende wind zal je huid immers doen ‘barsten’ en ze zal er rood door uitslaan. Geef jezelf ook een extra laagje van je favoriete crème en voorzie ook een tubetje voor onderweg. Eenmaal op de bestemming aangekomen kan je je huid nog eens extra voeden.
  • Water en vet. Ook vanbinnen uit moet je huid gevoed worden. Drink daarom veel water en vergeet ook niet voldoende ‘goede’, onverzadigde vetten te eten. Zet vaker dingen op het menu zoals: vette vis (bijvoorbeeld zalm haring), avocado, noten (bijvoorbeeld ongezouten cashewnoten). Ook kan je lijnzaad of chiazaden aan je maaltijden (bijvoorbeeld het ontbijt), toevoegen.
  • Supplementen. Je vetten kan je ook (deels) halen uit supplementen zoals visoliepillen. Van deze supplementen heb ik nooit echt duidelijk resultaat gemerkt, wel was en ben ik enorm tevreden over mijn pillen met paardenmelkpoeder. Ik heb echt gevoel (en dat laat zich ook uiterlijk merken) dat deze pillen helpen mijn eczeem en droge huid onder controle te houden. Ook zonder mijn chiazaden kan ik niet meer leven.
Reacties zijn welkom!

