Mons: culturele hoofdstad van Europa 2015

IMG_5850

Afgelopen woensdag bezocht ik met enkele collega’s de stad Mons (of Bergen), culturele hoofdstad van 2015. Een van de publiekstrekkers zijn de installaties en street art doorheen de hele stad. Omdat het zo’n lekker weer was, gingen we vooral op zoek naar deze kunstwerken in openlucht en lieten we de musea deze keer links liggen. Vandaag laat ik jullie een verslagje in foto’s van de dag zien en ik kan alvast verklappen dat ik snel eens terug naar Mons wil, wat een gezellig stadje! 

IMG_5797

Al van in het station wordt er volop reclame gemaakt voor Mons als culturele hoofdstad. Wat een toffe campagne hebben ze trouwens, heel fris en modern, iets wat ik eigenlijk totaal niet met Mons zou associëren. Hoog tijd dus om heel het gebeuren met eigen ogen te gaan aanschouwen!

IMG_5799

Van aan het station stappen we naar het centrum. Helemaal niet ver maar wel lichtjes bergop (ha, berg). Kronkelende straatjes belegd met kasseistenen, veel pittoresker dan ik het mij had ingebeeld. Onderweg kwamen we deze mooie kerk tegen met waterspuwers à la Notre Dame van Parijs.

IMG_5805

Een icoon van Mons, dit aapje aan het stadhuis. Leg je hand erop en doe een wens, en denk vooral niet aan alle andere handen die je al voor waren…

IMG_5819

In het park spotten we een kolonie luiaards in de bomen! Jammer genoeg geen echte, deze maken deel uit van de street art in het kader van Mons als culturele hoofdstad. Superleuk!

IMG_5823

Overal doorheen de stad zie je deze ‘stroken’ met gedichten of andere opschriften. Op stoepranden of gevels, zoals hier. In het geheel vormt dit kunstwerk ‘de zin‘.

IMG_5826

De volgende installatie die we tegenkwamen was ‘Panorama‘, een groot golvend mozaïek met Bergense silhouetten verstopt in de doorgang Victor Hugo. Enkel oplettende bezoekers vinden de weg naar dit kunstwerk!

IMG_5841

Dit reliëf maakt dan weer geen deel uit van de kunstistallaties, maar is een deeltje van de stadspoort naar de grote markt. Mooi detail vond ik!

IMG_5843

Zulke taferelen zie je op meerdere huizen in de stad. In het geheel vormen deze reproducties van strips en filmaffiches uit het Hollywood van de jaren ’50 ‘True story‘.

IMG_5844

HOTSPOT ALERT! Tussen onze wandeling door moest er natuurlijk ook gegeten en gedronken worden! We stopten bij deze Boule de Bleu, een echte aanrader voor wie lekker én gezond wil eten in Mons. De brasserie heeft een groot terras en gezellige tuin, en het hele kader is persoonlijk en kleurrijk ingericht. Je kan er onder andere kiezen uit een erg groot aanbod salades en focaccia’s.

IMG_5847

Ondanks de ‘chemisch’ uitziende kleur is dit aardbei-peer drankje helemaal huisgemaakt!

IMG_5848

Ik koos voor de heerlijke salade met gebakken geitenkaas en gekarameliseerde appeltjes. Een perfecte lunch voor op een zonnige dag als deze!

Boule de Bleu, Rue de la Coupe 46.

IMG_5854

Het volgende werk op onze route was deze grote muurschildering ‘A Forest‘, gemaakt door Bonom alias Vincent Glowinski. Misschien heb je wel al eens andere werken van deze Brusselse street artist gespot, zonder dat je het wist! Bonom heeft een voorliefde voor dieren, al dan niet in skeletvorm, echt geweldig om te zien.

IMG_5856

Grappig detail onder aan A Forest.

IMG_5859

En tussendoor was er zelfs tijd voor een kleine shoppingtocht. In deze Quartier des Fripiers vind je toffe winkeltjes, niet de grote ketens.

IMG_5860 IMG_5862

Hmm, dit is niet het Mons 2015 logo… is dit dan street art ín street art? Streetception…

IMG_5863

Hier zien we ‘Spread your Wings‘, schitterend vergulde engelenvleugels op de Square Saint-Germain.

IMG_5866

Een stedentripje zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een uitzichtje nu en dan. Deze foto is genomen bovenaan het Belfort.

IMG_5875

En na enige tijd stappen vonden we dan de laatste installatie die we die dag zouden bekijken, ‘Cinétismons‘. Een bijzonder spel van lijnen en kleuren die wel laserstralen lijken te zijn! In de stad zijn er trouwens nog meer van deze veelkleurige kabelwerken te vinden.

IMG_5877

En ja hoor, ook op dit uitstapje kon ik niet naar huis komen zonder een ‘buit’. Dit schattig eekhoornkettinkje kocht ik voor amper vijftien euro bij het winkeltje Aquatinte (22 Rue d’Havré). Hier was zoveel dat ik wou meenemen!

IMG_5878

En deze toffe ananas-espadrilles kon ik ook niet laten staan. Zoals velen onder ons heb ook ik een ananas-obsessie ontwikkeld, deze schoentjes moesten dus echt mee. Ze zijn van het merk OAS (check hun site, zooooveel toffe schoenen!) en ik scoorde ze voor 29 euro. Jammer genoeg weet ik de naam van de winkel niet meer.Wanneer ik hem kan achterhalen laat ik het jullie zeker weten want deze winkel is zeker een bezoekje waard wanneer je in Mons bent.

Dat was het dan voor dit verslagje. Ik heb in ieder geval zin om terug te keren en alle installaties en musea te ontdekken! Bekijk hier een overzicht van de kunstwerken of ga ze zelf in Bergen ontdekken. Wees er snel bij, want sommige werken zijn er slechts tot september 2015!

Ben jij al eens in Mons geweest? Wat is jouw favoriete installatie?

Een gedachte over “Mons: culturele hoofdstad van Europa 2015

Reacties zijn welkom!

