Deze 5 dingen moét je elke ochtend doen

IMG_5103

Wat voor mij een essentie is, is de andere nog vreemd. Omdat ik vind dat iedereen baat heeft bij deze -voor mij- vanzelfsprekende ochtendroutines, heb ik ze voor jullie op een rijtje gezet! Geen yoga of meditatie voor mij, enkel praktische tips. Benieuwd naar wat je moet doen voor een frisse start?

501187415_7ead5b6933_o

1. Verluchten

Maak er een gewoonte van om zodra je uit je bed rolt, je dekbed open te leggen en zoveel mogelijk ramen wagenwijd open te zetten. Zelf zet ik niet alleen het raam van de slaapkamer open, maar ook dat van de keuken en van de woonkamer zodat de lucht overal kan circuleren. Zelfs vijftien minuutjes is al voldoende! Verluchten zorgt voor een gezonde binnenlucht: CO2, schimmels, vocht en huisstofmijt worden zo de kiem in gesmoord. Zeker mensen die vatbaar zijn voor hoofdpijn, astma of allergieën doen er goed aan om elke dag te verluchten, liefst twee keer per dag.

2. Gezicht reinigen

Jawel, ook al heb je ’s avonds een uitgebreide routine, je reinigt je gezicht het beste ook ’s morgens. Ik gebruik enkel een watje met miscellair water, en ben steeds verbaasd over wat voor viezigheid er allemaal vanaf komt. Je wentelt je op je kussen in het zweet, dode huidcellen, speeksel, en nachtcrème (excuses voor de nogal plastische omschrijving, maar het is nu eenmaal niet anders); die troep wil je liever niet de hele dag meedragen en sandwichen tussen je dagcrème, bleh!

3221986177_8ce6d590ac_o

3. Water drinken

Begin de dag met een groot glas water, eventueel met een beetje citroensap. Zo zet je meteen de gezonde toon en voorzie je je lichaam van het noodzakelijke vocht dat je tijdens de nacht hebt moeten missen.

4. Ontbijten

Moet hier nog een uitleg bij? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, en nee, rice crispies met melk en een glas fruitsap vallen niet onder die categorie.

5. Hersenen ‘activeren’

Heb je dat soms ook, dat je ’s morgens nogal traag op gang komt en het lijkt alsof je nog niet goed kan nadenken? Stimuleer je brein dan van bij het opstaan! Enkele tips: poets je tanden met je niet-dominante hand, eet met je niet-dominante hand, of stretch door je linkerhand naar je rechtervoet te brengen en omgekeerd. Echte hersengymnastiek is dit!

Wat vonden jullie van deze tips? Heb jij nog een ochtendessentie die je wil delen? 

10 gedachtes over “Deze 5 dingen moét je elke ochtend doen

  1. Hé, dat is een leuke van die hersenen activeren! Ik heb vaak dat ik nog met een slaapkopje achter mijn pc zit! Ik heb nog 1 ochtendessentie: voordat we uit bed komen, nog even lekker knuffelen. Heerlijk gewoon, en dan kunnen we de dag helemaal aan!

    Like

  2. Ik slaap bijna altijd met het raam op een kier, zelfs in de winter. Tenzij het vriest, misschien. Vooral in de zomer is dat lekker, zo’n zacht verfrissend briesje terwijl jij onder de dekens ligt 🙂

    Like

  3. Nummertje 5 is een goede! De rest doe ik allemaal wel. Maar mijn hersentjes komen ’s morgens vaak wat moeilijk op gang. Ik doe overigens ’s morgens wel rug- en buikoefeningen, dus spieren stretchen doe ik wel.

    Like

Reacties zijn welkom!

