Tips bij een verkoudheid

Het is weer zover. Waar ik me twee weken geleden nog zat af te vragen hoe het toch komt dat zoveel mensen zo lang ziek zijn tegenwoordig, heb ik het nu zelf te pakken. De traditionele herfstverkoudheid heeft ook dit jaar zijn afspraak met mijn neus niet gemist. Ik laat me echter niet klein krijgen en pas alle trucjes toe die ik ken! Vandaag geef ik enkele tips hoe je zo een lastige verkoudheid de kop indrukt of hoe je het je tenminste zo comfortabel mogelijk maakt terwijl je het moet doorstaan!

Want er bestaan helaas geen wondermiddeltjes tegen een verkoudheid, en meestal is het gewoon wachten tot het wegtrekt. Als je geluk hebt, ben je er binnen een week weer bovenop met de hulp van een hoestsiroop en neusspray, maar soms kunnen de lastige symptomen van een verkoudheid zelfs weken aanhouden. Dan kunnen geneesmiddelen geen soelaas meer bieden en de zaken zelfs erger maken. Zo’n lang aanhoudende verkoudheid is echt een rotgevoel als je ’t mij vraagt. Je voelt je suf omdat heel je hoofd wel lijkt toe te zitten, je bent moe, en de huid rond je neus helemaal kapot van het vele snuiten. Om nog maar te zwijgen van alle bomen die je op je geweten hebt door een excessief zakdoekjesgebruik. Toch voel je je niet ‘ziek genoeg’ om ook eventjes thuis te blijven. Het blijft schipperen tussen de ‘gezonde’ en ‘zieke’ kant.

Dan is het waarschijnlijk tijd om ook eens naar je algemene gewoontes te kijken. Van zodra ik een verkoudheid heb of voel opkomen, zet ik gelijk het aanvalsoffensief in. Dat doe ik op de volgende manieren:

Negeren! 

Dit hangt natuurlijk helemaal af van het stadium waarin je je bevindt. Als je nog minder waard bent dan een slappe, uitgewrongen dweil, ga dan alsjeblieft meteen terug in bed liggen en lees vooral niet verder. In alle andere gevallen, waar je het nog wel trekt maar geplaagd wordt door de ongemakken van de verkoudheid, probeer je iets of wat sterk te houden: hiermee bedoel ik dat je je niet bij de minste kuch moet wentelen in de rol van zielige zieke en een week je bed niet moet uitkomen. Val de dag met goede moed aan, kleed je leuk, maak je op, spray parfum en voel je fris. Wie weet blijkt het allemaal nog mee te vallen. In ieder geval, volg ook de onderstaande tips zeker op!

Extra vitaminen en licht voedsel

Lijkt een cliché, maar voelt het niet erg goed om ’s morgens een glas vers geperst fruitsap op te drinken? Of wat dacht je van mandarijntjes of lauw water met citroensap? Zet ook extra veel gezonde en lichte maaltijden op het menu zoals broccoli met vis (deze combinatie in het bijzonder is goed omdat deze stoffen elkaar versterken). Ook een licht pikante soep met veel groenten (zonder room) kan helpen.

Vermijd ook vette, zware en moeilijk te verteren maaltijden. Je wil immers geen onnodige moeite vragen van het lichaam, dat alle energie nodig heeft om te herstellen. Neem liever ook geen zuivelproducten omdat die de een prikkelende werking op de slijmvliezen kunnen hebben.

Vergeet ook niet wat meer dan normaal te drinken, want je lichaam verliest meer vocht bij ziekte. Water (kan ook in de vorm van kruidenthee bijvoorbeeld) kan helpen de holtes sneller weer vrij te maken.

Hygiëne & besmetting 

Bij een verkoudheid wil je zoveel mogelijk nieuwe besmettingen uit de weg gaan en daarom is een goede hygiëne belangrijk. Laat bijvoorbeeld je zakdoekjes niet slingeren en doe aan ‘spot cleaning’: haal regelmatig een huishouddoekje over alle deurklinken, lichtschakelaars, je toetsenbord, telefoon of stuur van de wagen. ‘Ontsmet’ kortom plaatsen waar je vaak met je handen aanzit. Was je handen ook regelmatig, en zeker wanneer je van openbare plaatsen zoals de metro of een winkel komt. Neem daarom een desifecterende gel of doekjes mee. Verlucht ook regelmatig de kamer, want terwijl jij het lekker warm wilt hebben en de verwarming hoog zet, houden ook bacteriën van een warme en vochtige omgeving. Vries ze dus elke ochtend en avond dood door je ramen eens wijd open te zetten.

Sport? 

Deze tip is helemaal persoonlijk. Sommige mensen kikkeren helemaal op van een sportsessie, maar onthoud ook hier dat je lichaam energie nodig heeft om de ziekte aan te pakken en je je dus niet helemaal mag uitputten. Een stevige wandeling kan ook goed doen, je hoeft je daarom nog niet helemaal in het zweet te werken. Wel wordt over het algemeen afgeraden om te sporten wanneer je koorts hebt.

Slaap! 

En natuurlijk kan ook een goede nachtrust niet ontbreken in dit lijstje. Ga dus op tijd naar bed en slaap minstens zeven uur. Mensen die minder slapen hebben volgens onderzoek immers meer kans op verkoudheid. Indien je met een serieus slaaptekort te kampen hebt, kan het dus ook beter zijn eens een dagje thuis te blijven.

Practise what you preach zeggen ze, dus ik ga nu mijn gezonde lunch voor morgen klaarleggen en lekker onder de wol kruipen!

Zijn jullie deze herfst al ziek geworden? Welke tip hebben jullie nog tegen een verkoudheid? 

3 gedachtes over “Tips bij een verkoudheid

  1. Aaaah bah, ik was vorige week ook echt even ziek, maar ik had er gewoonweg geen tijd voor dus ik moest het even aan de kant schuiven. Ik dacht dat, als ik weer thuis en even kon uitrusten, het griepje zich wel weer zou laten zien, maar ik voel me kiplekker eigenlijk. 😀
    Beterschap! Veel drinken werkt altijd goed bij mij als ik ziek ben (dat moet natuurlijk normaal gesproken ook, maar het is iets dat ik toch wel vaak vergeet).

    Like

  2. Gelukkig nog niet, want ik heb echt een enorme hekel aan verkouden zijn. Als ik het voel aankomen ga ik gauw hardlopen. Het schijnt dat sporten je t-cellen activeert en dat die het virus dan onschadelijk maken. Hopelijk.

    Like

  3. Ik nies altijd wel maar wanneer ik echt verkouden wordt blijf ik aan het niezen. Als ik dan aan het werk ben als kapster moet ik dus echt elke keer weglopen bij klanten om mijn neus te snuiten. Dus naast een droge neus heb ik dan ook last van droge handen. Ik denk ook dat rust, gezond eten en veel drinken de beste remedies zijn.

    Like

Reacties zijn welkom!

