Paardenmelk voor de huid

 IMG_4586

Al jaren ben ik constant op zoek naar producten, middeltjes of tips om de conditie van mijn huid te verbeteren. Zoals jullie in een vorige post al konden lezen, heb ik sinds kleins af aan last van een droge, gevoelige huid en eczeem. Ondertussen ken ik mijn huid vrij goed en weet ik hoe ze te verzorgen. De ontdekking van paardenmelk heeft hierbij zeker een verschil gemaakt! Lees hier wat ik ervan vind. 

Effect van paardenmelk op de huid

Er wordt gezegd dat eczeem (onder andere) zijn oorzaak vind bij een verstoorde darmflora. Paardenmelk kan de bron van het probleem van binnenuit aanpakken dankzij haar ‘zuiverende werking’. Het voert als het ware de ‘gifstoffen’ af. In verband hiermee wordt ook gezegd dat de conditie van de huid tijdens de eerste twee weken kan verslechteren, waarna men snel verbetering merkt.

Bewijs?

Voordat ik mijn ‘paardenpilletjes’ aanschafte stond ik enigzins sceptisch tegenover de heilzame werkingen die aan paardenmelk worden toegeschreven. Als je eventjes googelt wordt het immers al snel duidelijk: de meeste bronnen die paardenmelk hoog aanbevelen zijn websites die de pillen of melk zelf verkopen. Logisch dus dat deze sites erg overtuigd zijn van de ‘wonderen’ van paardenmelk.

Daarnaast zijn er enkele bronnen te vinden die de gezondheidsclaims met de grond gelijkmaken (zoals Skepsis), en andere pagina’s geven toe dat er een gebrek is aan uitgebreide studies en wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van paardenmelk. Ik vroeg ook raad aan mijn dermatoloog over de hele kwestie en ook zij vertelde me dat er geen sluitend bewijs is dat het werkt.

Afgezien daarvan vond ik op fora of bij kennissen wel mensen die positieve ervaringen hadden met de pilletjes of de melk zelf. Dus ik dacht, wie niet waagt, niet wint, en ik besloot het te proberen.

IMG_4585

Melk of capsules

Ik koos voor de paardenmelk in pilvorm om verschillende redenen. Ten eerste is de pure paardenmelk redelijk duur en niet zo makkelijk te verkrijgen. Je moet het online kopen of erom gaan in speciale paardenboerderijen. Bovendien had ik al gehoord dat deze melk niet heel lekker is, en ik drink al niet graag koemelk. En wat als het helemaal niet zou helpen en ik met al die flessen melk zou opgescheept zitten? Bovendien zijn de pilletjes veel makkelijker overal mee naartoe te nemen. De keuze voor de melk ik poedervorm (in pilcapsule) was dus snel gemaakt.

Mijn ervaring

Ik neem de pillen nu al een drietal jaar. Het feit dat ik ermee ben doorgegaan wijst er dus op dat ik erg blij ben met mijn pilletjes! Persoonlijk vind ik echt dat mijn huid erop is vooruitgegaan. Natuurlijk zijn er meerdere factoren die meespelen, zoals de zalf die ik van de dermatoloog rond diezelfde periode kreeg voorgeschreven voor wanneer ik een erge uitbraak heb (hierover komt nog een blogpost).

Daarnaast kan het inderdaad ook zijn dat alles ‘tussen mijn oren zit’, een soort placebo-effect dus. Mijn eczeem is vaak heel stressgerelateerd, en het feit dat ik me dan kan vasthouden aan de pilletjes zou de stress al kunnen doen dalen. Ik wil dus geen wonderen aan de paardenmelk toeschrijven.

Toch heb ik de proef al op de som genomen en ben ik voor de test eens een tijdje met de pillen gestopt. Ik merkte duidelijk een terugval! Maar ook hier weer: was het een psychologisch stresseffect?

Ook nu vergeet ik mijn pilletjes af en toe of neem ik ze een tijdje niet omdat ik denk ze niet echt nodig te hebben. Een niet-bewuste stop dus, waar het psychologisch effect niet echt kan meespelen. Ook tijdens zo’n perioden heb ik opnieuw uitbraken, waarna ik me realiseer dat ik de pilletjes weer moet gaan nemen. Maar vaak is het dan al zover gekomen dat ik mijn zalfje moet gaan smeren, waardoor ik niet met 100% zekerheid kan zeggen of de pillen de uitbraak terugduwen.

In iedereen geval zal ik de pilletjes blijven nemen, want ik voel me er goed bij, en dat is te merken aan mijn huid die nu in een zoveel betere conditie is dan drie à vier jaar geleden.

IMG_4587

Disclaimer, verkrijgbaarheid & gebruik

Vooreerst wil ik nog eens duidelijk benadrukken dat deze pillen absoluut geen geneesmiddel zijn en geen garantie op genezing geven. Deze tekst is mijn persoonlijke ervaring en geen rechtstreekse aanbeveling naar anderen toe. Het is te zien als een soort voedingssupplement en kan geen evenwichtig eetpatroon of dieet vervangen. Dit zeg ik omdat een ongezonde voedingsstijl en voedselallergieën of -intoleranties huidproblemen zoals eczeem in de hand kunnen werken.

Ik gebruik de bio-pillen van Purasana, een merk met nog veel meer supplementen in het assortiment. Ze zijn vrij makkelijk bij bio-of natuurwinkels te verkrijgen. Een potje kost ongeveer 17€ en bevat 90 capsules. Er wordt aangeraden om 3 tot 4 pillen per dag te nemen en voldoende water te drinken.

Neem jij wel eens voedingssupplementen voor de huid? 

5 gedachtes over “Paardenmelk voor de huid

  1. Wow! Hier had ik ook nog nooit van gehoord.. Ik heb zelf een redelijk rustige maar wel vochtarme huid dus dit soort pilletjes laat ik liggen. Wel fijn dat ze voor jou zo goed werken!

    Like

Reacties zijn welkom!

