Zal ik het kunnen?

Zal ik het kunnen? Dat is toch wel de vraag die op de lippen van menig student brandt. Ook ik heb mij die vraag vaak gesteld. Je weet niet altijd wat je juist moet verwachten van een opdracht of examen, en onzekerheid begint aan je te vreten. Inmiddels heb ik een beetje meer vertrouwen in mezelf gekregen, al ontken ik niet dat die vraag soms nog wel eens door mijn hoofd flitst. Vandaag leg ik uit hoe ik met deze vraag heb leren omgaan, mét succes! 

De sleutel tot het begin van succes ligt bij relativeren en het ‘probleem’ in kwestie in zijn context plaatsen. Kijk eens waar je tot nu toe bent geraakt. Ongetwijfeld heb je al eerder obstakels overwonnen en heb je je destijds ook de vraag gesteld of alles wel ooit goed zou komen. Wel, je bent er toch geraakt? Je hebt gewerkt om je doel te bereiken, prioriteiten gesteld en strategieën bedacht om te slagen in je opdracht. Waarom zou het deze keer dan niet lukken? Ongetwijfeld kijk je binnen een jaar terug op deze taak, en lach je om jezelf en vraag je je af waarover je je eigenlijk druk maakte. Opdrachten worden groter, taken lastiger, maar ook jij groeit mee. Je leert uit alles wat je al gedaan hebt en overtreft jezelf steeds weer een trapje. Tenzij je in een hol onder de grond gaat zitten of pertinent weigert je bed uit te komen, is er geen enkele reden om te denken dat het je ditmaal niet zal lukken.

Wanneer het lijkt dat alles mij boven het hoofd aan het groeien is, probeer ik mijzelf boven ‘het probleem’ te plaatsen en uit te zoomen. Ik bekijk mijzelf, mijn situatie en wat ik moet doen als het ware uit vogelperspectief. Deze oefening helpt echt om alles te relativeren. Wat is ‘het ergste’ dat kan gebeuren als ik faal? En wat is echt falen eigenlijk? Dat doe je waarschijnlijk niet met opzet en je beschadigt er geen andere mensen mee, in de meeste normale gevallen. Andere mensen bevinden zich in veel penibelere situaties dan jij, echt waar. Probeer steeds het overzicht te bewaren en sta op tijd even stil als de massa te warrig wordt. Zet alles rustig op een rijtje, desnoods letterlijk.

Denk ook eens aan de mensen voor wie je het doet. Doe je het puur voor jezelf? Of zit er ook echt iemand te wachten op jouw werk, is er werkelijk iemand die niet kan zonder wat jij moet doen en zal die er ook veel slechter van worden als jij eens een minder perfect resultaat aflevert? Meestal is het antwoord hierop ‘nee’. De wereld draait verder, en jij zal dat ook doen!

Zie jij het soms eens even niet meer zitten? Welke strategie gebruik jij om je weer bovenop je berg opdrachten te trekken? 

3 gedachtes over “Zal ik het kunnen?

Reacties zijn welkom!

