De blok komt eraan! || studietips

boeken

Mijn laatste examens aan de universiteit dateren ondertussen van begin dit jaar, maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds meevoel met de studenten die nu met de neus in de boeken zitten. Lees snel verder voor mijn tips voor een geslaagde blok-en examenperiode, succesvolle resultaten gegarandeerd! 

tea

Ik beken, hoe hard ik de ‘blok’ tijdens de kerstvakantie en de januari-examens soms heb vervloekt, stiekem genoot ik er ook wel van. Lekker binnenblijven omringd door warme theetjes en gezellige kaarsjes, uitkijkend naar Kerst en nieuwjaar en de skivakantie na de examens, ik kon er best van genieten!

Hieronder kunnen jullie lezen hoe ik het aanpakte, en met succes: tijdens mijn hele school-en universiteitscarrière heb ik nooit één herexamen gehad, en daar ben ik best wel trots op.

LICHAAM

Je kent het spreekwoord wel: “Een gezonde geest in een gezond lichaam”. Alvorens je echt goed kan studeren, moet je ervoor zorgen dat je fysiek lekker in je vel zit. Al een paar weken voor de blok van start ging begon ik extra op mijn eet-en slaapgewoontes te letten. Veel water, groenten en fruit, in combinatie met een regelmatig slaappatroon -niet te laat naar bed!- en voldoende sport waren essentieel om mij op die zware periode voor te bereiden. Af en toe een eindejaarsfeestje aan het einde van het semester moet zeker wel kunnen, zolang je de ‘schade’ de volgende dag compenseert.

// sport
Maak tijd voor sport! Probeer ook zoveel mogelijk ’s morgens te sporten, 20 minuten is voldoende om energie op te wekken in de plaats van energie te vragen. Een frisse douche erna en je bent klaar voor de dag! Het kan een goed idee zijn om in de namiddag een wandeling te maken en een frisse neus te halen, een ideale remedie tegen het welbekende middagdipje! Het is natuurlijk ook geen misdaad om af en toe een dutje te doen, maar beperk die tot 20 minuten per dag.

healthy

// voeding
– ontbijt: bv havermout – bruin brood met mager beleg
– snacks: bv appel met pindakaas, banaan met yoghurt
– lunch, diner: mager vlees en veel groenten, pasta en aardappelen af en toe
– wees creatief en wissel af, zo trap je minder snel in de val van de ongezonde keuzes! Bewaar die voor het Kerstdiner en nieuwjaar 😉

PLANNEN

Tijdens de examenperiode veranderde ik steevast in een echte plan-en lijstjesduivel! Voor een keer is het niet erg om je planning nogal rigide toe te passen. Zo weet je vooraf waarvoor je staat en hoef je niet te veel meer over je plannen na te denken. Ik schreef werkelijk alles op:

// kalender
Eerst en vooral begon ik de periode met een maandkalender die ik afprintte uit Word Publisher, zo een met brede vierkantjes. Daarin noteerde ik:
– welke examens op welke dag
– welk vak studeren op welke dag, zo had ik een duidelijk overzicht hoeveel tijd ik had voor elk vak.
– welke feesten / uitstapjes, want die horen ook bij de Kerstvakantie!

// lijstjes
Ik werkte ook met dagplanningen. Het is fijn om die de avond ervoor te maken, zo kan je je hoofd leegmaken en moet je je geen zorgen meer maken over je dagstructuur van morgen. Zo vermijd je ook hier en daar pauzes te nemen die je (te) veel tijd kosten en van alles in je mond te proppen dat niet in je mond hoort te worden gepropt!

– om hoe laat een pauze met welke (gezonde!) snack
– om hoe laat welke sport/wandeling,…

// studieplanning
– zorg ervoor dat je al je nota’s netjes bij elkaar hebt voor het studeren begint. Zo hoef je je enkel op de materie zelf te concentreren en niet op het zoeken van je cursusbladen.
– voorzie een zekere rek op je studeerplanning: een dag voor herhaling van de materie, hou 1 januari vrij, plan niet te veel op Kerst, laat een dag open voor moest je op een andere dag niet klaargeraken, enzovoort

SOCIAL MEDIA?

pc

– laat je zo min mogelijk afleiden door allerlei social media; ban je pc en je smartphone. Na het studeren kan het handig zijn om vragen te stellen of te beantwoorden in je online studiegroep, maar beperkt die zoveel mogelijk tijdens het studeren zelf. Onthou ook dat je best je nota’s doorneemt voor de blok begint en je de meeste vragen dus al op voorhand moet stellen!
– zet eventueel je internet af als je moet studeren met powerpoints, of print deze op voorhand af op klein formaat. Of nog beter: verwerk deze op voorhand in je nota’s of samenvattingen.

Ik wens iedereen veel moed en succes, maar vergeet ook geen plezier te hebben! Heb zowel plezier in je ontspanning als tijdens het studeren, want voor je het weet is de studententijd gedaan en kijk je met weemoed terug naar de examens!

WAT ZIJN JOUW ULTIEME BLOKTIPS?

Reacties zijn welkom!

