Een origineel vakantie-scrapbook maken in 6 stappen

Zoals ik in mijn laatste blogposts al vertelde, ben ik iemand die altijd heel erg heimwee heeft naar de vakantiebestemming. Om dat gemis een beetje goed te maken en voor altijd van die fijne herinneringen te kunnen genieten, besteed ik na elke reis veel pagina’s aan vakantiefoto’s in mijn scrapbook! Hoe je je vakantiealbum er extra leuk uit kan laten zien, lees je in dit artikel! 

FR-IT-Ostr

Stap 1. Het begint natuurlijk allemaal tijdens de vakantie zelf, want om een album te kunnen maken heb je foto’s nodig! Denk bij het fotograferen aan het boek dat je zal maken en bedenk originele invalshoeken, maak kleine themareeksen (bijvoorbeeld allemaal mooi gekleurde deuren, of bloemen), en neem zeker spontane foto’s zodat je niet enkel mensen fotografeert die poserend in de lens kijken. Focus je echter ook niet te hard op het nemen van foto’s en geniet van het moment!

Stap 2. Om je album iets extra’s mee te geven, verzamel je tijdens de vakantie allerlei ‘aandenkens’. Kaartjes van hotels en restaurants, je toegangsbandje van de camping, een toeristische folder, entreekaartjes van musea,… alles is goed voor een plekje in je album! Hou zoveel mogelijk bij, thuis kan je dan nog beslissen wat erin gaat en wat niet.

Stap 3. Hou elke dag een mini dagboekje bij waarin je de dingen noteert die je hebt ondernomen. Dat maakt het later makkelijker om je foto’s in de juiste volgorde te kleven, dat vind ik zelf wel fijn.

Stap 4. Maak thuis een apart mapje met een selectie aan foto’s die je wil afdrukken en bewerk deze een beetje. Voeg bijvoorbeeld meer licht of meer contrast toe waar nodig.

  image3 (2)

Stap 5. Tijd om de foto’s af te drukken of te bestellen! Mijn favoriete sites daarvoor zijn www.foto.com en www.printicapp.com! Bij die laatste kan je polaroid-achtige foto’s bestellen via de app die je toegestuurd krijgt in een superschattig doosje! Bij foto.com bestel ik ook altijd een mixje aan fotoformaten, ik neem bijvoorbeeld ook vierkante afmetingen voor mijn Instagramfoto’s. Dit kost wat meer maar het effect is zoveel leuker met een beetje afwisseling!

IMG_6548

Stap 6. Plakken maar! Maak eerst hoopjes van foto’s en andere kaartjes, bonnetjes,… per dag, dit geeft een handig overzicht. Neem je dagboekje erbij om de vakantie te reconstrueren. Laat je helemaal gaan, maar let er ook op dat het geen rommeltje wordt. Sobere pagina’s afgewisseld met vollere pagina’s is mooi. Durf ook in foto’s te knippen of haal leuke plaatjes uit de folders die je bewaarde. Werk ook met prentjes en leuke quotes uit tijdschriften voor een leuke toets.

image2 (2)

Zorg voor een leuke cover voor je album en klaar ben je! Geniet nu extra lang van je zomer door nog veel in je scrapboek te bladeren…

image1 (2)

Maken jullie nog vakantiealbums of bekijk jij foto’s enkel op de computer? 

8 gedachtes over “Een origineel vakantie-scrapbook maken in 6 stappen

  1. Wat leuk! Dit is nou echt iets dat me altijd al leuk lijkt om te doen, maar waar ik nooit tijd voor maak. Als kind maakte ik altijd tijdschriften enzo. Maar toen had ik nog zoveel vrije tijd 😉

    Ik moet nu in ieder geval een trouwalbum maken & een album voor Anna. Voor dat eerste album hebben we gelukkig wel hééle leuke foto’s, nu er nog een geheel van maken 😉

    Like

    1. Je moet er inderdaad wat tijd voor maken en je even allemaal rommeltjes op de tafel verdragen maar dan heb je ook wel wat! Mooie herinnering voor later 🙂 veel succes met je trouwalbum!

      Like

  2. Leuk! Ik maak zelf ook graag scrapbooks over reizen en over het afgelopen jaar, maar het ontbreekt me steeds meer aan tijd. Persoonlijk vind ik zo’n papieren album met afgeprinte foto’s nochtans veel leuker dan zo’n fotoalbum dat je bij pakweg Spector kan bestellen. Maar het is zo gemakkelijk hé… 🙂

    Like

Reacties zijn welkom!

