Mijn parfums van baby tot nu!

Ik ben iemand die niet erg vaak van parfum wisselt. Als ik een geur heb gevonden die bij me past, blijf ik daar heel lang aan trouw en koop ik keer op keer dezelfde fles. De weinige parfums die ik al in mijn leven heb gedragen herinneren mij dan ook telkens aan een bepaalde periode. Vandaag neem ik jullie mee op parfumreis door mijn leven!

Tartine & Chocolat – Ptisenbon eau de toilette

Parfums d’enfance(bron)
Kent er iemand dit babyparfum nog? Natuurlijk herinner ik het mij niet meer dat ik dit parfum ooit als baby heb gedragen, maar het flesje ken ik wel erg goed omdat het na de babyperiode nog lang in ons badkamerkastje heeft gestaan. Eerlijk gezegd vind ik het toch een gek idee om baby’s parfum op te spuiten (ik bedoel, baby’s ruiken van zichzelf toch al heerlijk…of ik misschien niet zo, haha), maar als ik ooit zelf een baby’tje heb zou ik het niet kunnen laten om ook deze flacon te kopen, puur uit nostalgie en omdat het zo schattig in de babykamer zou staan!

Ralph Lauren – Ralph Cool

<3 <3 RALPH LAUREN COOL <3 <3 Favorite perfume of all time!(bron)

Nog zo een klassieker! Welk tienermeisje heeft niet ooit een van de variaties van deze Ralph Lauren lijn gehad? Als ik de geur nu ruik word ik zo terug gekatapulteerd naar de eerste jaren van de middelbare school. Onzeker meisje dat zichzelf leert kennen en begint te experimenteren met kledij, uitgaan, nieuwe vriendinnen en dus ook parfum begint te dragen, de tijden! Mijn beste vriendin had de blauwe variant en ook aan die geur hangen zoveel herinneringen!

Lanvin – Eclat d’Arpège

My favorite perfume of all time...Lanvin Arpège 'Éclat d’Arpège' Eau de Parfum Spray(bron)

Aah, Lanvin, heerlijk parfum is dit! Kijk ook eens wat een prachtige flacon. Van dit geurtje heb ik indertijd echt heel veel flesjes gekocht. Ik ontdekte de geur per toeval door een verdwaald staaltje in de toiletkoffer van mijn moeder en ik was meteen verkocht. Ik vond het altijd moeilijk om een parfum te vinden dat bij mij paste, maar deze was mij werkelijk op het lijf geschreven. Licht bloemig, met als topnoten citroenblaadjes en hyacint. In het hart zit blauwe regen, perzik, pioenroos en groene theeblaadjes, en de basis bevat wit cederhout, amber en muskus. Een goddelijke geur die toch niet veel mensen kennen. Ik kreeg er ook steevast complimentjes en vragen over. Deze geur is onlosmakelijk verbonden aan mijn laatste jaren op de middelbare school en ook aan een liefje dat ik toen had, die zot was van deze parfum. Daarom ben ik op een moment gestopt met deze parfum te kopen, met de universiteit was het tijd voor een nieuw parfum!

Givenchy – Very Irrésistible

Givenchy 'Very Irresistible' Eau de Toilette Spray available at #Nordstrom(bron)

En dat werd deze geur van Givenchy. Om een of andere reden doet deze geur me altijd heel erg denken aan een feestje/concert waar ik eens heenging met een liefje. Ik heb de flacon nooit opgemaakt, eigenlijk paste de geur niet echt bij mij en vond ik hem veel te sterk en te zoet. Ik bleef hem de hele dag bij mezelf ruiken en dat vind ik niet prettig. Ik nam hem dus mee op mijn reis naar Cuba in november en gaf hem daar aan een hotelrecepcioniste die ons in een lastige situatie goed heeft geholpen Veel (luxe)producten zijn in Cuba immers niet te verkrijgen door het handelsembargo en Communistisch beleid. Je  doet de bevolking er veel plezier met producten zoals zeep of parfum. Altijd beter dan weggooien!

Calvin Klein – Beauty
Beauty by Calvin Klein Eau de Parfum Spray available at #Nordstrom
(bron)

En de opvolger, waarvan ik ook meerdere flacons heb gekocht, werd deze van Calvin Klein. Ook deze geur ontdekte ik via een staaltje, ik was er meteen weg van. Ook voor deze geur heb ik veel complimenten gekregen. Het is een niet-alledaagse doch subtiele en frisse geur.

Roger & Gallet – Cédrat, Fleur de Figuer, Gingembre

Fleur de figuier Roger & Gallet Francis Kurkdjian http://www.vogue.fr/beaute/buzz-du-jour/articles/fleur-de-figuier-roger-gallet-francis-kurkdjian/18181(bron)

Op een bepaald moment had ik geen zin meer om veel geld aan parfum uit te geven en ontdekte ik dankzij mijn moeder het ietsje goedkopere merk Roger & Gallet. Het voordeel hierbij is dat de parfums ook in kleine, handige flacons worden verkocht waardoor ik nu al drie van hun geuren uitprobeerde. Elk van die geuren voert mij ook terug naar een bepaalde periode. De citrusvariant doet me denken aan mijn kampeervakantie door het zuiden van Frankrijk. ‘Gingembre’ (gember) neemt me dan weer terug naar de maand dat ik in Londen was voor studies. De Fleur de Figeur-geur is dan weer een herinnering aan mijn stage in Luxemburg van afgelopen jaar. Van de gembergeur kreeg ik een full size flacon van mijn moeder en die gebruik ik momenteel. Je kan deze parfum zowat overal verkrijgen; in de parfumerie, bij sommige drogisten en zelfs bij apothekers!

Yves Saint Laurent – Parisienne

Own it...love it. Parisienne, the new fragrance for women by Yves Saint Laurent. The essence of a woman who is incredibly free. She is not from Paris but Paris adopts her. Because she knows how to love, how to live. Parisienne, the perfume of ultra-femininity, ultra-sensuality. A grand floral with a woody structure, luminous even in its mystery. #perfume #fragrance

En als laatste komen we aan bij mijn ‘gelegenheidsparfum’ van YSL. Ik vond het een bijzondere geur en kocht hem, maar achteraf gezien vond ik hem toch redelijk zwaar en had ik mij misschien ook laten verleiden door het sjieke flesje en de mooie reclamecampagne. Ik deed hem op voor de eindejaarsfeesten en sinds dan is dit mijn ‘eindejaarsparfum’. Ik moet maar even ruiken en ik kom alweer in de Kerst/feestsfeer, heerlijk!

Zo, dit waren mijn belangrijkste parfums. Er zijn nog enkele parfums die ik erg lekker vind. Zo staat Eau Tendre van Chanel al lang op mijn verlanglijstje, maar ik vind hem toch redelijk duur. Ook als ik een geur bij iemand anders ruik, zal ik die nooit voor mezelf kopen. Ik vind een parfum iets heel persoonlijks, iets typerend voor een persoon die ook van huid tot huid anders uitpakt. Hoe lekker het ook mag ruiken, ik zou mij nooit willen hullen in de geur van iemand anders!

Ik vond dit artikel erg leuk om te maken! Wat zijn jouw parfums die je leven kenmerken?

8 gedachtes over “Mijn parfums van baby tot nu!

  1. Ik gebruik nu Vanitas van Versace, maar ik heb ook lang een parfum van Replay gebruikt en daarvoor één van L’Occitane dat naar groene thee en munt rook en daarvoor één van Rochas dat mijn moeder ook had en me aan haar deed denken.

    Like

  2. Ah, leuk idee om je parfums zo op een rijtje te zetten. Ik heb idd ook van die geurtjes waarbij ik acuut terug ben in mijn middelbareschool periode. Maar dat idee van die baby parfum klinkt wel bijzonder, haha! Volgens mij heb ik alleen naar Zwitsal geroken toen 😉

    Like

Reacties zijn welkom!

