My top 10 movie list!

Er zijn zo van die films die je een leven lang bijblijven. Sommige omdat je ze hebt bekeken op een speciaal moment, of ze vaak hebt gezien tijdens een periode van je leven, andere heb je misschien met een bijzonder persoon bekeken, en nog andere films blijven hangen omdat je ze gewoonweg fantastisch vindt! Vandaag laat ik jullie kennismaken met tien van mijn favoriete films en de verhaaltjes die ze meedragen!

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Image of Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Aah, heerlijke film is dit. Ook de soundtrack ervan vind ik fantastisch, met deze heerlijke song van Beck die telkens gevoelens bij mij weet los te maken. Het verhaal over een koppel dat elkaar uit hun geheugen laat wissen, en pas achteraf beseffen wat ze eigenlijk aan elkaar hadden. We zien Kate Winslet als de heerlijk exentrieke Clementine en Jim Carrey als Joel, in een rol die meer inhoudt dan enkel gekke bekken trekken. Romantisch, melancholisch, en met een zweempje tristesse. Ik leerde de film kennen in mijn puberjaren en hij heeft mij sindsdien niet meer losgelaten. Standaard kroop ik in bed met deze film wanneer ik eens een dipje had. Ik werd er niet bepaald vrolijker van, maar de mooie boodschap en prachtige dialogen waren telkens weer een troost voor mij.

2. Almost Famous

Image of Almost Famous

Het is een wonder dat deze DVD nog werkt, ik heb hem letterlijk grijsgespeeld! Een prachtige, muzikale film over een piepjonge journalist op tournee met een rockband. De liefde, de euforie van de feestjes en de muziek en de vriendschap uit deze prent wisten mijn jongere ik telkens weer te betoveren. Ook gebruikte ik deze film als een soort van test voor nieuwe liefjes: ze waren enkel geslaagd als ze deze film oprecht wisten te appreciëren! Het grappige is wel dat mijn huidige vriend en ik deze film op onze eerste avond samen slechts met een half oog hebben bekeken. Hij heeft nooit een echt positief oordeel over de film geveld en toch zijn we nog steeds gelukkig samen! Gelukkig besef ik nu dat een liefje nog andere kwaliteiten moet hebben dan enkel lang haar hebben en van oude rockbands houden 😉

3. Simon Werner a Disparu

Dit was de eerste film die ik zag in de bioscoop met mijn huidige vriend, toen we nog net geen koppel waren. Ik wou  deze film heel graag zien en ging daarom in op zijn uitnodiging. Hij daarentegen bekende achteraf niet veel van de film gezien te hebben omdat hij meer bezig was met wanneer hij mijn hand zou durven pakken, haha! Uiteindelijk heeft hij het niet gedurfd maar is twee weken later alles wel in kannen en kruiken gekomen! Deze Franstalige cultfilm over de vreemde verdwijning van enkele scholieren heeft wederom een prachtige soundtrack. Op de toch wel duistere tonen van Sonic Youth droom ik telkens terug naar die eerste date…

4. Along Came Polly

Image of Along Came Polly

Ik heb eigenlijk absoluut geen idee waarom dit zo’n favoriet is kunnen worden. Ik bekeek Along Came Polly ooit eens met een liefje en sindsdien kijk ik hem terug telkens hij op TV is, ook al weet ik exact wat er zal gebeuren. Deze komedie met de eeuwige Ben Stiller, de hippie-achtige Jennifer Aniston en haar Blinde fredje Rodolfo weet mij toch telkens aan de buis te kluisteren, tot grote ergernis van sommige huisgenoten!

5. Volver

Image of Volver

Dankzij mijn studies Spaans heb ik een voorliefde voor Spaanstalige films ontwikkeld, met die van Pedro Almodóvar als koploper. De sprekende kleuren, ongewone verhaallijnen, vurige dialogen en opnieuw prachtige soundtracks zijn telkens weer een streling voor het oog en oor.

6. Mr. Nobody

Image of Mr. Nobody

Deze film van Jaco van Dormael is nooit een groot kassucces geweest, maar wordt des te meer geapprecieerd door de liefhebbers van het genre. Op een dag moet Nemo, de fantastische Jared Leto, op een treinplatform kiezen tussen zijn vader of moeder. Bij elke keuze horen verschillende mogelijkheden. De punchline van deze film is dus niet voor niets: “As long as you don’t choose, everything remaims possible”. Geweldig toch. We krijgen de verschillende levenslopen van Nemo te zien die bij een keuze horen, of daarbij hadden kunnen gehoord, we weten het nooit zeker. Een erg inspirerende én confronterende film voor de zoekende ik van enkele jaren geleden en van vandaag. En natuurlijk, moet ik het nog zeggen, een heerlijke soundtrack van onder meer Eric Satie.

7. Melancholia

Image of Melancholia

Melancholia is een bijzonder zware prent van Lars von Trier met impressionante beelden die het best tot hun recht komen op groot scherm. Als ik de prelude uit Tristan und Isolde van Wagner hoor, krijg ik telkens opnieuw die steen in mijn maag die deze film mij bezorgde. Kippenvel. De film gaat over depressie, maar ook over het einde van de wereld en de nietigheid van ons bestaan. Ik keek hem in de bioscoop net op de avond van de Pukkelpop storm, en dat zette mij natuurlijk extra aan tot nadenken en het evalueren van ons leven hier op aarde.

8. Ratatouille

Image of Ratatouille

Om dan even om te schakelen naar een leukere toon presenteer ik jullie: Ratatouille. Een fijne feel good film over een rioolrat die de beste kok van Parijs wordt, wie heeft deze heerlijkheid nog niet gezien? Ondanks dat ik deze film voor het eerst zag met een liefje waarmee de relatie erg slecht ten einde liep, heb ik nog steeds goeie herinneringen aan deze animatiefilm. We hadden allemaal inside-dingetjes over Ratatouille en ik kreeg zelfs een Remi-knuffel van hem. Aah, de jeugdliefde, zo mooi en schattig.

9. Donnie Darko

Image of Donnie Darko

Deze film is, zoals de filmposter, donker en luguber. We maken kennis met de jonge Jake Gyllenhaal in de rol van Donnie, een tiener die te kampen heeft met hallucinaties waarin een eng konijn hem aanzet tot het plegen van allerlei misdaden. De film zoomt in op onbegrepen jongeren en volwassenen die niet zijn zoals de rest. De film en de verhaallijn hebben een surrealistisch trekje (verdwijngaten enzo) en achteraf blijf je zitten met veel vragen. De film fascineerde mij meteen en ook ik voelde mij weleens anders dan de anderen. Zelfs na het verhaal tientallen keren gezien te hebben blijf ik nog steeds  met vragen achter.

10. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. 

Image of Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Ik sluit deze lijst af met een feel good film die denk ik in menig favorietenlijstje voorkomt. Amélie slaagde er telkens weer mij het leven lichter te laten opvatten en positiever te doen bekijken. Door alledaagse –en minder alledaagse– acties van vriendelijkheid en nieuwsgierigheid kan er zoveel goed gebeuren, een attitude om dagelijks mee te nemen!

bron foto's: www.imdb.com

Kenden jullie deze films al en wat zijn jullie favoriete films?

2 gedachtes over “My top 10 movie list!

  1. Wow, er zijn echt maar een paar films in dit lijstje die ik niet goed vind. En dat komt alleen omdat ik ze niet ken haha. Ik ga ze opschrijven en zal eens kijken of ik ze ergens kan vinden!

    Like

    1. Haha reden te meer om ze te leren kennen 😉 niet iedereen zal de volledige lijst leuk/goed/interessant vinden omdat ik ook wel van iets vreemdere films hou 😉 hopelijk heb je er iets aan!

      Like

Reacties zijn welkom!

