Eerste dag op de universiteit… what to wear?

bron foto

Ik trap de ‘back to school-maand’ af met een cliché van jewelste: wat moeten we aan op een eerste dag aan de unief of hogeschool?! Want ja, girls will be girls en laten we het ook gewoon zeggen zoals het is: een outfit kan soms ook veel betekenen voor de eerste indruk. Met deze post wil ik jullie dus keuzestress besparen en op weg helpen naar de perfecte outfit…

Laat mij beginnen met het belangrijkste: je kledij zegt helemaal niet alles over wat mensen over jou denken. Wat je draagt kan jou zelf wel een bepaalde houding doen aannemen, die dan weer wél invloed heeft op nieuwe mensen hun oordeel over jou. Als je je in een outfit hebt gehesen waarin je bijvoorbeeld niet helemaal op je gemak bent, ga je je ook een beetje anders gedragen. Zorg er dus voor dat je je vooral erg comfortabel voelt in wat je draagt. Een joggingbroek of onesie is waarschijnlijk niet zo’n heel goed idee, maar trek gewoon iets waarin jij ‘helemaal jij’ bent. Een helemaal nieuwe outfit kopen voor een eerste dag is daarom meestal niet zo’n goed idee. Kriebelende etiketjes, een stof die niet helemaal bestand blijkt tegen klotsende oksels of een jurk die bij het stappen steeds naar boven kruipt?Wil je niet meemaken, kies dus voor een outfit die je al gewoon bent waardoor je niet voor verrassingen komt te staan.

Denk ook niet dat je je voor de unief opeens ‘deftiger’ of ‘volwassener’ moet gaan kleden. Op mijn eerste dag ging ik voor een donkere jeans (‘altijd goed’), een polo’tje met wat versiersels (‘want een polo zal wel unief-proof zijn zeker?’) en de Oilily werktas van mijn moeder (‘want ik kan nu toch geen rugzak meer aan?’). Driedubbele foute keuze. Ik voelde me best ongemakkelijk en redelijk truttig, en kreeg al snel spijt van mijn keuze.

Er was wel een reden waarom ik opeens zo lang stond te twijfelen voor mijn kledingkast. De hele middelbare school had ik namelijk op een uniformschool gezeten, waar enkel marineblauw en wit was toegelaten. Geen opschriften, geen korte rokken, topjes, of andere ‘onaangepaste kledij’. Waar ik die kledingcode zes jaar lang vervloekte, voelde het nu alsof ik uit mijn veilige cocon werd getrokken en me een kneusje voelde die geen idee had van combineren en zonder een greintje stijlgevoel.

Blauw en wit stonden tot dan voor mij gelijk aan ‘school’, fatsoenlijkheid en misschien ook een beetje anonimiteit. Opeens had ik de kans om op school mijn ‘ware ik’ te tonen en uit te drukken, hét moment waarnaar ik zolang had uitgekeken, en nu wist ik niet wat dragen! Gek werd ik er van.

Ook de eerste weken waren vreemd op dat vlak. Ik zag enkele bekende gezichten van op de middelbare school terug in hun ‘vrijetijdskledij’, en ook alle andere studenten droegen bonte kleuren en zoveel verschillende stijlen, dat ik het gevoel kreeg dat het allemaal niet serieus was en dat niemand het ook serieus zou nemen. Het leek zo on-officiel, ik had geen ‘eerste schooldaggevoel’. Op deze manier leek het moeilijk om de klik te maken van vakantie en vrije tijd naar studeertijd, omdat ik en de studenten om me heen nu gewoon rondliepen in alledaagse kledij. Niet meer elke weekdag geconfronteerd worden met een blauw-witte menigte was in het begin echt onwennig, hoe raar het ook klinkt.

Maar dat gevoel verdween even snel als het aantal blauw-witte kledingstukken in mijn kast. Eindelijk moest ik niet meer de overweging maken bij het kopen van nieuwe kleren of ik zou investeren in schoolkledij, of een gekleurd stuk zou kopen dat ik alleen in het weekend aankon. Gedaan met vol stress de schoolpoort binnenstappen omdat mijn jas eigenlijk iets te veel naar het grijze neigde en ik daarom mijn middagpasje dreigde kwijt te raken. Vrijheid!

Laat mijn verhaaltje dus een les wezen: omarm je vrijheid en kleed je gewoon lekker waarin jij je goed voelt. Zo simpel is het.

Wat ga jij aantrekken op de eerste dag naar de unief of hogeschool, of weet je nog wat jij droeg en of het een moeilijke keuze was geweest? 

Reacties zijn welkom!

