Gezond blijven als student, deel I

IMG_4218

Het studentenleven is voor velen een excuus om helemaal los te slagen. Je woont op kamers of je bent niet vaak thuis, er is niemand om je aan te spreken over je levensstijl, er zijn veel feestjes en het is vaak aanlokkelijk om snel een pizza te bestellen, een lasagna in de oven te schuiven of instant noedels als volwaardige maaltijd te beschouwen. Ik ken zelf een paar mensen die voordien best sportief gebouwd waren, en na een jaar student zijn, veranderden in ronde tonnetjes met pafferige gezichten. Dat wil jij niet meemaken! In dit artikel deel ik mijn tips hoe je fit en gezond kan blijven tijdens het studentenleven, en toch nog kan genieten van alle ‘guilty pleasures‘. Vandaag heb ik het over sporten!

Dat het belangrijk is om ook als student een gezonde levensstijl te behouden, staat buiten kijf. Je gaat immers naar de les (als alles goed gaat), je studeert, je gaat naar feesten, onderhoudt een sociaal leven, en misschien heb je ook wel een studentenbaantje. Daarboven laat je je kot of kamer ook liefst niet veranderen in een zwijnenstal. Dit alles vraagt veel van je en daarom is een goede mentale en fysieke gezondheid onontbeerlijk. Je staat meer op eigen benen dan ooit tevoren en sommigen durven daar wel al eens aan onder doorgaan.

Besef ook dat, ondanks de vele activiteiten die je onderneemt, nooit nog zoveel tijd en energie zal hebben als tijdens je studentenperiode. Daarom is het een goed idee om nu al te beginnen sporten en jezelf een gezonde levensstijl aan te meten, want achteraf, als die mooie tijd voorbij is, wordt het alleen nog maar moeilijker om veranderingen in je eet- en sportpatroon aan te brengen. Goed begonnen is half gewonnen is hier dus echt wel van toepassing.

Alles wat je moet weten over sport 

  • Sporten hoeft helemaal niet duur te zijn. Veel campussen hebben sportinfrastructuur, gymclubs hebben studentenprijzen, culterele centra in de buurt bieden lessenreeksen aan, of wat dacht je van hardlopen of oefenen met YouTube filmpjes, helemaal gratis en voor niks? Met een beetje opzoekwerk vind je vast en zeker een sport die bij je past én binnen je budget valt. En onthou: het is vaak voordeliger nu wat uit te geven aan sport, dan later aan de dokter of diëtist in de meest extreme gevallen…
  • Karakter tonen is de boodschap. Blijf na een nachtje feesten niet de hele dag in bed liggen, maar verplicht jezelf om er tenminste uit te komen om te gaan sporten. Zweet de alcohol en slechte snacks uit je lijf en voel je weer helemaal beter! Wie weet kan je het dan ook aan om naar de les te gaan of om een college voor te bereiden, nu je toch bezig bent…
  • Laat je mede-studenten weten waarmee je bezig bent. Laat het sporten een echte hype worden rondom jou, zo is er altijd wel iemand die je wil vergezellen. Motiveer elkaar en steek je vrienden aan met goede sportresultaten!
  • Meer sporten geeft meer energie, en zeker tijdens de examens. Beul jezelf niet elke dag af waardoor je nog drie dagen met spierpijn rondloopt, maar geef jezelf een kickstart van de dag of maak tussen het studeren even tijd voor ontspanning met sport. Onderzoek heeft uitgewezen dat 20 minuutjes perfect is: lang genoeg om jezelf een boost te geven, kort genoeg om jezelf niet uit te putten.
  • En vooral: geniet van de resultaten achteraf! Sport zorgt voor een strakker lichaam, dus een beter zelfbeeld, een goede mentale en fysieke conditie, heel handig voor tijdens het studeren, en een hobby die je hopelijk je hele leven aanhoudt!

Ga jij sporten als je gaat studeren? Wat zijn jouw tips om vol te houden en welke sport doe je het liefst?

Advertenties

2 gedachtes over “Gezond blijven als student, deel I

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s