Getting back into sports!

IMG_4260

De afgelopen weken/maanden was het er qua sporten wat bij ingeschoten. Er waren wel perioden waar ik drie keer per week ging lopen, soms ging ik maar éen keertje en op nog andere momenten deed ik enkel een beetje oefeningen thuis op mijn matje. Maar echt goed sporten zoals ‘vroeger’, aka voor mijn leven als werkende mens, was er niet meer bij. Daar besloot ik verandering in te brengen en ik heb er weer helemaal zin in! Benieuwd waar deze plotse motivatie vandaan komt? 

Toen ik nog niet werkte had ik natuurlijk ruimte genoeg om ook overdag een lesje mee te pikken op de sportschool, en kon ik mijn tijd gewoon helemaal zelf indelen. Geen last van pendeltijd of vergaderingen in de avond, en dus waren er weken waar ik mij drie tot zelfs vier keer goed in het zweet ging werken. Het scheelde ook wel dat de sportschool op 2 minuutjes wandelen was. Met het werkende leven kwam er ook een einde aan ‘hotel mama’ en verhuisde ik, en zegde daarbij ook mijn fitnessabonnement op dat inbegrepen was in het ‘hotel’ als het ware.

De afgelopen maanden maakte ik vaak gebruik van het mooie en vooral gratis vijverpark in de buurt om te gaan lopen. Ik stelde nieuwe doelen en oversteeg mijn eigen verwachtingen door een race van tien kilometer uit te lopen. Geloof mij, dat was een hele overwinning voor mezelf, ik die hardlopen altijd heb gehaat.

Maar toen begon de herfst, werd het sneller donker buiten en begon ik de beseffen dat een inhaalmanoeuvre nodig was, wou ik fit blijven. Hoewel de herfst erg mooi kan zijn op een zonnige zondagochtend, wist ik ook wel dat ik op natte, koude en donkere momenten mijn loopschoenen liever op het schoenenrekje liet zou laten staan.

Al lopend spotte ik niet ver van mijn woonplaats een fitness, en enkele weken later ging eens een les proberen. Die beviel heel goed: ik werd er helemaal afgebeuld, de zaal was lekker ruim, fris en schoon. Toch iets anders dan mijn vorige club, waar het steeds overbevolkter begon te worden. Omdat ik me nog niet helemaal wou binden aan een abonnement kocht ik een tienbeurtenkaartje, en zo komt het dat ik weer helemaal klaar ben voor twee keer per week lekker sporten! Het terrasjesweer is voorbij, iedereen blijft graag thuis onder een dekentje ’s avonds, en dat is des te meer reden voor mij om eruit te komen en te doen wat ik altijd al graag deed: lekker sporten! Ik ben ook wel blij dat ik weer fijne sportlessen heb gevonden, omdat ik daar altijd met veel zin naartoe trek, terwijl er nog steeds een grote zucht aan te pas komt voor ik mijn loopschoenen aantrek. Na een fijne looptraining buiten ben ik altijd wel blij, maar ik kijk er toch nooit heel hard naar uit om eraan te beginnen eerlijk gezegd.

Net in de herfst en winter wil ik veel bewegen om de herfstblues en de winterdip tegen te gaan en mijn weerstand hoog te houden door een goede conditie en een betere slaap achteraf. Nu nog van de kruidnoten kunnen blijven die dit jaar trouwens erg vroeg van de partij zijn in de lekkerste variaties (check Hema!) en het komt helemaal in orde!

Sporten jullie nog graag? Houdt het gure weer je tegen om te gaan bewegen of net niet? 

2 gedachtes over “Getting back into sports!

  1. Wat heerlijk dat je de motivatie weer terug hebt! 😀 Ik vond hardlopen in de regen altijd wel fijn (al moest ik mezelf wel altijd wat moed inpraten om daadwerkelijk te gaan als het regende), maar als het koud en donker werd, vond ik er al snel geen bal meer aan. Een sportschool geeft dan inderdaad uitkomst. Momenteel sport ik echt amper, behalve mijn dagelijkse yogasessies in de ochtend.

    Like

  2. Wanneer je begint te werken, kan dat gemakkelijk een effect hebben op je sport-leven. Ik ken het, vroeger sportte ik zo’n 8x per week en nu ben ik blij als ik mijn 6 sessies (ook wel enkele korte hoor) doe 🙂
    Ik sport het liefst binnen zodat het slechte weer me niet tegenhoudt.

    Like

Reacties zijn welkom!

