Een jaar geleden

Deze week bracht WordPress mij het heuglijke nieuws dat het alweer één jaar geleden is dat ik me registreerde op de site. Of het ook een jaar geleden is dat ik mijn eerste post eruit perste, vertelden ze er niet bij. Ik ga zo meteen even kijken en wie weet kan ik dan een nieuwe post schrijven over ‘exact een jaar geleden schreef ik mijn eerste post’. Anyway, Mijn blogbezigheden op ‘Jellybeats’ zijn al een jaar aan de gang en jezus, wat gaat de tijd snel voorbij! Vandaar dat ik het hoog tijd vond om jullie eens te vertellen waarom ik hier eigenlijk beland ben! 

Een jaar geleden was alles zo anders, en had ik er alle reden toe een nieuwe hobby te zoeken, die bloggen zou worden. Ik was net klaar met mijn stage in Luxemburg en kwam weer thuis wonen. Bovendien kreeg ik begin september vorig jaar te horen dat ik niet geslaagd was voor mijn scriptie en zat ik zonder werk.

Als ik het zo neerschrijf lijkt het er eerder op dat ik er alle reden toe had om net géén nieuwe hobby te zoeken, ik had immers genoeg aan mijn hoofd! Ik moest opnieuw gaan zwoegen op mijn masterproef en ik moest aan het solliciteren slaan. Maar omdat een mens nu eenmaal niet 24/24 kan solliciteren en gedichten kan vertalen (want daar ging mijn scriptie over), wou ik ook iets nieuws en creatiefs om handen hebben, nu ik toch zoveel thuis zat en ik nog van alle comfort van ‘hotel mama’ kon genieten. Uit bloggen kon ik positieve energie halen wanneer alles een beetje tegenzat, wat niet zelden voorkwam tijdens die periode.

Ook had ik de smaak te pakken gekregen omdat ik in de vijf maanden ervoor een blog had bijgehouden voor alle stagiaires. De positieve reacties, het op zoek gaan naar telkens nieuwe en fijne onderwerpen en het schrijven zelf waren prettige dagelijkse kost geworden en dat wou ik niet zomaar opgeven. Bovendien was ik dat jaar zelf veel blogs gaan volgen en vond het zo verslavend, boeiend en ontspannend tegelijk dat ik het ook wel eens wou proberen!

En zo geschiedde.

Hoe het was
In het begin postte ik helemaal niet regelmatig. Ik was ook nog bezig met het uitzoeken hoe het allemaal precies werkte, en kon me uren bezighouden met prutsen aan de backoffice van m’n blog. Ook het zoeken van een naam was een lastig karwei (vanwaar die naam nu eigenlijk komt? Stof voor een nieuw artikel!). Wel had ik er veel tijd voor aangezien ik het grootste deel van de tijd thuis zat.

Hoe het nu is
De voornaamste verandering is dat ik nu regelmatig blog, drie keer per week en af en toe ook een weekendartikel. Dit is een hele verbetering geweest en dat zie ik ook aan de bezoekersaantallen en mensen die blijven terugkeren. Ik kan het ook van andere blogs appreciëren dat ik ongeveer weet wanneer er iets zal verschijnen dus dit was duidelijk een goeie zet. Toen ik niet voltijds werkte en niet voor mijn eigen huishouden moest zorgen, was het natuurlijk makkelijk om veel vooruit te schrijven, nu is dat wat moeilijker. Toch blijf ik het met plezier doen omdat ik niet wil opgeven wat ik ben begonnen en ik graag verbeteringen wil aanbrengen.

Wat ik nog wil doen
Wel, heel veel eigenlijk! Eerst en vooral wil ik een andere, meer tijdloze blognaam waarvan ik het minder gênant vind om die aan mensen te vertellen. Eens die naam is gekozen, kan ik ook eindelijk een eigen domein registreren. Dat is toch echt wel noodzakelijk vind ik, als je ‘serieus’ wil genomen worden. Vervolgens wil ik het uiterlijk van mijn blog mij meer eigen maken, en minder prefab, want ik werk natuurlijk met een WordPress sjabloon. Met een programmeur en website bouwer in huis moet dat wel lukken, denk ik! En laat ik het belangrijkste niet vergeten: meer, of enkel, eigen foto’s! Ook een absolute must als ik wil dat mijn blog groeit en meer ‘mij’ wordt. Nu beschik ik niet eens over een fototoestel, dus een goede camera staat hoog op mijn prioriteitenlijst. Nu ik werk moet dat wel haalbaar zijn. Momenteel gebruik ik (rechtenvrije) stockfoto’s en maak ik mijn eigen foto’s met mijn telefoon, wat verre van ideaal is. Eens dit er allemaal is kan ik ook meer gaan bedenken welke weg ik inhoudelijk wil inslaan en kan ik meer visie ontwikkelen.

Om dit allemaal te realiseren, zullen we hoogstwaarschijnlijk weer een jaar verder zijn. Ik ben benieuwd hoe ik dan zal terugkijken op nog een jaartje bloggen!

En jij, waarom begon jij met bloggen? Of zou je graag ook een blog beginnen? 

6 gedachtes over “Een jaar geleden

  1. Yay, van harte gefeliciteerd!! Ben heel benieuwd naar wat er nog meer gaat komen. Voor wat betreft de camera raad ik je aan een systeemcamera te kopen, want een spiegelreflex is best lastig om je eigen te maken én een systeemcamera is ook goedkoper 🙂

    Ik begon te bloggen omdat ik, net als jij, een uitlaatklep zocht. Nu is het gewoon mijn allergrootste hobby, kan me er uren, dagen, weken mee vermaken 🙂

    Like

  2. Proficiat met je eerste jaar! Mijn blog bestaat sinds juli 2014 en ben dus ook nog maar een dik jaar bezig. Ik herken dan ook veel van wat jij schrijft, al moet ik bekennen dat, nu ik werk, ik net wat minder blog dan ervoor. Ik doe mijn best om het aantal artikelen per week weer op te trekken, maar het is momenteel nog wat moeilijk. Ook ik denk erover om een eigen domeinnaam te registreren, maar ik ben wat bang dat ik dan al mijn vorige artikels en zo kijt zal zijn… En nu ben ik heel erg benieuwd vanwaar de naam komt en waarom je het gênant vindt 😀

    Like

  3. Jaaaaa, gefeliciteerd! Op naar veel meer blogjaren, zo te lezen met heel wat plannen. Leuk, ik ben benieuwd!
    Ik begon mijn blog om eens wat gedachten op papier te zetten en het met anderen te delen. En dat lukt aardig! Ben ook benieuwd wat het mij gaat brengen.
    Laat maar komen!

    Like

Reacties zijn welkom!

