Scheren, epileren of iets anders?

IMG_3062

Nu de zon zich wat vaker laat zien, is het tijd om de blote benen op de wereld los te laten! Maar hoe raak je het snelst/goedkoopst/met de minste pijn/het langst van die hardnekkige haartjes af? Lees hier alle voor- en nadelen over scheren, epileren en andere methoden! 

Met harsen heb ik niet zoveel ervaring, dus ga ik er hier niet zo veel over zeggen. Ik kan je wel vertellen dat het aardig wat tijd in beslag nam, die ene keer dat ik het liet doen. Ook had ik de indruk  dat mijn benen en oksels niet perfect glad waren voor een lange tijd. Elke keer zag ik weer een groepje babyhaartjes die daar niet hoorden te staan. Bovendien moet je goed plannen: je moet een afspraak maken met het salon en dan moet je er voor zorgen dat je haartjes tegen dan perfect lang genoeg zijn om te waxen. Daar wil ik mij dus niet mee bezig houden. Ik wil zachte benen wanneer ik dat beslis!

Ik heb een tijdje gewerkt met ontharingscrème maar dat vieze goedje heb ik nu voor altijd uit mijn badkamer gebannen. Want: verschrikkelijke geur, en gewoon vies, haartjes eraf weken en dan afschrapen met een plastic spateltje. Gewoon bah. PS: gebruik die crème enkel en alleen voor de delen waarvoor die bedoeld is, en zeker niet voor down under. Ik geef geen details mee maar doe het gewoon maar niet…

Scheren kent iedereen. Het is makkelijk, snel en zorgt voor een instant superglad resultaat. Enkele snijwondjes kunnen gebeuren (en die bloeden verdorie hard) maar na een tijd ontwikkel je er wel vaardigheid mee. Om een of andere reden had ik in het begin veel last met mijn enkels en knieën… Hier zijn echter nog andere nadelen aan verbonden. De mesjes van goede kwaliteit zijn erg duur en de haartjes komen ook weer snel de kop opzetten. Wekelijks tot bijna dagelijks scheren is dus de boodschap!

Enter het epileerapparaat dus. Toen ik het mijne voor het eerst ging testen schrok ik enorm van het geluid. Wat een kabaal! Ik heb het tot drie keer toe weer opgeborgen en mijn moed weer bijeengesprokkeld. Toen heb ik mijn zus erbij gehaald als testpersoon. Nog meer moed moeten verzamelen. Uiteindelijk beet ik op mijn tanden en begon ik eraan, bij mezelf deze keer. Inderdaad: vre-se-lijk. Er kwam zelfs een beetje bloed aan te pas. Een echt marteltuig dus.

MAAR. Na een paar keer gebruiken begin je eraan te wennen. Jij went aan het geluid en je huid went eraan dat er haartjes worden uitgetrokken. Als je consequent blijft epileren en er niet te vaak het scheermesje bijhaalt, doet het echt veel minder pijn. De haartjes die terugkomen zijn ook veel zachter en minder opvallend dan de haartjes die er na het scheren weer doorkomen. Ik kies er dus voor om bijvoorbeeld mijn benen en oksels een keer in de twee weken te epileren, en als ik het echt super duper glad wil, bijvoorbeeld voor een feestje, dan epileer ik eerst en ga ik de dag nadien scheren. Er zijn immers altijd kleine haartjes die je niet meekrijgt bij het epileren. Voor ik op vakantie vertrek epileer ik ook, en als ik dan tijdens de vakantie haartjes zie kan ik eventjes scheren. Veel minder werk dan moest ik consequent scheren!

Als je de kosten van alle scheermesjes dus vergelijkt met de aankoop van een epileerapparaat, kom je zeker uit de kosten! Je moet veel minder vaak dure mesjes kopen omdat je veel minder moet scheren.

Let er wel op dat je je huid voor en na het epileren goed verzorgt. Scrub regelmatig om ingegroeide haartjes te vermijden. Hydrateer je benen ook goed na een scheer-of epileerbeurt. Het liefst doe je dat met een milde/parfumvrije crème om irritatie te vermijden. Je huid is dan immers extra gevoelig. Let ook op met deodorant vlak na het epileren. Een spuit-deo kan snel irritatie veroorzaken. Het liefst kies ik voor een parfumvrije en verzorgende deo-stick. En dan nog een laatste pro-tip: als je je bikini(lijn) scheert of epileert, doe er dan na de douche talk op, werkt supergoed tegen irritatie en rode bultjes!

Hoe hou jij je oksels, benen en bikini het liefste glad? 

6 gedachtes over “Scheren, epileren of iets anders?

  1. Ik scheer dan toch het liefste denk ik.. ontharingscrème vind ik maar onhandig… en dat epileren klinkt me niet fijn in de oren… ik heb gelukkig blonde haren dus op mijn benen zie je ze eigenlijk niet… XoXo Olivia 💕

    Like

  2. Scheren gaat eigenlijk wel het snelst, ontharingscrème vind ik verschrikkelijk. Heel soms gebruik ik mijn epileerapparaat, maar ik sla dan vaak wat haartjes over hihi.

    Like

Reacties zijn welkom!

