15 x slow travelling in Lisbon

IMG_4817

Normaal gezien bereid ik mijn reisjes altijd minutieus voor. Ik wil graag alles uit mijn vakantie halen, zoveel mogelijk hotspots gedaan hebben en vooral niets overslaan dat belangrijk zou kunnen zijn. Tijdens mijn laatste tripje naar Lissabon (herbekijk hier mijn travel report) pakte ik het echter anders aan. Hoewel we allesbehalve sloom zijn geweest, kwam ik wel tot de conclusie dat we onbewust aan slow travelling hebben gedaan … Lees hier wat dat zoal inhoudt!

IMG_4833

1. Het begon al bij de voorbereidingen, of liever, bij het gebrek eraan. We boekten wel een appartement en bespraken losjes wat we graag wouden doen, maar daar bleef het bij. Geen strakke reisschema’s deze keer!

2. We reisden ook met een grotere groep van 9 personen. Dan gaat het allemaal iets trager. Iemand zijn treinpasje werkt niet? Iemand anders wil water kopen of even naar de wc? Geen probleem, dan wachten we gewoon allemaal samen.

3. We wandelden heel veel, alleen voor langere afstanden namen we de tram of trein. Voor pauzes af en toe namen we onze tijd. We wachten gewoon op het gemak als iemand iets wil fotograferen of een weetje wil vertellen over waar we ons bevinden. Of iemand vertelt iets over wat er totaal niet toe doet. Helemaal prima!

IMG_4948

4. Ook geen gehaast bij koffie- of bierpauzes! Zelfs in de meest oubollige hotelbar konden we ons twee uur vermaken zonder dat iemand nerveus op zijn horloge zat te kijken. Gewoon genieten van het moment.

5. Ook van het onderweg zijn zelf konden we erg genieten. Elk moment is prachtig. De zon op je snoet, mensen om je heen en prachtige uitzichten, waarom dan al denken aan de volgende stop en om hoe laat je daar zal aankomen?

IMG_4965

6. We deden slechts in minimale mate aan shopping. 1 straat op de eerste dag, that’s it.

7. Ook geen gehaast om de trein te halen op het moment dat je in gedachten had. Als het zo leuk is op dat terrasje, waarom je dan haasten? Er komt wel een volgende trein.

IMG_5004

8. De groep en groepssfeer stond erg centraal. Veel babbelen, lachen, de omgeving soms even vergeten.

9. Ook oprechte interesse in de bevolking, lokale cultuur en de taal kwamen naar boven. Trek gerust een kwartiertje uit terwijl de winkelier je de uitspraak van een bepaald woord bijbrengt.

10. Creëer je eigen verhalen en herinneringen in plaats van de hele tijd met je neus in een reisgids te zitten. Grote kans dat je binnen de tien minuten toch alweer vergeten bent in welk jaar en door wie dat kasteel was gebouwd.

IMG_5010

11. Trek je ook niets aan van de volgende dag en hoe je je dan zal voelen. Als het echt leuk is tijdens het uitgaan, waarom dan stoppen om je de volgende morgen fris te kunnen voelen? Dan slapen we gewoon een uurtje langer en blijven we nu genieten van de muziek en het dansen.

IMG_5015

12. Verkies wandelen boven de metro. Zo zie je veel meer en kom je op plekken die je anders nooit zou zien, ook al is het omdat je even verkeerd bent gelopen!

13. Verkeerd lopen bestaat eigenlijk niet. The journey is the destination

IMG_5028

Even de tijd nemen om met deze vissers over hun zeesterren te praten. 

IMG_5058

14. Vertrek niet met torenhoge verwachtingen. Zo kan het enkel leuker worden!

15. En vooral: geniet van het moment!

Plannen jullie graag alles en ren je van hot naar her, of is slow travelling meer iets voor jou? 

11 gedachtes over “15 x slow travelling in Lisbon

  1. Zonder hoge verwachtingen en het uit je hoofd kennen van alle hotspots etc is reizen ook veel leuker! Alleen met een grote groep en continu moeten wachten is echt niks voor mij, haha.

    Like

  2. Prachtige foto’s! Wat een heerlijke vakantie heb jij ongetwijfeld gehad. Geen idee dat dit soort vakanties ‘slow travelling’ heet, maar het lijkt mij ideaal. Ik ben eigenlijk zelf altijd veel bezig met wat ik graag wil zien, maar ik merk dat ik de laatste jaren wel iets relaxter wordt en dat bevalt mij eigenlijk prima. Ik ga binnenkort vier dagen naar Londen dus ik ga eens even kijken of ik wat van het bovenstaande kan toepassen!

    Like

  3. Afhankelijk van de soort reis kies ik voor een strakke planning of slow travelling. Ik verkies vooral slow travelling bij citytrips waarbij ik 5 dagen in een stad verblijf. Zo is er veel tijd over alles op het gemak te zien, uit te slapen, een terrasje hier en daar, enz. Slow travelling heeft zeker zijn charmes 🙂

    Like

Reacties zijn welkom!

