SOS hooikoorts!

Processed with VSCOcam with f2 preset

Ja hoor, het is weer begonnen. Wie standaard elk jaar last heeft van hooikoorts zal afgelopen tijd wel al gemerkt hebben dat het pollenseizoen weer is begonnen. Zelf heb ik er met de jaren steeds minder last van (hout vasthouden!), maar ik kan wel enkele tips met jullie delen om het pollenseizoen draaglijker te maken. Benieuwd of er enkele tussen zitten die je nog niet kende?

1. Honing

Of deze écht werkt, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar naar het schijnt kan het helpen om (het hele jaar door) honing te eten van een imkerij uit de buurt. De honing moet dan specifiek uit de buurt komen omdat die bijen natuurlijk werken met lokaal stuifmeel. Als je er telkens beetjes van binnenkrijgt kweek je dan een soort van immuniteit tegen pollen. Een natuurlijke vaccinatie dus!

2. Haar wassen

Zelf stel ik het wassen van mijn haar het liefst zo lang mogelijk uit. Tijdens het pollenseizoen kan het echter een goed idee zijn om dagelijks je haar te wassen, om de pollen weg te spoelen. Anders wentel je je natuurlijk de hele nacht in de pollen en dat kan niet de bedoeling zijn.

3. De was doen

In dezelfde trant als de vorige, was regelmatig je kleding en beddengoed. Anders blijven de pollen natuurlijk overal aan plakken en die wil je het liefst weg hebben.

4. Dweilen

Hier maak ik mezelf een beetje (veel) schuldig aan, maar ik kuis niet graag met nat. Dit is echter wel de meest efficiënte manier om de pollen weg te krijgen! Als je stofzuigt wordt vaak meer dan de helft gewoon de lucht ingeblazen, met een natte doek krijg je ze makkelijker te pakken.

5. Antihistaminica 

Je kan bijvoorbeeld Zyrtec nemen om allergische reacties te onderdrukken. Ikzelf word er wel vrij slaperig van, dus neem ik ze niet graag overdag. Elke avond een halfje werkt prima voor mij.

6. Vaseline

Wanneer ik de wanhoop nabij ben smeer ik mijn neus (eronder, erop én erin) vol vaseline. Zo verzorg je tegelijk de kloofjes die je krijgt door het vele snuiten, maar voorkom je ook dat de pollen je neus in vliegen. Ze blijven als het ware plakken in de zalf!

Heb jij wel eens last van hooikoorts? Zijn er nog tips die je wil delen? 

2 gedachtes over “SOS hooikoorts!

  1. Bah, ik heb er ook altijd zo’n last van! Van de dokter gelukkig wel pufjes gekregen die erg goed helpen! Dat van die honing had ik ook al eens gehoord, maar ik heb het eigenlijk nog niet geprobeerd … Is natuurlijk wel een lekkere oplossing 🙂

    Like

Reacties zijn welkom!

