Mijn handigste plan-en organisatietools

Nu ik ga werken én samenwoon moet ik aan een heleboel dingen tegelijk denken, om alles netjes en vlot te laten verlopen. Om er een overzichtelijke planning op na te houden en niets over het hoofd te zien gebruik ik een aantal apps en andere handigheidjes. Benieuwd hoe ik alles zo goed mogelijk bijhoud? Hier verklap ik al mijn organiseergeheimen! 

Google Agenda. 

De basis van heel mijn organisatie is Google Agenda. Ik heb hem in de favorietenbalk van mijn internetbrowser staan, en als applicatie op mijn telefoon. Ik gebruik eigenlijk geen papieren agenda meer. In GA noteer ik vooral de ‘grote’ afspraken, dus niet kleine taakjes. GA heeft voor mij tal van voordelen: 

– Je kan meerdere agenda’s (elke agenda heeft een andere kleur) aanmaken en tonen afhankelijk van wat je wil zien. Ik heb een agenda met persoonlijke afspraken, zoals bijvoorbeeld etentjes of doktersafspraken. Dan heb ik ook nog twee werkagenda’s, een voor elk centrum waar ik werk. Hier noteer ik wanneer ik vergadering heb en wanneer ik bijvoorbeeld ’s avonds of in het weekend moet werken.

– Je kan agenda’s delen. Ik deel een agenda met mijn lief, zodat we elkaars afspraken zien. Superhandig voor wanneer iemand van ons bijvoorbeeld graag iets wil plannen met gemeenschappelijke vrienden, dan zien we meteen wanneer iemand kan. Of we houden rekening om de vrije momenten voor elkaar te houden, en dan plant mijn lief bijvoorbeeld een fietstocht met vrienden bij voorkeur wanneer ik moet werken in het weekend. Wanneer iemand graag iets inplant waar de andere moet/mag bijzijn, dan kan je via GA ook een uitnodiging sturen. Dan accepteert de andere of wijst die de uitnodiging af. Klinkt misschien niet zo romantisch, maar het is superhandig. Als je iets voor jullie twee plant, vergeet je nooit meer je wederhelft daarvan op de hoogte te brengen!

– GA voorziet ook handige overzichten. Per dag, per week, of per maand. Activiteiten per soort agenda worden telkens in dezelfde kleur weergegeven dus zie je snel voor wat je een afspraak hebt.

Wunderlist 

Het was even zoeken hoe het werkt, maar eens je Wunderlist onder de knie hebt, is het een droom! Ik gebruik deze app vooral voor mijn werk, omdat ik in twee centra werk, aan verschillende evenementen en activiteiten, met heel veel kleine en grotere taken. Omdat ik liever niet stik in de post-its, gebruik ik Wunderlist. Ik heb vier hoofdcategorieën: centrum 1, centrum 2, werk algemeen, en persoonlijke taken. Dan deel ik de centra weer op per evenement of activiteit. Aan deze kan ik dan weer een resem kleinere taken toevoegen die ik kan afvinken. Vooral het ‘pling’-geluidje daarbij is zalig 😉 Je kan ook herinneringen of terugkerende taken toevoegen, en taken labelen als belangrijk. Je kan zelfs documenten aan een taak toevoegen. Echt een aanrader! Deze app bestaat voor desktop en mobiel.

Google Keep

Deze app deel ik, net zoals de Google Agenda, met mijn vriend. GK ziet eruit als een muur met verschillende lijstjes aan. We hebben bijvoorbeeld een boodschappenlijst, een klusjeslijst en een te-kopen lijst. Hier kunnen we beiden items aan toevoegen en van afvinken. Heel handig overzicht.

Papier

Natuurlijk gebruik ik ook nog papieren lijstjes. Die zijn meestal voor to-do’s per dag. Bijvoorbeeld vuilnis buitenzetten, brief posten of een rekening betalen. Gewoon praktische dingen die snel gedaan kunnen worden die dag zelf, of een klein taakje dat plots op je pad komt.

Ook ons ‘weekmenu’ schrijf ik neer en hang ik op aan de koelkast. We maken het menu voordat we boodschappen doen zodat we ons door de week niet meer het hoofd moeten breken over wat we op tafel zullen toveren.

Ook andere dingen lijst ik op. Zo hou ik een lijst met blogposts bij en de datum waarop ik die wil publiceren.

Post-its

En niet te vergeten, de klassieke post-its! Zo overloop ik soms mijn Wunderlist en noteer ik de dingen die ik in de voormiddag af wil hebben. En ook hier, afstrepen maar!

7 gedachtes over “Mijn handigste plan-en organisatietools

  1. Ziet er superhandig uit! Voordeel van de Google agenda vind ik ook dat je er mails naartoe kunt sturen (als je gmail heb tenminste). Dus als ik bijvoorbeeld een uitnodiging krijg ergens voor, kan ik die meteen doorsturen naar de agenda en dan heb ik daar ook meteen de hele mail in. Google Keep heb ik niet, maar dat lijkt me ook wel handig!

    Like

    1. O dat van mailen had ik nog niet ontdekt! Ook grappig: ik boekte vorige week een vlucht, en omdat ik de vluchtgegevens op mijn gmail kreeg werd er automatisch een afspraak in mijn agenda gemaakt, met foto van stad van bestemming en al 😉

      Like

Reacties zijn welkom!

