Rommelmarkt verkooptips!

8739391760_5fa0158fac_o

De lente heeft haar intrede gemaakt en dat betekent voor veel mensen: voorjaarsschoonmaak!  Hierbij willen we ook echt schoon schip maken voor een frisse start. Resultaat: tassen en dozen vol overbodige spullen. Geen betere plek dan een rommelmarkt om het resultaat van je opruimwoede van de hand te doen, zeker met het betere lenteweer!
In deze post geef ik tips om je op zo’n vlooienmarkt voor de bereiden en hoe je het best aanpakt eens je daar staat. 

Laat het duidelijk zijn, ik ben niet iemand die het land doorkruist met een busje vol spullen om elke zondag van het jaar mijn waren aan te prijzen. Toch heb ik de laatste jaren enkele rommelmarkten gedaan en daarom hen ik ondertussen heel wat tips voor jullie verzameld! Lees hier hoe je van begin tot einde te werk gaat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zoek rommelmarkten
Eerst en vooral moet je natuurlijk weten waar en wanneer er een vlooienmarkt zal doorgaan. Ik blijf het liefst bij mij in de buurt, zo moet ik niet nog vroeger opstaan om ver te rijden. Veel steden of gemeenten hebben jaarlijkse markten, met of zonder voorinschrijving. Je kan zoeken via het internet of bijvoorbeeld in het krantje van je gemeente. Als je vooraf moet inschrijven (vaak bij populaire markten waar veel volk op afkomt), doe dat dan op tijd! Controleer ook goed wat er mag verkocht worden op een bepaalde markt. Sommige organisaties laten bijvoorbeeld geen kledij toe. Ook zelfgemaakte items zijn vaak uit den boze.

Begin ruim vooraf spullen uit zoeken
Vaak begin ik al weken van tevoren met spullen en kledij opzij te zetten. Kamer per kamer opruimen en uitzoeken kan nogal wat tijd vergen!

Sorteer
In de week voor de markt is het belangrijk je spullen in te pakken per soort. Kinderkledij apart, eventueel jongens en meisjes apart in een doos, speelgoed, boeken,… Dit bespaart je een hoop tijd en gedoe op de markt zelf. Vraag jezelf ook kritisch af of iets nog wel verkoopbaar is. Het mag dan wel rommelmarkt heten, maar als het echte rommel is, gaat het beter weg. Je kraam moet er nog steeds aantrekkelijk uitzien! Zorg er dus ook voor dat de kledij schoon en redelijk netjes is, dat voorwerpen in een degelijke staat zijn en afgestoft zijn, enzovoort.

Prijslijst als richtlijn
Bepaal vooraf je (start)prijzen. Noteer ze eventueel voor jezelf in een lijst per categorie. Broeken 5 euro, cd’s 1 euro,… zo voorkom je dat je met je mond vol tanden staat als de eerste klanten je vragen stellen of dat je verschillende mensen andere prijzen doet betalen. Dat is immers geen goede reclame!

Voor het vertrek
Check de avond tevoren het weer. Voorspellen ze met veel zekerheid veel regen, dan is het soms beter niet te vertrekken. Ik nam eens het risico, met als resultaat dat al mijn spullen en kleren doornat waren en ik na een halfuurtje mijn boeltje kon pakken. Bij slecht weer blijven ook de kopers weg, dus vraag je af of dit de moeite waard is. Bij goed weer, inpakken maar!
Laat je auto de avond ervoor efficiënt in. Het valt immers niet mee als je dat om 4 u ’s nachts nog slaapdronken moet doen! Vertrek ruim op tijd, vaak staat er voor het startuur al een hele colonne auto’s aan te schuiven voor het beste plekje (als je geen stand op voorhand moest reserveren).

Nodig
Bekijk ook even deze checklist met onmisbare rommelmarkt benodigdheden:
campingstoeltjes, schraag/ grote doeken/dekens/papieren om je waar op te leggen, etiketjes, karton voor de prijzen, stift, eten, koffie/thee & water, kledingrek, kleerhangers, wisselgeld, buideltasje, zonnebril, warme jas en sjaal (het is nog koud om 4u ’s ochtends!), partytent in geval van regen.

16388142871_712728c0af_o

Tijdens
Schrik niet als er al kopers met zaklamp opdagen terwijl jij nog aan het uitladen bent. Wees hierop voorbereid en wees alert. Zulke momenten in het donker zijn de ideale gelegenheid voor dieven, maar vaak ook een van de tijden waarin je de beste zaken doet!Neem geen handtas mee maar een handige buideltas die je steeds op jou draagt.

Laat geen waardevolle persoonlijke spullen staan terwijl je verkoopt.Hou je kraam overzichtelijk. Soms is het beter niet alles uit te stallen maar aan te vullen naarmate je verkoopt. Een grabbelmand met artikels aan 1 euro is aantrekkelijk.

Praat met de mensen! Marktgangers kopen liever van een sympathieke ‘verkoopster’ dan van een nors iemand die steeds in zijn stoel blijft zitten. Als mensen interesse tonen, speel daar dan op in. Verkoop actief! Verleid kopers door een band tussen hen en de spullen te creëren. Vertel een verhaal bij je objecten en geef voorbeelden waarvoor ze het allemaal zouden kunnen gebruiken. Wees ook niet bang om naar het einde toe prijzen ‘à la tête du client’ te geven. Je ziet vaak wie bereid is geld uit te geven en wie niet. Durf te onderhandelen maar als je echt een prijs in gedachten had, hou dan voet bij stuk.

Heb echter geen torenhoge verwachtingen. Oké, het kan zijn dat die leren jas 20 jaar geleden heel veel gekost heeft, maar vaak zal je daar nu niet zoveel meer voor krijgen. Laat je ook niet leiden door spullen met sentimentele waarde. Misschien betekenen die babyschoentjes veel voor jou, maar wees niet beledigd als mensen er amper iets voor willen geven. Wees er ook op voorbereid dat mensen gaan graaien in jouw persoonlijke bezittingen. Laat je emoties hierover thuis.

5118833964_c6403b50f5_o

Nodig vriendin of familie uit en laat hun inspringen als ‘stroman’! Een kraam waar meerdere geïnteresseerden en kopers staan wekt de interesse van andere koopjesjagers.

Stel je meest waardevolle spullen op waar jij ze steeds in het oog kan houden, er wordt veel gestolen op zulke drukke en chaotische markten! Het is ook beter om met twee te gaan, zodat iemand het boeltje in de gaten kan houden terwijl de ander een koop afhandelt.

En vooral, laat je er niet toe verleiden om zelf weer te gaan kopen bij andere kraampjes 😉

Doe jij wel eens rommelmarkten als kopen of verkoper? Wat zijn jouw ultieme tips?

9 gedachtes over “Rommelmarkt verkooptips!

  1. Hmm, zelf op de rommelmarkt staan lijkt me niet echt iets voor mij. Ik ben dan veel te nieuwsgierig naar wat anderen te bieden hebben waardoor ik mijn eigen stekje waarschijnlijk in de steek laat, ha ha!

    Like

  2. Ik heb zelf nog nooit op een echte rommelmarkt gestaan, alleen als klein kind met Koninginnedag haha 🙂 Ik ben ook iemand die liever bij alle andere kraampjes gaat kijken :p

    Like

  3. Ik heb al heel wat rommel markten met veel plezier gedaan en hier en daar goed rond gekeken. Zo heb ik hier een kledingrek gekocht met twee etages. Hierdoor kan je meer kleding op een meter kwijt.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn welkom!

