Wanneer welke soort zonnecrème dragen

IMG_6077

Dat we het liefst iedere dag trouw SPF moeten smeren, hoef ik jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen! Met het oog op vroegtijdige huidveroudering (rimpels!) en een verhoogd risico op huidziekten en onomkeerbare schade beschermen we ons het liefst zo goed mogelijk. Maar natuurlijk is niet elke soort zonnebrandcrème geschikt voor elke periode van het jaar, en zien we soms de bomen niet meer door het dichtbegroeide bos van zonnecrèmes. Daarom toon ik jullie vandaag welke SPF, in ‘graad’ maar ook in substantie, je het best kan gebruiken in bepaalde omstandigheden! 

Maar eerst nog even dit: ik hou best wel van een bruin kleurtje, zeker in de zomer. Ik zal er dus niet alles aan doen om de zon volledig buiten spel te zetten, maar ik hou het zeker binnen de perken. Onthou wel dat het bruin worden op zich al een soort huidbeschadiging is. Je moet dus niet per se verbranden om schade op te lopen.

En ten tweede: mijn tips gelden niet voor elk huidtype. Ik geef richtlijnen voor mijn eigen huidtype: vrij licht, maar ik bruin wel redelijk snel. Toch moet me op tijd beschermen tegen de zon om niet te verbranden.

IMG_6084

Laten we beginnen met een product dat ik niet eens volmondig ‘zonbescherming’ durf te noemen, namelijk een olie met factor 6 (Biosolis Oil Spray, low protection – intense tanning – body & hair). Deze spray gebruik ik voor bij een zwak voorjaarszonnetje, of een avondzon in de lente. Dit product is geschikt voor een situatie waar ik normaal gesproken gewoon even in de zon zou kunnen zitten zonder te verbranden. Met deze spray heb ik dan toch iéts van bescherming, en kan ik het bruinproces misschien een beetje versnellen.

Voor tijdens een echte zonvakantie zou ik de olie dan eerder reserveren voor mijn haar, aangezien het daarvoor ook geschikt is.

IMG_6079

Een factortje hoger dan, deze dagcrème met SPF 20 (La Roche Posay – Hydraphase UV intense riche). In de zomer gebruik ik dit product dagelijks. Laat geen vette of witte laag achter, is verzorgend en biedt voldoende bescherming voor een normale dag.

IMG_6087

Op vakantie in een land met veel zon, of op skivakantie, zou ik dan eerder elke dag deze SPF 50 (Rituals) gebruiken voor mijn gezicht. Dit product biedt lekker veel bescherming én ruikt heerlijk! Ondanks het geurtje heeft mijn gevoelige huid helemaal nergens last van.

IMG_6086

Voor mijn lichaam zal ik dan eerlijk voor een factor 30 dan 50 kiezen. Ik let er natuurlijk op dat ik op de middag niet in de vlakke zon ga liggen én smeer op tijd een nieuwe laag. Deze Nivea Protect & Hydrate smeert makkelijk uit en verzorgt ook mijn droge huid, die tijdens een vakantie met veel zon en water op elk moment van de dag bescherming én verzorging kan gebruiken.

IMG_6085

Als het snel moet gaan, of als ik niemand in de buurt heb om mijn rug in te smeren, of als ik mijn handen niet vet wil maken, kies ik voor een aerosol (Vichy Capital Soleil invisible hydrating mist). Bovendien heeft deze spray een verfrissend effect op je lichaam. Nadeel is dat zo’n verpakking erg snel opgaat, je doet er zeker geen hele week mee als je je voldoende wil beschermen.

IMG_6080

En ten slotte een heel belangrijke: de pocketversie voor onderweg! Je weet nooit wanneer je voor lange tijd op een zonnig terras of in het park beland, bijvoorbeeld na het werk of na school. Daarom is het slim om steeds een mini flesje mee te nemen, zo ben je steeds voorbereid en kan je je altijd beschermen!

Welke soort SPF gebruiken jullie het liefst? 

5 gedachtes over “Wanneer welke soort zonnecrème dragen

Reacties zijn welkom!

