Gezond blijven als student, deel II

Maandag vertelde ik al een en ander over het belang van sport en het hebben van een goede algemene conditie, zowel fysiek als mentaal, tijdens je studententijd. Die conditie kan je ook deels verkrijgen door iets anders, namelijk je voeding! Met vriendinnen kan ik uren doorgaan met het uitwisselen van tips en weetjes over gezonde voeding, dus als je nog niet helemaal je weg hebt gevonden in het bos van gezonde voeding, ben je hier aan het juiste adres! 

Laat ik maar van start gaan door een open deur in te trappen: wat voor een ander werkt, werkt misschien niet voor jou. Als iemand zich er goed bij voelt alle pasta, brood en andere koolhydraten van het menu te schrappen, wil dat niet zeggen dat iedereen dat zou moeten doen. Ikzelf zou bijvoorbeeld niet kunnen zonder brood en pasta, ook al worden ze vaak (onterecht, trouwens) bestempeld als ‘dikmakers’. Deze voedingsstoffen zijn een belangrijke bron van trage energie en ik merk dat ik ze echt niet kan missen in mijn eetpatroon. Mijn doel is dan ook eten voor meer energie en een fitter lichaam waarin ik mij goed voel, dan te streven naar een size zero.

Eerst en vooral is het dus een kwestie van uitzoeken waarbij jij je goed voelt, op lange termijn. Een reep chocolade voor instant happiness telt dus niet! Stel jezelf kritisch de vraag waarom je bepaalde dingen (niet) eet, en of je ze wel terecht opneemt of schrapt van je menu. Eens je voor jezelf hebt uitgemaakt wat jouw ideale brandstoffen zijn, is het een kwestie van hieraan aan vast te houden en jezelf af en toe een extraatje te gunnen, zonder elke dag zwaar over de schreef te gaan. Bij die extraatjes heb ik het niet graag over ‘zondigen’, want ook een snoepreep, zakje chips of bakje friet van tijd tot tijd horen erbij. Spreek dan ook weer niet over ‘belonen’, want ons lichaam belonen we natuurlijk meer met gezonde voeding dan met slechte vetten en suikers. Je hebt maar een lichaam en je wilt liefst dat het zo lang en zo goed mogelijk meegaat.

En dan komt de vraag: je hebt dus uitgezocht wat werkt voor jou en waarbij jij je helemaal goed voelt, maar hoe hou je dat dan vol als student? Je leven kan best onregelmatig zijn, je hebt niet altijd heel veel budget of tijd, of zin om iets op tafel te toveren, en er zijn natuurlijk tal van gelegenheden waar het ongezonde voedsel en drank je om de oren vliegen.

Dit zijn mijn tips:

  • Plannen is alles. Bekijk aan het begin van de week je agenda. Zijn er al feestjes of etentjes gepland? Ga je bij vrienden langs of komen er mensen bij jou eten? Maak een weekmenu en plan zoveel mogelijk gezonde maaltijden rondom zulke gelegenheden zodat je toch die dagen zonder echt plannen al gezond kan eten.
  • Doe je inkopen dan aan het begin van de week, gewapend met een lijstje. Je hebt bepaald welke gezonde maaltijden je zal koken, ga dan ook meteen alle ingrediënten kopen, zodat je geen excuus hebt om er snel een pizza in te gooien.
  • Sla lekker veel fruit in in plaats van koekjes en chips.
  • Voorzie je op lange dagen door genoeg gezonde snacks (denk: fruit, noten, granolarepen, boterham met pindakaas,…) en veel water mee te nemen en niet naar de snoep- of frisdrankautomaat te moeten lopen.
  • Neem elke dag een lunchpakket mee naar de les in plaats van ’s middags een broodje te kopen. Bespaart je heel wat calorieën én geld.

771963516_df6b054420_o

Bron foto

  • Vries brood in, zodat je in de helft van de week niet met oud brood opgescheept zit en alsnog een broodje gaat kopen.
  • Een lunch hoeft ook niet altijd ‘saai’ brood te zijn, er zijn genoeg andere spannende dingen! Wraps, salades,…het internet staat vol van lekkere lunch inspiratie.
  • Denk aan alternatieven voor een snelle vette hap, het hoeft niet altijd pizza of friet te zijn: maak een grote portie groentensaus voor bij je volkorenpasta (geeft meer energie voor een avond feesten dan een pizza trouwens) en vries die in, investeer in een stoommandje (snel en gezond koken) en eet bij je gestoomde groenten een veggie-burger of kip.
  • Niet zoveel zin/tijd/skills om zelf te koken? Ga dan ’s middags je warme maaltijd eten op de campus, waar het eten relatief goedkoop is en waar er altijd minstens éen gezonde keuze is.
  • Maak verse soep in plaats van naar een zakje soep te grijpen.
  • Drink veel thee in plaats van chocolademelk (die was om een of andere reden erg populair bij mij op de campus).
  • Moet het nog gezegd worden? Het gezondste én goedkoopste ontbijt is nog steeds havermout! Ook heerlijk met water opgewarmd in de microgolfoven of op het vuur. Ben je bijna te laat voor de les en is je havermout nog veel te warm? Gooi er een handje rood fruit uit de diepvries bij: de warmte van je havermout ontdooit de vruchten en de bevroren vruchten koelen je havermout, win – win!
  • En vooral: durf je te houden aan je planning. Het is niet erg om een bezoekje aan de pizzeria of het frietkot af te slaan, drink desnoods enkel een drankje mee of nodig de mensen in kwestie uit om bij jou een gezonde maaltijd te eten. Spontane uitjes moeten zeker kunnen, maar mogen geen routine worden. Durf op te komen voor je lichaam en gun je je portie gezond voedsel.

Ben of was jij een gezonde student? Wat is jouw strategie om gezond te eten? 

Lees hier deel I van Gezond blijven als student.

Advertenties

Een gedachte over “Gezond blijven als student, deel II

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s