6 manieren om van je spullen af te raken

Less Stuff Means… (Printable) by Organize and Decorate Everything (bron)

Tegenwoordig lijkt het wel of je status toeneemt naarmate het aantal spullen dat je bezit afneemt. Onderwerpen zoals ‘minimalisme’ en ‘decluttering’ zijn hot and happening in blogland, en Pinterest-slaapkamers zien er almaar kaler uit. Minder spullen betekent minder stress en minder rommel, wat ook zorgt voor een rustig en opgeruimd hoofd. Vandaag geef ik enkele tips over wat je kan aanvangen met je teveel aan objecten. 

Maar allereerst deze kanttekening: wees je ervan bewust dat het wel echt hardcore is om in een ‘echt’ Pinterest-huis te leven, het is zelfs bijna onmogelijk (Mascha noemt het de Pinterest Lie). De meeste van deze foto’s zijn tot in de puntjes gestyled en er zijn niet veel mensen die daadwerkelijk zo wonen. Een huis moet immers een gezellige thuis zijn waar kan worden geleefd!

Roxane Beis kitchen, industrial black pendant lights | Remodelista
Een keuken zonder enig kopje of toestel zichtbaar? Forget it! (bron)

Wat je kan doen met je teveel aan spullen:

1) Gebruiken!
Dit lijkt erg simpel, maar beantwoord deze vraag eens kritisch. Heb je zelf geen douchegel die je ‘spaart’ voor speciale gelegenheden, of kaarsen die je enkel voor bezoek wil aansteken? Stop hiermee en gebruik je producten gewoon lekker op tot de dag dat je wel verplicht bent om een nieuwe crème of een vers pak servetten te gaan kopen. Maak van elke dag een feestje en verwen jezelf met dat ene parfum, ook al was het een erg dure flacon. Zo zullen je badkamerkastjes niet langer uitpuilen en kan je beter het overzicht bewaren. Zo loop je ook niet het risico dat een product over datum blijkt te zijn wanneer je het eindelijk wil gaan gebruiken.

2) Geef weg
Maak vrienden, familie of buren blij met dingen die je zelf niet of amper gebruikt. Ook spullen die je (drie)dubbel hebt kunnen weg. Geef gelezen boeken door aan je moeder, deel cosmetica uit aan je vriendinnen tijdens een girls night, of maak je kleine zusje blij met kleding. Je zal snel merken dat zowel een legere kast je opgelucht maakt, maar dat ook de daad van het geven deugd doet. Zoek ook eens naar Freecycle groepen op facebook, waar je je spullen gratis kan aanbieden aan onbekenden uit de buurt!

3) Doneer
Zet je in voor je gemeente of stad door nog bruikbare spullen te doneren. Zo bracht ik al kleding naar een buurtwinkel, gaf ik gelezen boeken aan de bib of zette ik speelgoed af in het plaatselijke schooltje. Denk ook eens na of er iemand is die je kent die werkt voor zo’n instelling. Mijn mama is bijvoorbeeld kleuterleidster en zij is altijd blij met mijn willekeurige ‘rommeltjes’. Dan maakt ze er kleine cadeautjes van voor verjaardagen van de kleuters. Denk hierbij aan simpele dingetjes zoals sleutelhangers of een kaartspel.

4) Verkoop
Soms wil je natuurlijk nog een centje aan je spullen overhouden. Je duurdere items kan je verkopen op sites zoals Ebay, Tweedehands of Marktplaats. Met andere spullen kan je op een rommelmarkt gaan staan. Tegenwoordig bestaan er ook veel Facebook-groepen waar je je spullen te koop kan aanbieden.

5) Recycleer
Je kan sommige spullen altijd hergebruiken voor een ander doel. Zo doen afgedankte kledij of beddengoed uitstekend dienst als ‘vieze vod’ voor fietsen, auto’s of andere smerige klusjes. Of wat dacht je van deze prachtige klok gemaakt van een vinylplaat? Oude Kerst- of verjaardagskaarten verknip ik om er zelf kaartjes mee te knutselen. Op Pinterest vind je echt ontelbaar veel DIY’s (de vraag is enkel of die bij ons ook zo goed gaan lukken…).

6) Gooi weg

Sommige voorwerpen kan je echt geen tweede leven geven. Dan moet je van je hart een steen maken en het gewoon weggooien, simpel.

Hallo opgeruimd en gebalanceerd huis! Wat doe jij zoal met je teveel aan spullen? 

10 gedachtes over “6 manieren om van je spullen af te raken

  1. Goed artikel! Wat je zegt over gebruiken vind ik vooral heel goed, zo gebruiken wij ons ‘goede’ servies en bestek gewoon elke dag, omdat elke dag een feestje is 🙂 en hebben we de regel dat voor elk nieuw ding in huis er ook een ding weg moet naar de kringloop of verkocht wordt.

    Like

  2. Goed blogje en leuk om te lezen! Wij zijn vorig jaar begonnen met minimaliseren en ik moet zeggen dat we inmiddels echt weinig overbodige dingen in huis hebben. En soms kan je andere mensen zo blij maken met de spulletjes die je zelf niet gebruikt!

    Like

  3. Ah, zo herkenbaar! Ik heb echt een paar keer per jaar een enorme opruimwoede. Ik kan echt niet leven met te veel spullen om mij heen. Dan ga ik als een wervelwind door alles heen en ga ik met stapels kleding en oude boeken naar de kringloop. Maar het moeilijkste is om ervoor te zorgen dat er niet méér bijkomt ;-)! Ik probeer mij er steeds meer van bewust te zijn ..

    Like

  4. Haha, die eerste tip vergeet ik nog wel eens. Ik heb inderdaad wel erg veel douchegels 😉 Verder ben ik best minimalistisch, want ik kan niet opruimen en ik kan niet tegen troep, dus ik moet wel 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Fijne tips! Ik gebruik wel altijd alles omdat ik het inderdaad zonde vind om het te laten staan tot het niet meer goed is of tot ik het niet meer leuk vind. Maar toch zou ik nog eens kritisch naar al mijn spullen moeten kijken, want waar ik wel slecht in ben is dingen weg doen, ook al draag/gebruik ik ze nooit meer…

    Like

Reacties zijn welkom!

