8 essentiële tips om jezelf op te peppen

vlieg!

We hebben ze allemaal wel eens, die dagen, weken of langere perioden waarin we wel verdoofd lijken. Niet vooruit te branden, suf, nergens zin in. Zeker in deze grijze winterperiode kan de somberheid hard toeslaan. Om deze nieuwe, verse week met een frisse geest af te trappen, deel ik mijn belangrijkste tips om jezelf snel weer back on track te krijgen!

1. Goed begonnen is half gewonnen
Sta op met het fluiten van de vogels wanneer de zon nog niet volledig is opgekomen. Je zal heel bewust het begin van de dag meemaken, wanneer er nog een zee van tijd voor je ligt. Als je later uit je bed komt, kan je wel eens het gevoel hebben dat je de dag toch al hebt verslapen en het dus geen zin meer heeft om nog veel te doen. Spring er dus lekker op tijd uit en kleed je ook meteen aan. Maak ook je bed op, zodat je de verleiding niet krijgt om nog even te gaan soezen.

 sunrise

2. Regelmaat
Om jezelf weer lekker actief en productief te krijgen is een goede regelmaat onontbeerlijk. Door structuur in je dag te brengen, elimineer je al een paar lastige keuzes en weet je op voorhand wat je te wachten staat. Probeer ongeveer 8 uur per nacht te slapen en hou regelmatige bed-en wektijden aan. Las vaste sportmomenten in. Structureer je dag in werk en pauzes.

3. Voeding en beweging
Gun jezelf de energie die je nu zo hard nodig hebt door middel van je maaltijden. Begin de dag steeds met een groot glas (citroen)water om de gezonde toon van de dag te zetten. Schrap slechte vetten en suikers die een regelrechte aanslag op je energiepeil betekenen. Enkele onmisbare onderdelen van mijn boodschappenlijst voor energie en een goede weerstand: havermout, rood fruit, bananen, pindakaas, amandelmelk, honing, noten, avocado, vette vis, witte vis, broccoli, speltbrood, rode paprika, groene thee en veel water. En op tijd eens een stukje chocolade natuurlijk. Verder haal ik ook veel energie uit beweging. Het kan even moeilijk zijn om je weer aan het sporten te zetten, maar hoe vaker je het doet, hoe leuker het wordt!

gezond ontbijt

4. Pak de chaos aan
Het kan zijn dat je nog niet meteen klaar bent om de puinhoop in je hoofd aan te pakken, en dat is niet erg. In de plaats daarvan kan je eerst je omgeving een grondige opfrisbeurt geven. Ruim je kamer of je huis op en doe ook dingen weg (lees hier 6 manieren om van je spullen af te raken). Gooi alles in een sopje, ververs je bed en zet alle ramen eens wagenwijd open. Spuit wat huisparfum of steek gezellige geurkaarsjes aan. Zo’n opruim- en schoonmaakbui kan mij telkens weer rust in mijn hoofd bezorgen.

opgeruimd staat netjes

5. Kleur en muziek
Soms vergt het wat moed wanneer je echt niet in de stemming bent, maar durf eens een vrolijke plaat opleggen. Je zal zien, het werkt aanstekelijk! Trek ook verse, kleurrijke kledij aan en zie hoe je stemming in de goeie richting evolueert.

6. Zorg voor jezelf
Ik begrijp zeker dat je niet meteen zin hebt om tijdens zo’n bui naar een schoonheidssalon te stappen, dus breng het salon gewoon naar jou! Rek bewust een avondje uit voor some serious pampering. Badderen, scrubben, maskertje, nagels lakken,… Maak jezelf mooi en voel je mooi, vanbinnen en vanbuiten!

7. Voed je geest
Voel je je nutteloos omdat je altijd maar onnozele series bekijkt of urenlang doelloos zit rond te surfen, maar voel je je nog niet klaar voor het echte werk? Zet je tijd voor de tv of computer dan om in interessantere uurtjes voor het scherm. Bekijk eens een documentaire op Netflix of YouTube of een cultuurprogramma of tv. Ga niet enkel voor de voorgekauwde hap in vrouwenbladen maar stort je eens op diepte-interviews of koop eens een wetenschapstijdschrift. Leen een dikke klassieker uit in de bib.  Zo zal je iets bijleren en wordt die ‘verspilde’ tijd toch nuttig besteed. Durf bij het uitgaan ook eens out of the box te denken. Waarom geen theatervoorstelling of comedy in plaats de zoveelste romantische komedie in de bioscoop?

8. Maak plannen
Pak je agenda erbij en begin te plannen! Hou je aan je sportregelmaat door bezoekjes aan de sportschool echt in te plannen. Wacht niet tot iemand jou uitnodigt voor een drankje, maar neem zelf initiatief. Een gezond gevulde agenda houdt je gaande en geeft energie. Zorg echter dat je zoveel inplant als je zelf aankan en wees niet overmoedig. Gun jezelf voldoende rust maar kom op tijd buiten!

In dezelfde categorie: maak to-do lists en werk ze een per een af. Zo behoud je het overzicht van wat je allemaal moet doen die dag of week.

to do list

Wat doe jij om jezelf op te peppen? 

Advertenties

4 gedachtes over “8 essentiële tips om jezelf op te peppen

  1. Hele goede tips 🙂 Jammer alleen dat ik ze vaak wel eh … wéét, maar niet altijd zin heb om echt orde in de chaos te scheppen, he he. Maar ik herken ze inderdaad. Iedere dag om half acht/acht uur opstaan werkt veel beter dan de ene keer super vroeg, dan weer niet je bed uitkomen. Net als een opgeruimd bureau en een net schoongemaakte kamer …

    Like

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s