Lifestyle || livin’ the light side of life

tdedkQnQGCgIhk9eoEkP_DSC_0983

photo

… of toch tenminste een poging tot. Spullen weggeven, verkopen, efficiënter opruimen, nadenken over de fysieke ballast in mijn leven. Het begon allemaal toen er verhuisplannen op mijn pad kwamen. Ik studeer momenteel af en ben op zoek naar mijn eerste vaste baan. Mijn vriend, met wie ik ondertussen al meer dan drie jaar samen ben, liet het leven met roomies ook achter zich en vond het stilaan tijd voor een eigen stekje. Voor ons was het dus een logische stap om te gaan samenwonen, ook al zijn we daar nog bijlange niet bij aanbeland. Eerst moet het appartementje helemaal opgeknapt en opgefrist worden, en wil ik vast werk vinden voor ik er definitief intrek. En moeten al mijn spullen en kleren die ik de afgelopen jaren heb verzameld, een nieuwe thuis krijgen. 

Tot die conclusie kwam ik zodra ik het appartement in kwestie had gezien. Hier zou nooit, never, jamais, genoeg plaats zijn voor al mijn kleding, schoenen, boeken, serviesjes, en noem maar op. Tijdens mijn studententijd heb ik een aantal jaren op kot gezeten en heb ik een halfjaar in het buitenland vertoefd. Resultaat: telkens twee plaatsen om spullen te verzamelen, die zich telkens opstapelden zodra ik weer thuis was aanbeland. Dit kon anders.

Ook kwam ik tot de conclusie dat rust in het hoofd en het leven gelijk staat aan rust in je omgeving. Hoe minder spullen, hoe minder afleiding. Hoe minder opruimwerk, hoe minder afstofwerk. Clean is the key. Tijdens mijn periode in het buitenland beschikte ik ook enkel over de core collection van mijn kledingkast. Dit zorgde voor veel minder aankleedstress in de ochtend en een nettere kamer (lees: een kamer waar geen kledingbommen ontploften). Ik heb aan de lijve kunnen ervaren dat meer kleding echt gelijkstaat aan de uitspraak ‘ik heb niets om aan te doen!’. Hoe minder kleding, hoe vlotter het uitkiezen van een outfit ging, echt waar.

Sindsdien ben ik constant bezig  spullen te selecteren die weg kunnen. Dat zorgt voor meer ruimte en efficiëntere manieren om op te ruimen.

Sommige spullen geef ik weg, andere verkoop ik, en echt hopeloze gevallen komen in de vuilnisbak terecht.

Hoe meer ik uitmest, hoe meer ik de smaak te pakken krijg, en hoe meer ‘afdelingen’ ik vind die ik kan uitruimen. Een greep uit het aanbod:

  • Kleding
  • Schoenen
  • Make-up
  • Boeken
  • CD’s & DVD’s
  • Elektronica
  • Decoratieobjecten
  • Ontvangen brieven en kaartjes
  • Sentimentele ‘prullen’
  • Foto’s
  • maar ook: digitale clutter; overbodige bestanden op je pc

De lijst is eindeloos, de weggooiweg is lang. Hoe eerder je begint met uitzoeken en wegdoen, hoe beter. Hier hoort dan natuurlijk ook bij dat je vanaf nu bewustere aankopen zal moeten doen, en moet nadenken of je iets echt nodig hebt.

Wordt vervolgd met meer gerichte tips en ideeën voor een lighter life.

bezoek alvast de website van deze minimalist guru: http://www.lightbycoco.com/

Reacties zijn welkom!

