Wel of niet lid worden van een studentenvereniging?

5788266405_111c735eaa_o

bron foto

Toen ik naar de universiteit zou gaan, had ik al snel besloten dat ik me wou aansluiten bij een studentenkring. De meesten van mijn vrienden gingen immers naar een andere unief, ik kende nog niet zo heel veel volk op die van mij, dus zo’n studentenorganisatie leek mij de ideale manier om nieuwe mensen te leren kennen die mij wegwijs op de universiteit en in het studentenleven zouden maken. Na een jaartje hield ik het er toch voor bekeken. Waarom? Dat vertel ik hier! 

Eigenlijk vond ik de manier waarop we onze eerste kennismaking hadden met de verenigingen helemaal niet zo leuk. Voor we de aula binnenstapten, moesten we onze gloednieuwe studentenpasjes afgeven, zogezegd om na te gaan wie aanwezig was. Ik had wel al een vermoeden dan er iets anders achter zat, maar omdat ik me niet wou laten kennen, leverde ik toch mijn pasje in. Daarna bleek dus inderdaad dat we het pas zouden terugkrijgen als we langsgingen op de bijeenkomst van de studentenkring, waar de biertjes rijkelijk vloeiden. Samen met een ander meisje ging ik erheen en al snel volgden we de groep ook naar hun stamcafé, waar we nog wat drankjes aangeboden kregen. We dansten op klaarlichte dag op de tafels en tevreden dat ik nu al wat mensen kende, ging ik naar huis. Dat kan wel tellen voor een eerste ‘schooldag’!

In de komende weken volgden er nog een aantal activiteiten, zoals de eerste ‘schachtencantus’. Daarna moesten we ook beslissen of we ons zouden laten dopen bij de kring. Omdat ik niet graag half werk lever, besloot ik ermee door te gaan. Het meisje uit mijn jaar die ik tijdens die eerste dag leerde kennen, liet het toch maar voor wat het was.

P4260072

In de weken voor de doop moesten we allerlei opdrachten uitvoeren, en ik moet zeggen dat ik die niet allemaal even prettig vond. En dit is meteen een tip die ik meegeef: als je je er echt niet goed bij voelt, doe het dan niet. Ook niet als een heel strenge ‘schachtentemmer’ je dan eens zal ‘straffen’. Midden in zo’n opdracht heb ik dan ook gezegd dat ik naar huis ging. Oké, ik praatte me er uit met een zwak smoesje, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om door te gaan met die opdrachten, zoals in je ondergoed op straat lopen. No way José.

De dag van de doop kwam eraan en het ging er behoorlijk smerig aan toe, maar al bij al was het toch een memorabele ervaring. Je voelt het ‘verbond’ met de andere studenten en uiteindelijk is de hele bedoening ook best grappig.

Toch ging ik na de doop steeds minder om met de mensen uit de kring. De mensen lagen me toch niet helemaal, en uiteindelijk is het groepje uit die kring ook gewoon willekeurig samengesteld uit mensen die niemand anders kennen en andere mensen willen opzoeken…

Na verloop van tijd leerde ik ook veel andere studenten op de campus kennen, mensen waarbij ik me wel goed voelde en die toch wat meer mijn interesses deelden. Ik voelde dus dat ik niet zoveel aansluiting met de groep vond en dat ik sommige praktijken er echt over vond gaan, dus na een jaar ging ik niet meer naar activiteiten.

Heeft het me dan wel iets opgeleverd? Zeer zeker. De kring had wel een systeem om nota’s, samenvattingen en extra materiaal te verzamelen en door te spelen naar elkaar, dus wanneer ik iets nodig had, kon ik wel nog altijd iemand aanspreken. Ook op feestjes is het handig om een paar drankjes toegestopt te krijgen en er mensen te kennen. Meer volk kennen is altijd fijn, maar of ik er echte vrienden aan heb overgehouden? Nee, die heb ik elders gevonden 🙂

Natuurlijk kan het zijn dat jij wel een geweldige ervaring hebt met studentenkringen en dat er vriendschappen voor het leven ontstaan, en dat is fijn. Wat ik echter uit die ervaring heb meegenomen, is dat proberen altijd kan en je je nooit ergens toe verplicht moet voelen, en dat het ook helemaal oké is om een bepaalde groep te verlaten omdat je je elders beter voelt. Het is je tijd en energie immers niet waard, en laat dat nu net twee dingen zijn die je als student hard nodig zal hebben 😉

Ben of was jij lid van een studentenkring? Wil je toetreden tot een kring als je naar de unief of hogeschool gaat? 

4 gedachtes over “Wel of niet lid worden van een studentenvereniging?

  1. Ik vond het echt vreselijk die studentenverengingen! Ik kende inderdaad veel mensen van mijn opleiding en dan ging prima. Ik kende toen iemand die helemaal doordraaide van die ontgroeningen, die werd ’s nachts gillend wakker, omdat ze bang was dat ze haar t-shirt niet aan had (die moest ze een week dragen). In NL mag je overigens niet meer zoveel drinken volgens mij, omdat daar mensen door zijn overleden.

    Like

    1. Wat ik dan wel goed vind is dat je tijdens de ontgroeningen van de Brusselse kringen niet mag drinken tijdens de activiteiten. Dat maakt natuurlijk dat je alles erg bewust meemaakt ( niet altijd fijn) maar dat beperkt wel het gevaar. Dan zijn er nadien wel dingen zoals ‘bierkoning’, en die heb ik mooi aan mij voorbij laten gaan! Inderdaad jammer dat er zo een schrijnende dingen voorkomen soms, terwijl het eigenlijk zou moeten draaien om kameraadschap…

      Like

  2. Ik heb me in mijn eerste jaar ook ingeschreven in de studentenclub van mijn opleiding. Ik heb mij echter nooit laten dopen. Het enige extra recht dat de gedoopten hadden, was dat ze naar de biercantussen mogen gaan en aangezien ik geen bier drink, zag ik het nut er niet van in. Ik vond het wel leuk om ingeschreven te zijn, omdat ik nu en dan eens een activiteit kon meedoen als ik daar zin in had.

    Like

Reacties zijn welkom!

