Waarom ik stopte met de zonnebank

The Solarium

Een aantal jaren geleden ging ik bijna wekelijks onder de zonnebank. Wat begon met vijf minuutjes op de laagste stand werden al snel twintig minuten tot een half uur op een hoge stand. Een overzicht van de pro en con’s, en waarom ik ermee begon en waarom ik er nooit terug aan zou beginnen, lees je hier! 

Ik ben begonnen met naar het zonnecentrum te gaan nadat nota bene mijn huisdokter het mij aanraadde. Ik had veel last van eczeem, en UV-stralen zouden hier een goede werking op hebben. Dit klopt ook, want in de zomer heb ik er altijd minder last van dan tijdens de koudere maanden met weinig tot geen zon.

En inderdaad, na een paar sessies begon ik een verschil te merken. Bovendien vond ik het in de winter ook enorm ontspannend om even te doen alsof ik op een exotisch strand lag. Met mijn ogen toe en veel verbeelding weliswaar. De eerste sessie vond ik enorm eng en stresserend (kennen jullie de beruchte zonnebankscène uit Final Destination 3? Zoek die maar eens op), maar na een tijdje raak je eraan gewend.

De eczeem ging dus weg én ik kreeg er een mooi kleurtje van, waarom ging ik er dan toch niet mee verder? Simpel, omdat mijn huid en mijn gezondheid me lief is. Ik besloot dat de nadelen van de zonnebank het niet konden halen van de eczeem, die ook op andere manieren te behandelen is. Deze punten zetten me aan het nadenken:

– Erg verhoogde kans op huidkanker

– Snellere veroudering van de huid omdat de zonnebank deze uitdroogt, dus sneller rimpels en meer pigmentvlekken

– Het verslavend effect van de zonnebank

– Het is duur; liever gebruik ik het gespaarde geld voor bv een echt reisje naar de zon

– Bovendien is een te bruine huid al lang niet meer in de mode, het is zelfs bijna not done

Gelukkig heb ik nooit echt onverantwoord gebruik gemaakt van de zonnebank, maar door me meer bewust te worden van de schadelijke effecten van UV-stralen ben ik ermee gestopt. Ook ben verantwoorder gaan zonnen in de buitenlucht. Ik smeer elke dag een SPF op mijn gezicht en bij echte zonnebadsessies smeer ik me regelmatig in. Als kind haatte ik het toen mijn moeder me meerdere keren per dag van kop tot teen insmeerde tijdens een strandvakantie, maar nu ben ik haar daar zeer dankbaar voor! Wanneer je als kind heftig verbrand bent geweest vermeerdert dat immer aanzienlijk de kans op huidkanker op latere leeftijd!

2415264206_85910a54d0_o

Gaan jullie soms onder de zonnebank? Smeer je voldoende SPF bij het zonnebaden?

7 gedachtes over “Waarom ik stopte met de zonnebank

  1. Ik vind zonnebank-bruin niet zo mooi. Ik heb heel veel tantes die dat doen. Ik word gelukkig ook snel bruin, dus ik hoef er alleen maar een middagje voor in de zon te zitten (en dat is natuurlijk veel gezelliger ;-))

    Like

Reacties zijn welkom!

