Weekend wanders || lopen, een haat-liefdeverhouding

IMG_4260

Hardlopen, sinds een week of twee is deze sport echt onder mijn huid beginnen kruipen. Waar ik eerst mijn aversie tegen deze sport niet hard genoeg kon uitdrukken, lijkt het nu alsof ik de smaak echt te pakken begin te krijgen! Vorige week deed ik mee aan mijn eerste loopevent in het Hallerbos, donderdag liep ik vijf kilometer door het moeras, en zopas heb ik me voor een derde loopevenement ingeschreven!

De moerasjogging vond hier in het dorp voor de eerste keer plaats en in een impuls besloot ik mij een paar weken geleden in te schrijven. Het was ‘maar’ vijf kilometer en ‘moeras’ klinkt veel erger dan het in werkelijkheid was (mijn schoenen waren amper vuil na afloop), maar ik kon weer een tweede overwinning aan mijn korte loopresumé toevoegen! Het betekende in ieder geval een persoonlijke overwinning, want ik bereikte weliswaar niet als eerste de finish.

Het volgende evenement op de planning wordt dan: de 10K van Ukkel! Vrijdag liep ik voor het eerst tien kilometer, met twee pauzes van stappen. Het evenement is binnen twee weken dus als ik in tussentijd nog een of twee keer oefen zal het mij hopelijk lukken. En deze keer met een beetje extra druk, want er komen vrienden en familie kijken en er doen ook wat vrienden mee met de loop.

Die druk moet je niet als iets negatiefs interpreteren. Het is namelijk daardoor dat ik doorzet en het knopje even omdraai om niet stil te vallen. Als ik alleen loop ben ik namelijk veel sneller geneigd om even een pauze in te lassen of binnensmonds te sakkeren over hoe lastig het wel is. Het gejoel van de toeschouwers en het concrete doel van de finish geven je daarentegen een echte boost! Waar ik bij trainingen het gevoel heb dat ik een mij beetje doelloos moe aan het maken ben, heb ik op een evenement (ik noem het bewust geen wedstrijd, ik wil gewoon finishen, niet winnen) een echt richtpunt voor ogen. Ook de lopers voor en rondom jou werken motiverend om te blijven gaan.

Dus aan iedereen die net zoals ik niet van lopen houdt, maar het wel zou willen kunnen, geef ik de raad om eens aan zo’n evenement deel te nemen! Zoek eens een plaatselijke jogging op en begin met het minst aantal kilometers op het programma. Als je doodmoe maar oh zo voldaan over de finish loopt, zal je zien dat dit zin geeft in meer! Zorg er wel voor dat je conditie iets of wat op peil is, helemaal onvoorbereid kun je er niet aan beginnen. Ik liep de zeven kilometer vrij probleemloos uit na drie keer trainen, dat moet jou ook lukken!

Verder vind ik het ook fascinerend om te zien hoe snel ik vooruitgang kan maken. Een maandje geleden moest ik al een pauze inlassen na ongeveer een kilometer, nu geraakte ik op mijn looproute zeker vijf kilometer ver, hellingen inbegrepen! Echt fascinerend. Goed gedaan, lichaam van me.

Ben jij een gemotiveerde loper? Doe je soms mee aan evenementen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met hardlopen! 

7 gedachtes over “Weekend wanders || lopen, een haat-liefdeverhouding

  1. Wat goed van je! Ik ben ook weer begonnen met hardlopen, maar ik vind het nog steeds niet leuk. Misschien een goed idee om me ergens voor in te schrijven inderdaad. Dank je voor de tip. En veel succes met de 10 km! Echt respect!

    Like

  2. Wat goed dat je zo snel vooruitgang boekt en dat je dat ook ziet en weet te waarderen! Ik ging vroeger ook graag hardlopen, maar mijn rug en benen laten dat echt niet toe (en ik hou er gewoon niet van als het slecht weer is).

    Like

    1. Wat jammer dat het niet meer gaat! Hopelijk kan je wel nog andere sporten doen? De mens is eigenlijk niet echt gemaakt om te lopen he…of dat maakte ik mezelf vroeger altijd wijs 😉

      Like

  3. Wat knap van je dat het steeds beter gaat met het hardlopen! Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een tijd heel fanatiek hardgelopen, maar ben er toen opeens mee gestopt… Achteraf gezien heel jammer want nu heb ik totaal geen conditie meer haha, maar ik ben het langzamerhand weer aan het oppakken!

    Like

Reacties zijn welkom!

