Comfortabel alleen zijn

Ik kan niet zonder mijn dagelijkse momentjes voor mezelf. Eventjes rustig lezen of mijn gezicht verzorgen doen me helemaal tot rust komen. Maar ook kan ik het erg fijn vinden om een paar uur of zelfs een hele dag alleen te zijn. Waarom ik die me-time fijn vind en hoe ik mij daar comfortabel bij voel, lees je hier. 

Sommige mensen, mijn vriend bijvoorbeeld, vinden het helemaal niet leuk om alleen te zijn en voelen zich daar dan ook echt ongemakkelijk of minder goed gezind door. Ik vind die momenten met mezelf echter heerlijk. Ik ben iemand die zich van nature wel graag afzondert en niet constant door een grote groep mensen omringd moet zijn. Of je graag alleen bent of niet ligt dus ook een beetje in je aard.

Veel mensen die niet graag alleen zijn, bekijken het alleen zijn ook vaak als iets negatiefs. Ze vinden het saai, zijn bang voor de stilte of vrezen iets te missen omdat er even niets op de agenda staat. Wanneer ik alleen ben kan ik mezelf echter helemaal opladen en achteraf heb ik er ook een heel voldaan gevoel van. Ik beschouw het absoluut niet als ‘dode tijd’ of een verloren moment.

Alleen zijn is voor mij dus absoluut niets negatief, en net omdat ik het zo bekijk voel ik me er ook heel comfortabel bij. Het is eerder ‘tijd met mezelf’ spenderen, en dat is dan ook een essentieel en bewust onderdeel van mijn bestaan. Tijd alleen is niet iets dat af en toe toevallig mijn pad kruist, maar ik neem er ook echt graag de tijd voor omdat ik weet dat het mij goed doet.

Natuurlijk ben ook graag bij familie en vrienden en ontmoet ik graag nieuwe mensen, en daar maak ik tijd voor, al vind ik een rendez-vous met mezelf van tijd tot tijd minstens even belangrijk. Het helpt me de balans te bewaren en mezelf niet uit het oog te verliezen. Voor mij is deze me-time voor meerdere dingen belangrijk:

Tot rust komen. We rennen steeds van hot naar her, voor school of voor werk, of om een veel te grote groep vrienden te onderhouden, maar dreigen onszelf daarbij voorbij te lopen. Daarom vind ik het belangrijk om op tijd op de rem te gaan staan en even een rustig moment in te lassen. Zo bewaar je de balans en leer je jezelf beter kennen. Door echt ook met jezelf ‘af te spreken’ leef je niet enkel in functie van anderen maar besteed je ook aandacht aan je eigen persoon.

De dag overlopen. Om niet te struikelen over al je activiteiten moet je ook even de tijd nemen om alles te evalueren. Was de energie die ik vandaag gegeven heb wel positief? Waar zou ik beter mee stoppen of wat kan anders? Ben ik efficiënt te werk gegaan en was alles het waard? Een moment om zulke dingen te overlopen zijn van onschatbare waarde.

Creatief zijn. Als ik samen met mensen rond de tafel zit kom ik niet snel met een geweldig idee opzetten. Het is pas daarna, in de douche, onderweg naar huis of tijdens het sporten, wanneer ik alleen ben en mijn gedachten de vrije loop kan laten, dat de inspiratie opborrelt.

Productief zijn. Ook kan ik veel beter werken en dingen afmaken wanneer ik alleen ben. En dan bedoel ik echt alleen, ook zonder sms’jes, mails, of Facebook in de buurt.

Vanop een afstand naar mijn leven kijken. Die momenten alleen zijn natuurlijk het moment waarop je begint te filosoferen, te dromen en over je leven begint na te denken. Wees niet bang voor deze gedachten maar laat ze toe! Enkel zo kan je verder en zal er ook daadwerkelijk iets veranderen, als je dat wil.

Deze me-time moet je natuurlijk niet bekijken als een moment in de zetel waar ik absoluut niets doe, het tegendeel is waar. Als ik alleen ben weet ik altijd duizend-en-een dingen te doen, en het is tijdens die activiteiten dat ik lekker kan nadenken en freewheelen met mijn gedacht, heerlijk.

Volgende week vertel ik jullie dan wat ik zoal graag doe als ik alleen ben, kom daarvoor zeker nog eens langs!

Voelen jullie je comfortabel wanneer je alleen bent? 

5 gedachtes over “Comfortabel alleen zijn

  1. Ja, heel herkenbaar! Als ik na een dag werken/stagelopen/studeren thuis kom, moet ik echt even een uurtje of meer wat aanklooien. Even tot rust komen; dan krijg ik vanzelf weer meer energie!

    Like

  2. Ik hou ook zo van alleen zijn! Mijn vriend heeft dat gelukkig ook. En toch hebben we een jaar in een eenkamerappartement gewoond en dat overleefd 😉

    Met een kind is dat soms best lastig, aangezien ze er bijna de hele dag is en als ze naar bed gaat komt mijn Lief beneden. Maar soms heeft hij een vergadering ofzo en dan laat ik de radio en tv uit en kan ik echt genieten van de rust! 🙂

    Like

Reacties zijn welkom!

