Alledaagse gewoonten voor een stralend gezonde huid!

gezond

Eigenlijk wil ik jullie sparen van clichés zoals “voed je huid van binnenuit” of  “gezondheid straal je uit”. Enerzijds zijn zulke clichés er omdat ze een kern van waarheid bevatten, maar anderzijds bestaan er ook geen studies die aantonen dat je huid er ook daadwerkelijk op vooruit gaat als je bijvoorbeeld meer water drinkt. Moeten we dan gewoon ons gezond verstand gebruiken en doen waar we ons goed bij voelen of doen wat we denken dat gezond is?

En ook dat is voor iedereen anders. Zo kan de ene persoon zich goed voelen bij een minimum aan water en er nog steeds goed uitzien. Iemand anders kan dan weer krampachtig (of juist heel vlot) alle voedings- en beweegadviezen perfect opvolgen, en nog geplaagd worden door acné of een vochtarme huid.

Bovendien kan ik mezelf geen dokter of dermatoloog noemen. Wel kan ik zeggen dat ik ‘ervaringsdeskundige’ (jezus, weer zo een clichéwoord) ben. Mijn droge huid is niet van de gemakkelijkste, dat kon je hier al lezen. Daarom heb ik met de jaren wel ondervonden wat werkt en wat niet werkt voor mij.

Ik wil het hier niet hebben over crèmes of maskers, wel over alledaagse gewoonten die mijn huid een handje helpen! 

  • Slaap voldoende. Het woord ‘schoonheidsslaapje’ is niet voor niets in het leven geroepen.
  • Drink genoeg, en probeer ’s morgens eens een groot glas lauw water met citroensap.
  • Ververs op tijd je lakens, zeker 1 keer in de week. Je kussensloop kan je eventueel nog vaker verversen. Je wil je gezicht liever niet te vaak aanwrijven tegen al die viezigheid van dode huidcellen, restanten van crèmes en huisstofmijt, just saying.
  • Zoek af en toe de zon op. SPF’s winnen in het dagelijkse leven aan populariteit, en terecht, maar ga je niet als een bezetene verstoppen voor de zon.
  • Beweeg. Je bloedsomloop komt op gang, je krijgt een gezonde flush in je gezicht en je wordt er ook gewoon een blijer mens van.
  • De zee, het bos, of de bergen. Met andere woorden, de rauwe natuur. Doet wonderen voor je huid én je humeur (mits bescherming tegen striemende wind of sneeuw).
  • Weet wat je eet en drinkt. Ik merk het gelijk aan mijn huid als ik weer een weekje overboard ga met vet, koekjes, chocola of alcohol. Ik weet het, het is niet bewezen dat eten echt invloed heeft op je huid. Wel denk ik dat het eerder het totaalplaatje is dan enkel die repen chocola die je naar binnen werkt. Want teveel suiker/vet = energiedipjes = slecht humeur = futloosheid = geen zin om te bewegen of naar buiten te gaan= slechter slapen,… en dat merk je aan je huid.
  • Zorg voor goede vetten. Avocado, havermout, noten, vette vis zoals zalm of makreel, works like a a charm voor je zachte velletje en het is nog lekker ook.
  • Lachen, knuffelen en kussen. Menselijk contact maakt het gelukshormoon vrij en dat is goed voor je, dus ook voor je huid.
  • Smeer niet eender wat. Besteed tijd aan het leren kennen van je huid en analyseer haar noden. Smeer niet zomaar de crème van je moeder of zus want die hebben waarschijnlijk helemaal andere dingen nodig dan jij. En weet ook: duurder is niet altijd beter.
  • Reinigen! Ik weet niet of er nog mensen zijn die er nog altijd het nut niet van inzien, maar please, ontwikkel een reinigingsroutine die bij jou past. Jawel, voor ’s avonds én ’s morgens. En nee, reiningsdoekjes will not do the trick. 
  • Stop met prutsen. Ook ik zit veel te vaak onbewust aan mijn gezicht te pulken. Blijf er gewoon van af, ladies.
  • Allergieën? Bij aanhoudende problemen kan het nuttig zijn een allergietest te doen en/of een eliminerend dieet te volgen. Zo ontdekte ik dat ik snel rode vlekken en eczeem kreeg kreeg van tomaten (en niet omdat ik zo een smeerpoets ben aan tafel!). Ook een bepaalde conditioner zorgde bij mij voor problemen. Denk hierbij ook aan dingen zoals huisdieren of wasverzachter. Dat laatste lokt bij veel mensen reacties uit.

Welke gewoonten heb jij om je huid er stralend te laten uitzien?

5 gedachtes over “Alledaagse gewoonten voor een stralend gezonde huid!

  1. Ik drink graag ’s morgens een kop warm water met vers geperst citroensap. Drink het meestal met een rietje (zodat het zuur mijn tanden niet aantast). Ach en verder, doe ik niet zo veel, gewoon de huid goed schoonhouden en af en toe een scrubben! 😀
    Goede tips!

    Like

  2. Ik gebruik geen verzorgings producten. Ik heb een makkelijke huid, maar ik geloof er niet zo in. Ik was mijn gezicht altijd met warm water en ik masseer mijn gezicht altijd onder de douche. En piep jong ben ik niet meer en ik heb bijna geen rimpeltjes…dus het werkt schijnbaar…maar kan ook goede genen zijn…wie weet 🙂

    Like

Reacties zijn welkom!

