Hoe ik een vakantie boek! Tips & tricks

Sommige vakantiegangers gaan steevast langs bij een reisbureau en boeken een all in-vakantie, of kiezen voor een door het agentschap samengestelde reis. Anderen vertrekken dan weer het liefst op de bonnefooi zonder ook maar iets te regelen. Ik ga telkens voor de middenweg: meestal boek ik alles van tevoren, maar dan wel volledig naar mijn smaak en budget, zonder de hulp van een reisbureau. Lees snel verder als ook jij voortaan de touwtjes in handen wil nemen tijdens je reis! 

Stap 1: bepaal je reisperiode

Idealiter ben je niet gebonden aan strikte data. Zo kan je nog steeds een beetje met je dagen schuiven, afhankelijk welke de goedkoopste zijn. Zorg dus indien mogelijk voor enkele dagen speling.

Stap 2: zoek de beste vlucht/treinreis, etc. 

Sla deze stap natuurlijk over wanneer je met de auto reist. Weet ook dat de beste vlucht niet altijd absoluut de goedkoopste is. Indien je een krap budget hebt, is dat natuurlijk wel zo, maar onthou dat goedkope vluchten vaak laat ’s avonds vallen bij de heenreis, en heel vroeg tijdens de terugreis. Dan verlies je eigenlijk al twee dagen. Probeer deze factoren dus tegen elkaar af te wegen. 

Een handige website vind ik skyscanner.nl. Deze zoekt voor jou de goedkoopste vluchten bij verschillende maatschappijen. Controleer wel altijd op de website van de vliegmaatschappij of alle kosten er wel degelijk in verrekend zijn. 

Nog iets om op te letten: websites zijn slim en lezen je cookies. Als je meerdere keren naar een bestemming zoekt, kan het zijn dat de prijs op korte tijd stijgt. Surf daarom altijd op incognito modus, want het is al snel geweten waarnaar jij op zoek bent! Ook schijnt het dat vrijdagen, zaterdagen en maandagen het meeste succes hebben qua boekingen, en daarmee stijgt ook de prijs op die dagen. Boeken op een dinsdag daarentegen zal je goedkoper uitkomen (bron).

Stap 3: kies accomodatie

Eens de vlucht is geboekt, is het belangrijkste achter de rug. Plekken om te overnachten zijn er meestal genoeg, dus dat kan je eventueel iets langer uitstellen. Wil je graag goedkoop slapen, dan kan die extra tijd die je in het zoeken stopt je iets moois opleveren.

Mijn meest gebruikte sites zijn nog altijd booking.com en airbnb. Toen ik hier net mee aan de slag ging, stond ik er een beetje weigerachtig tegenover, maar inmiddels heb ik er al zoveel gebruik van gemaakt en heb ik nog nooit een slechte ervaring gehad (hout vasthouden). Het is ook gewoon heel erg makkelijk: alle hotels en andere soorten overnachtingen op 1 plek, en je kan zoveel parameters instellen als je maar wil. Zou je graag vlak in het centrum zitten, of is een zwembad een vereiste voor jou? Je kan het allemaal selecteren naar voorkeur.

Maar onthou steeds: verwacht nooit mirakels voor een klein budget. Natuurlijk kan het zijn dat je een echt pareltje hebt gevonden, maar vertrek steeds met de gedachte in het achterhoofd dat de foto’s wel eens met een groothoeklens kunnen zijn genomen. Om een realistisch beeld van de plek te krijgen, check ik altijd graag eens na op Tripadvisor. De reviews hier zijn vrij betrouwbaar en je kan er foto’s van de accommodatie zien die door gasten zelf zijn genomen.

Nog een kleine tip voor het beoordelen van reviews: kijk steeds na in welke tijdspanne er veel klachten voorkwamen. Als er bijvoorbeeld in een bepaalde week klachten over de airco waren, is de kans groot dat het hotel in kwestie te maken had met een technisch probleem, kan gebeuren. Het is daarom niet zo dat de airco nooit naar behoren werkt. Laat je ook niet afschrikken door die ene enorm kritische persoon tussen alle positieve reviews, sommige mensen zeuren nu eenmaal graag.

Stap 4: laat de voorpret beginnen!

Het is altijd fijn je een beetje in te lezen over de bestemming. Zo weet je ongeveer waar je allemaal heen kan en kijk je ook eens verder dan je neus lang is. Tegenwoordig probeer ik strakke schema’s te vermijden, en laat ik me ook eens leiden door het moment en de sfeer. Ik schreef trouwens al eens over mijn fijne ervaring met het zogenaamde ‘slow travelling‘. Tijdens mijn reis naar New York had ik echter wel voor elke dag een planning gemaakt, omdat hier zo enorm veel te zien is en je anders compleet verloren loopt en overrompeld wordt. Ook wou ik veel doen omdat je zo’n reis niet heel snel opnieuw maakt. In ieder geval, je kiest zelf hoeveel of hoe weinig je plant.

Stap 5: goede reis! 

Wat is jouw ultieme tip bij het boeken van een reis? 

3 gedachtes over “Hoe ik een vakantie boek! Tips & tricks

Reacties zijn welkom!

