Boek: ‘Stuffocation’

IMG_4324

‘Stuffocation, living more with less’ is een boek door James Wallman dat mij op het lijf geschreven lijkt. De laatste tijd probeer ik er op te letten dat ik niet te veel onnodige prullen, kledij of cosmetica koop, en dat ik op tijd het een en ander weg doe of verkoop. De toekomstige verhuis naar een eigen, niet zo heel groot appartement heeft daar veel mee te maken, maar ik wil ook echt mijn koopgedrag en manier van denken blijvend veranderen.

Ik merk ook dat er steeds meer mensen mee bezig zijn, en dat het minimalistisch leven echt een trend aan het worden is. Zo raakte ik bijvoorbeeld erg geïnspireerd door de blog Light by Coco. Ook opruimfilmpjes op YouTube vind ik geweldig en ik verzamel naar hartenlust opruim hacks op Pinterest.

‘Stuffocation’ gaat ervan uit dat je niet perse gelukkiger wordt van materiële bezittingen waarvan je ooit dacht dat je ze nodig had. Het is niet alleen slecht voor de planeet, ook wordt je huis er een rommeltje van en krijg jij er zelfs stress van. Zoals de titel van het boek het zegt in een leuke samentrekking van de woorden ‘stuff’ en ‘suffocation’, je wordt letterlijk en figuurlijk verstikt door al je spullen. Meer focus op ervaringen dan op materieel bezit, daar gaat het om en dat zal je uiteindelijk ook gelukkiger maken. ‘Stuffocation’ haalt inspiratie bij de psychologie, economie en cultuur en hoopt een echte verandering teweeg te kunnen brengen.

Ik ben alvast overtuigd dat het de moeite is om te proberen en kan niet wachten om verder te lezen. Ik hou jullie op de hoogte van wat ik van het boek vind en welke inzichten ik ermee heb verworven!

Voelen jullie je soms ook verstikt door al je spullen?

3 gedachtes over “Boek: ‘Stuffocation’

Reacties zijn welkom!

