Een stad zonder auto, nog meer stress dan normaal?

Bron foto

Gisteren was het de laatste dag van de zomer, en de zon deed nog een keertje goed haar best! De grote hitte was er natuurlijk niet meer bij, maar het was buiten wel aangenaam vertoeven zonder voortdurend een jas of paraplu in de aanslag te moeten houden. Dit mooie weer kwam erg gelegen, want in Brussel en enkele andere gemeenten was het gisteren autoloze zondag. Alle omstandigheden leenden zich er dus toe om rustig te voet of met de fiets/ driewieler/ inlineskates/ longboard,… de straat op te trekken. Of toch niet zo heel rustig als gedacht? 

De eerste straten van huis met de fiets waren bijzonder aangenaam. De kruispunten die normaal vrij druk zijn, lagen er nu verlaten bij en af en toe passeerde er een groepje fietsers. Anderen waren op wandel en alles ging er heel gemoedelijk aan toe. Ik kreeg er een heel blij gevoel was, ik voelde als het ware een onuitgesproken verbond met met alle andere zwakke weggebruikers, die toen eventjes niet meer zwak waren. De zon scheen en voor een keer floten de vogels luider dan de motoren van de auto’s. We fietsten verder naar de Brusselse rand en al snel maakten de rijen huizen plaats voor weilanden en grazende koeien. Geweldig dat ook dit nog Brussel is!

9_september

Het was dit weekend ook Openmonumentendag, dus besloten me maar gelijk een bezoekje te brengen aan de windmolen van Anderlecht, de Luizenmolen. Boven op de molen had je een mooi zicht over Brussel-stad, waar we zo meteen naartoe zouden fietsen.

Maar dat bleek toch iets gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe dichter we bij het centrum kwamen, hoe minder de gebruikelijke verkeersregels leken te gelden, nu de auto gebannen was. Stoplichten en voorrangsaanduidingen werden genegeerd, voetgangers liepen in het midden van de straat en fietsers gingen doodleuk links rijden zonder zich ook maar iets aan te trekken van de tegenliggers. Echt aangenaam en relaxed was anders. Mensen leken de autoloze zondag te verwarren met voetgangerszones of speelstraten. We reden een paar keer bijna kinderen omver die opeens stopten of omkeerden, en moesten constant stoppen en ons zigzaggend door het wandelende/ fietsende/ rolschaatsende volk begeven.

Echt helemaal ontspannend is anders dus! De straten werden voor een dagje teruggegeven aan de zwakke weggebruiker, die meteen van de gelegenheid gebruikmaakte om alle regels aan de kant te schuiven. Volgens mij is dit niet echt de bedoeling van autoloze zondag. Het lijkt misschien minder beangstigend dan met auto’s, maar ik denk dat een botsing per fiets minstens even pijnlijk kan zijn. Er verandert Γ©en keer iets in het straatbeeld, en mensen lijken los te slaan. Een gevolg van de vrijheid die anders zo beperkt is? Nochtans zou respect tegenover mede-zwakke weggebruikers moeten blijven bestaan, in het licht van ieders comfort en veiligheid.

In het centrum van de stad is wel een deel permanent omgetoverd tot voetgangerszone, en daar is het compleet normaal dat mensen als het hoopje mieren door elkaar op straat kunnen lopen, mogen oversteken waar ze maar willen en kunnen stoppen voor een praatje. Maar wat is er in de rest van de stad mis met voetpaden en het respecteren van de rijrichting? Misschien moeten we met z’n allen tegen volgend jaar nog maar eens een lesje verkeersveiligheid krijgen, en het feit dat die regels evengoed gelden voor de zwakke weggebruiker!

Brussel doet moeite om koning auto een deeltje van zijn alleenheerschappij te beroven, maar een fietsstad is het duidelijk nog niet. En dat ligt dus niet enkel aan de overheid die niet genoeg voorzieningen voor fietsers en andere zwakke weggebruikers treft, maar ook aan die zwakke weggebruikers zelf, dat is mij vandaag wel duidelijk geworden. Als we zo elke dag op een kluitje zouden fietsen en stappen, zullen we nog later op het werk of op school aankomen dat nu, met de files. Dus voor we met z’n allen massaal aan het fietsen kunnen slagen en de stad een beetje groener en fietsvriendelijker kunnen maken, mag de stadsbewoner ook wel eens was hoffelijker en zich meer bewust van zijn omgeving worden!

Dit gezegd, vond ik het een erg fijn dagje natuurlijk. Het weer zat mee, mijn fiets werd nog eens van stal gehaald, we lunchten gezellig op een terrasje en spraken af met een paar vrienden. ‘s Avonds plofte ik moe maar tevreden in de zetel!

Heb jij meegedaan met autoloze zondag? Vinden jullie ook dat basisregels moeten worden blijven gerespecteerd worden of vind je dat een beetje chaos op straat wel moet kunnen? 

Advertenties

2 gedachtes over “Een stad zonder auto, nog meer stress dan normaal?

  1. Precies mijn gedachten! Ik fiets elke dag in Brussel en ik moet zeggen dat ik het gisteren veel gevaarlijker vond. Niet alleen kinderen die opeens stoppen of zich omdraaien; ook alle volwassenen deden eraan mee. Een gezellige dag, maar qua verkeerregels kunnen de meeste mensen in Brussel nog heel veel leren πŸ˜‰

    Like

Reacties zijn welkom!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s