Gezelligheid

IMG_5147

Een gezellige sfeer kan ik echt enorm appreciëren. Ik kan erg gevoelig zijn voor ‘vibes’ uit mijn omgeving en vind het dus belangrijk dat er geen spanningen te voelen zijn en dat de stemming goed zit. Als jij ook zo’n gezelligheidsmens bent, lees dan vooral verder. 

Ik kan me er soms echt over verbazen dat sommige mensen hier absoluut geen gevoel of aandacht voor hebben. Zelf vind ik het natuurlijk leuk om de kamer gezellig te maken en de tafel mooi aan te kleden, maar als niemand er iets over zegt zou ik het toch jammer vinden. Als ik het gezellig en aangenaam bij iemand vind, zal ik daar immers zelf ook wel een compliment over geven.

Gezelligheid en een fijn, geborgen gevoel gaan voor mij hand in hand. Ik ben opgegroeid in een warme en knusse thuis en dat gevoel probeer ik zoveel mogelijk zelf over te brengen bij mij thuis, nu ik samenwoon.

Als er iemand weet hoe ze de kamer kan gezellig maken, dan is het wel mijn moeder. Feesttafels zien er altijd zo prachtig uit, geen detail wordt over het hoofd gezien. Altijd voegt ze een persoonlijk detail toe, zodat het er ook niet te magazine-achtig gezellig uitziet. Elke keer weten we dat zij het knus heeft gemaakt speciaal voor ons en alleen al die gedachte dat er zoveel moeite en gevoel in de gezelligheid is gelegd, geeft mij zo’n geborgen en welkom gevoel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor mij zit gezelligheid in veel dingetjes.

Thee drinken, en zeker als er een theepotje en mogelijk koekjes aan te pas komen. Kaarsjes en lampjes. Postkaartjes. Een zelfgemaakte appelcake. De tafel die versierd is met Kerst, Pasen, of onze verjaardag. Een boek lezen bij niet te fel licht. Een lief briefje. Samen eten aan een mooi gedekte tafel. Een dekentje over je heen in de zetel. Een servetje op je bord. Een lekkere geur in huis, van een kaars, geurstokjes of huisparfum. Wollige pantoffels. Een schoon, opgeruimd, uitnodigend huis. Gezellige decoratietafereeltjes op tafel. Een fijn muziekje op, vooral van de plaat die draait en een beetje kraakt. Strooigoed en cadeautjes op de salontafel op 6 december, ook al ben ik al 25. Foto’s van geliefden.

♥♥♥Mijn mama zorgt overal voor gezelligheid en warmte. Bedankt om ons te omringen met zoveel liefde en zorg. Gelukkige, gezellige verjaardag lieve mama ♥♥♥

Wat vind jij gezellig? Is gezelligheid belangrijk voor jou?

3 gedachtes over “Gezelligheid

  1. Helemaal gelijk meid, gezelligheid vind ik ook heel erg belangrijk. Ik was laatst bij iemand thuis en die had alleen meubels in huis. Maar echt alleen meubels, dus een eettafel met stoelen, een salontafel, kast en een bank. Zelfs in de kast was geen enkel spoor van decoratie te vinden. Dat maakt het zo kil vind ik.

    Like

  2. Leuke post :-)! Ik heb mij pas voor mijn onderzoek een beetje verdiept in huiselijkheid en gezelligheid enzo (als historisch fenomeen) en het blijkt dus echt een soort ‘Hollands’ iets te zijn (en dan doelend op ‘de Nederlanden’ als in zuidelijk en noordelijk). Het woord is ook lastig te vertalen naar het Engels of andere talen, naar ik weet. Maar je hebt ook helemaal gelijk: ik vind het ook heerlijk om kaarsjes aan te steken, muziekje op, etc.!! Lekker kopje thee erbij en ik ontspan mij wel!

    Like

Reacties zijn welkom!

