Travel || 8 Lissabon-feitjes

IMG_4832

Wie mijn blog volgt weet zeker dat ik onlangs een reisje naar Lissabon heb gemaakt (lees hier mijn travel report en herbekijk hier mijn artikel over slow travelling.) Omdat ik mij vooraf geen verwachtingen had gemaakt, is het reisje extra zalig geworden. Vandaag presenteer ik jullie in de Lissabon-reeks: vijf feitjes over Lissabon! 

1. Vriendelijkheid

Dit was mijn eerste keer in Lissabon en mijn eerste keer in Portugal tout court. Wat mij meteen opviel is dat de mensen er zo ontzettend vriendelijk zijn! Met plezier helpen ze je verder en doen ze hun duizendste best om je te begrijpen wanneer ze geen Engels kennen (en wij geen Portugees).

2. Eten

Laat het duidelijk zijn, Portugezen eten graag, maken graag eten klaar en zijn ook trots op hun nationale schotels. Toen iemand in ons gezelschap om mayonaise bij haar vlees vroeg, werd dat geweigerd omdat dit niet iets Portugees is. Mooi!

IMG_5077

3. Fietspaden?

Toen we fietsen huurden en langs de kust van Cascais fietsten, vielen mij twee dingen op: mooie, duidelijk aangegeven fietspaden, en ten tweede, voetgangers lijken zich niet bewust te zijn van het bestaan er van. Wat is er nu zo moeilijk aan gewoon op het voetpad wandelen en de fietsers niet om de 2 minuten met hun bel moeten laten rinkelen?

4. De zon

De maartse zon in Portugal is helemaal niet te vergelijken met hoe de zon hier in de lage landen schijnt. Had ik moeten weten, maar toch werd ik verrast met mooie verbrande armen en een rode kop.

5. Mode

De lokale vrouwelijke jeugd lijkt zichzelf wel te copy-pasten! Allemaal lopen ze er hetzelfde bij en willen ze lekker opvallend zijn. Ze doen hun ding en vieren hun creativiteit bot op hun haar, kledij en make-up. Hier zien we slechts een enkele fashionista/durval rondlopen op dikke cut out-boots, daar doet iedereen het.

6. Trappen

Trappen, overal trappen. Trappen en nog eens trappen. En steile trammetjes. En heuvels. Elke dag gratis fitness.

IMG_4928

7. Drugs

Wat je ook werkelijk overal vindt, zijn drugsdealers. Echt alles verkopen ze, en voor je het weet duwen ze je een zak vol wiet onder de neus. Ze zijn als vliegen om een drol, erg volhardend en ze komen altijd terug. Grappig de eerste keren, maar behoorlijk irritant na een tijdje. En echt iedereen verkoopt het. Niet enkel louche types, maar ook oudere mannen in pak…

8. Goedkoop. 

Met vijf euro koop je een fijne picknick in de supermarkt. Voor vier personen. Mét fruit. Voor amper twee euro trein je de havenstad Cascais, een rit van ongeveer 40 minuten. Je vind er biertjes aan minder dan 2 euro, gin tonics voor amper 5 euro. Zin in een budget city trip? Lisbon is your friend!

Hebben jullie nog leuke feitjes over Lissabon? 

7 gedachtes over “Travel || 8 Lissabon-feitjes

Reacties zijn welkom!

