Mijn anti-bucket list

Bucket lists zijn op het internet en ook in magazines schering en inslag. 10 plaatsen om nog in 2015 te bezoeken, 15 activiteiten die je deze herfst moét doen, 20 bestemmingen die je voor je 30e gezien zeker moet hebben gezien, dé 35 plaatsen die je ooit bezocht moet hebben, 100 films en boeken die je zeker niet mag missen, en ga zo maar door. Ik word er soms een beetje moe en vooral moedeloos van, want in de meeste van de gevallen kan ik nog geen 10% van die lijstjes afvinken. Het lijkt wel of ze je willen laten geloven dat je leven niet compleet kan zijn zonder dit allemaal gezien of gedaan te hebben. Natuurlijk is het goed enkele persoonlijke doelen, dromen en wensen voor ogen te hebben, maar als iemand anders je als het ware probeert te verplichten een lijstje af te werken, dan haak ik af. En daarom presenteer ik jullie vandaag: mijn anti- bucket list! Een opsomming van dingen die ik zeker nooit wil of moet doen.

 1. Bungeejumpen of een vrije val 

Deze activiteit komt in menig lijstje voor, maar mij zegt het helemaal niets. Ik ben er bang voor en ik voel ook helemaal de nood niet om die angst te overwinnen. Ik zie er het plezier echt niet van in. Ik wil het niet. Niet om te ‘kunnen zeggen dat ik het gedaan heb’, niet voor mijn persoonlijke eer, en zeker niet voor de toffe Go Pro- foto’s waarop je wangen naar boven flapperen. Gewoon. Niet.

2. Een tattoo 

Vroeger kon ik hier nog wel eens met vriendinnen over zitten fantaseren, over hoe we ooit samen een tattoo ter symbolisatie van onze vriendschap zouden laten zetten, maar als ik eerlijk moet zijn, zou ik het toch nooit doen. Onze vriendschap kan ook wel blijven bestaan zonder een permanente tekening op mijn huid. Ik ben niet bepaald bang voor de pijn, eerder voor de onomkeerbaarheid ervan. Ik hou mijn opties graag open en ‘voor altijd’ schrikt me in dit geval wel af. Oké, ik zou hem kunnen laten weglaseren, maar waar zijn we dan mee bezig?

3. Een wereldreis

Ik ga zeer graag op reis en ontdek graag nieuwe omgevingen, maar voor heel lang reizen zou toch niets voor mij zijn, denk ik. Hoewel ik nooit heimwee heb naar thuis eens ik vertrek, ben ik wel gehecht aan mijn eigen plek en af en toe een rustig moment voor mezelf in een gezellige en vertrouwde omgeving. Het zou erg onder mijn vel gaan zitten mocht ik dat lang moeten missen. Niet weten waar de volgende dag te belanden zou ik wel spannend vinden, maar zou me ook erg onrustig maken. Ook hou ik er wel van me op tijd weer netjes te maken en fris te kunnen gaan slapen en opstaan, en dat zit er tijdens een wereldreis niet altijd in vermoed ik. Wel zou ik graag een gebied verkennen voor pakweg een maand tot maximaal drie maanden, maar meer zit er echt niet in voor mij. Het ligt dan wel weer anders met op een andere (verre) plek te gaan wonen, omdat ik dan mijn eigen stekje zou hebben. Mijn familie zou ik natuurlijk wel missen, maar dan weten we tenminste van elkaar maar we mekaar de komende tijd kunnen opzoeken!

4. Burning Man 

Er was een tijd waar ik héél graag ooit naar Burning Man wilde, maar sinds het kijken van Mascha’s vlogs over Burning Man ben ik volledig van dat idee afgestapt. Zoveel voorbereiden, zoveel geld, zoveel zand, zoveel prullen en kledij kopen waar je daarna toch niets meer mee doet, en dat enkel voor een dag of vijf. Wat ik zag op de video’s staat echt haaks tegenover mijn idee van Burning Man als ecologisch kunst- en ‘deel’-festival. Ik snap natuurlijk wel dat leven in de woestijn voorbereidingen vraagt, maar op deze manier hoeft het niet echt voor mij. Ik zoek wel een andere manier om te genieten van een woestijn en ga gewoon dichter bij huis festivals opzoeken.

5. Drugs 

Ik ken wel enkele mensen die bepaalde drugs zouden willen proberen, ‘voor de ervaring’ of ‘om te weten hoe het voelt’. Mij zegt dit echter niets. Ik ben er eigenlijk een beetje bang voor, om in een staat te belanden die ik niet ken en misschien wel gevaarlijk is. Bovendien heb ik ze nog nooit ‘nodig’ gehad, dus waarom zou ik het proberen?

6. Op stiletto’s kunnen lopen

Wegens pijnlijk, niet zo voetvriendelijk en de gelegenheid om er te dragen die zich niet zo vaak aandient. Ik geef toe dat het op bepaalde dames erg mooi staat, maar voor mezelf heb ik het al opgegeven. Meer zelfs, ik heb het nooit echt geprobeerd. Ik wil er het geld en de pijn niet in investeren. Geef mij als het echt moet dan maar een stevige hak, waar ik me tenminste wel beter op mijn gemak in voel. Het leven is te kort voor schoenen die niet lekker lopen!

7. Altijd clean eten en spreken over ‘zondigen’ 

Ook hier: het leven is te kort om niet te genieten van pizza, brownie, frietjes en andere vettigheden van tijd tot tijd. Ik ben toch te klein om Victoria’s Secret angel te worden, dus what’s the point? Ik zeg wel duidelijk van tijd tot tijd, want ook al is het leven al kort, ik wil het niet nog heel korter maken! Zorg dragen voor mijn lichaam door gezonde voeding en sport is voor mij dus een must, maar mijn brood, koekjes, sushi, en noem maar op, moet je mij niet afnemen. Ik wil het dan ook niet hebben over ‘zondigen’ wanneer ik bijvoorbeeld Ben & Jerry’s eet, want ik bedoel, ik geniet ervan en heb er geen spijt van, en zal er niet voor in de gevangenis vliegen en er ook niet over gaan biechten bij de plaatselijke priester!

8. Een olifant of andere exotische dieren in gevangenschap berijden en bekijken

Ik was tot tranen toe geroerd toen ik een reportage zag over olifanten in het circus, en ook de trailer van Blackfish over de orka’s in Sea World sprak boekdelen. Ik ga binnenkort naar Florida maar dat park zullen we overslaan. Ik ontken niet dat ik wel eens een impressionante orka zou willen zien, maar dan toch niet op die manier.

9. Een Rubik’s cube oplossen 

Ook een veelvoorkomend punt op menig bucket list. Ain’t nobody got time for that!

10. Extra dingen verzinnen, enkel om een lijstje met een rond getal te bekomen

Oeps.

Welke populaire bucket list dingen hoeven voor jou echt niet? 

P.S. De luchtballonnen op de foto aan het begin hebben er stiekem niets mee te maken, want dat heb ik al gedaan, ha.

4 gedachtes over “Mijn anti-bucket list

  1. Deze lijst ❤ ik heb een (11 jaar oude tattoo), loop regelmatig op naaldhakken en spreek wel eens van 'zondigen', maar omdat je het zo persoonlijk hebt omschreven voel ik me totaal niet 'aangesproken' als je snapt wat ik bedoel. Knap hoe wat dat hebt gedaan! Wat mij betreft vat je burning man perfect samen: gaat totaal voorbij aan het doel. Bungeejumping en dergelijke zou ik ook niet doen en de arme diertjes laat ik ook liever in hun waarde. Een berg beklimmen is iets qat op veel bucketlists staat, maar niet op die van mij (heb er ook geen) :p

    Like

  2. Ik snap wat je bedoelt. Ik begin niet aan bucketlists, omdat ze zo geforceerd zijn. Er zijn nog een heleboel dingen die ik in mijn leven wil doen, maar die hoeven niet op een lijstje.
    In jouw anti-bucketlist kan ik me wel vinden, behalve de wereldreis.. gedaan en het was de meest geweldige tijd in mijn leven, maar gelukkig is iedereen anders 😉

    Like

  3. Heerlijk stukje Nienke. Je weet dat ik heel graag de middernachtzon zou zien, maar ik geniet al jaren van je schilderijtje naast mijn bed, dat je speciaal voor me maakte toen ik je mijn wens de eerste keer vertelde.Zo mooi zal het ” in het echt ” wellicht toch nooit zijn. xxx

    Like

Reacties zijn welkom!

