So I worked in retail…part II

14559172687_7e077238f2_o

Vorige week maakte ik een overzicht over de minder leuke en soms frustrerende kanten van het werken in een kledingwinkel. Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, en is werken in een winkel vaak ook gewoon erg leuk! Klik snel verder voor mijn fijne en soms hilarische ervaringen!

5930055189_253af4f604_o

  • De collega’s! Ik werkte in een vrij kleine winkel en stond met maximum twee collega’s samen. Dat schept natuurlijk een fijne band. Er werd veel afgelachen, onder ons én samen met de klanten!
  • De klanten, die niet allemaal onmensen waren! Vaak hadden we de tijd om elke klant afzonderlijk verder te helpen. Ook is het altijd leuk om je trouwe clientèle over de vloer te krijgen.
  • En daarbij hoort ook de dankbaarheid van de klanten. Als je ze ziet stralen in een door jou samengestelde outfit, voel je je eventjes de vrouwelijke Jani en is je dag helemaal geslaagd!
  • Een goed excuus voor familie om elke zaterdag naar te stad af te zakken en jou mee uit lunchen te nemen, heerlijk!
  • Je krijgt alle nieuwe collecties als eerste te zien en mag de leukste stukken alvast in jouw maat apart leggen (daar gaat je loon).
  • Je leert er ook écht iets bij. De kledingwinkel is een sociale broeihaard van allerlei typen mensen, en soms moet je echt de psycholoog in jezelf bovenhalen. En de stylist. En de babysit. En vooral je geduld en mensenkennis!
  • Meertaligheid is een must! Tijdens mijn tijd in de winkel heb ik goed aan mijn Frans kunnen werken en soms kwam er zelfs een woordje Engels aan te pas.
  • Ook mijn kwaliteiten in multitasken werden danig bijgeschaafd. Klanten aan de juiste maat helpen, ze adviseren, opletten dat niemand *toevallig* met een handtas naar buiten wandelt, toezicht houden dat er geen kind je etalage afbreekt, de kassa bemannen, met geld omgaan, en af en toe eens een praatje slaan met die arme man die al 2 uur in de zetel zijn kleding passende vrouw moet verdragen…
  • Je wordt betaald voor een workout van 8 uur! De hele dag op je benen staan, heen en weer lopen van de winkel naar de stock, paspoppen omkleden… dat doet wat met je lichaam!
  • Hilarische telefoontjes en mails van je collega’s uit omliggende winkels.
  • Werken voor een doel. In de winkel staan is meer dan heel de dag kleren opplooien. Je moet een budget halen, wat wil zeggen dat je evenveel en liefst meer omzet moet draaien als dezelfde dag een jaar geleden. Als dat lukt, is het feest natuurlijk.
  • Je harde werk wordt ook beloond met etentjes, gifts,… wanneer jouw winkel als beste uit te bus komt dat kwartaal.
  • Het jaarlijkse Kerstfeest voor personeel (reken minstens 500 man, hapjes en drank à volonté), need I say more
  • Leuke acties in de winkel! Zo kon ik al eens voor de grap een formule 1-pak aantrekken, haha.
  • Fijne kortingen op kledij, en bye bye loon.
  • Verantwoordelijkheid. Het wil wel al iets zeggen als de shopmanager jou de winkel alleen laat openhouden en je volledig vertrouwt.

Zoals je kan zien heb ik dus erg genoten van mijn studentenbaantje! Het vroeger opstaan in het weekend kon wel eens hard zijn, maar de werkuren waren leuk en ik hield er een mooi extraatje aan over!

Is dit lijstje herkenbaar? Heb jij wel eens in een winkel gewerkt? 

5 gedachtes over “So I worked in retail…part II

  1. Ik geloof wel dat elke baan wel twee kanten heeft. Maar in een winkel werken is natuurlijk wel wat anders dan een kantoorbaan. Wel erg leuk om te leze waar je tegenaan loopt op een negatieve maar ook op de positieve manier!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb ook veel in de detailhandel gewerkt. Zowel bij een iets luxer warenhuis in Nederland als een warenhuis voor de middenklasse … Toch heel verschillend. Ik vond het contact met klanten vaak erg leuk, maar ik moest heel erg wennen aan de hele dag op je benen staan. En als er chagrijnige klanten waren moest ik mij vaak erg inhouden om ze niet terecht te wijzen. Bij het eerste warenhuis waar ik werkte, waren er drie of vier keer per jaar punten waarop het zo ontzettend druk was, dat je nauwelijks van de kassa vandaan kwam en de rij altijd vijf personen telde. Zo druk! Maar het contact met collega’s is wel altijd heel leuk geweest. Ach ja, iedere job heeft idd z’n minder leuke en leuke kanten!

    Like

  3. Het lijkt me echt heel leuk om in een kledingwinkel te werken. Helaas bestaat de keuze voor mij alleen nog groot en deels uit vakken vullen bij de Albert Heijn haha.

    Like

Reacties zijn welkom!

