Wanneer multitasken wel handig is

photo-1428591501234-1ffcb0d6871f

Je leest het de laatste tijd overal: multitasken is veel minder efficiënt dan je zelf gelooft en is zelfs nefast voor je productiviteit. Wie beter en sneller wil werken, doet dus best maar één ding tegelijk. Toch ken ik enkele situaties wanneer multitasken wél op zijn plaats kan zijn! 

We kennen ze allemaal, die dode, verloren, saaie momenten wanneer je denkt aan al het werk dat je zou kunnen doen. Die momenten zijn mijn favoriete multitask én ontspan momenten!

Strijken. Tijdens het strijken luister ik graag naar muziek, of kijk ik (met een half oog) naar vlogs of series. Zo wordt mijn strijkmoment toch een beetje prettiger.

Afwassen. Hier hetzelfde verhaal. Heerlijk om weer even met vlogs bij te benen aan de vaat. Want hoewel ik graag vlogs kijk, heb ik toch steeds weer het gevoel dat ik er mijn tijd mee verdoe. Ideaal dus om ze tijdens een saai klusje op te zetten, zelf enkel het gepraat op de achtergrond vind ik fijn, ik moet niet bepaald de beelden aandachtig bekijken.

Pendelen. Tijdens tram-, trein- of metroritjes haal ik graag een tijdschrift of boek boven. Ik vind het helemaal niet erg om elke dag een uur onder weg te zijn, omdat ik dan eindelijk tijd maak om te lezen. Gelukkig word ik niet snel misselijk. Ook blogs lezen of mijn eigen blog comments beantwoorden onderweg vind ik fijn. Oh ja, dit artikel schrijf ik op de metro, hoe toepasselijk.

De wachtkamer. Overal waar je moet wachten, zelfde verhaal als hierboven.

Maar natuurlijk moet niet elk ‘saai’ moment zo ingevuld worden. Soms vind ik het ook heerlijk ontspannend om gewoon mensen te kijken, voor me uit te staren of hele conversaties in mijn hoofd te voeren. Wanneer er gekke én nuttige ideeën boven komen drijven is het handig om een notitieboekje bij te hebben, en dan ben je natuurlijk wel weer aan het multitasken!

Doen jullie vaak een multitasken en heb je het gevoel dat het werkt of dat je ermee zou moeten stoppen? Wat doe jij tijdens ‘dode’ momenten? 

3 gedachtes over “Wanneer multitasken wel handig is

  1. Ik doe net hetzelfde! Hier in Barcelona zit ik heel vaak op de bus en de metro en dan doe ik niets anders dan lezen. Mijn aantal gelezen boeken gaat dan ook snel de hoogte in. En strijken, dat kan ik niet zonder bewegende afleiding in de vorm van een film of serie, want dat is echt té saai.

    Like

Reacties zijn welkom!

