Waarom Netflix je niet altijd een schuldgevoel moet opleveren

Heb je dat gevoel soms ook? Dat je aflevering na aflevering van je nieuwste favoriete serie kijkt terwijl je eigenlijk een boel andere ‘nuttigere’ dingen had kunnen doen? Ik ken het gevoel in ieder geval, of toch een beetje. Want af en toe ontspannen met een lekker serietje kan toch écht fijn zijn, en daar hoef je helemaal geen schuldgevoel over te hebben. Maar laatst kon ik niet echt een fijne nieuwe serie vinden die niet te al spannend is (kijk ik niet graag naar als ik alleen ben) en ook niet al te veel aandacht vergt (denk: House of Cards). Toen bedacht ik me dat er onlangs een ‘categorieën’ knop is bijgekomen (loop ik nu zo hard achter of is die knop écht pas onlangs toegevoegd?) waardoor ik veel meer ontdekte!

Wanneer je op genre zoekt via deze knop, zie je opeens veel meer keuzes dan op het traditionele scherm waar ook je ‘to watch’ lijst staat. Opeens ging een Netflix-wereld voor me open, er is nog zoveel meer te kijken dan ik aanvankelijk dacht! En zo kwam ik bij Ted Talks terecht (wie niet weet wat dit is, lees dan even dit artikel waar ik live bij zo’n sessie was).

Korte, inspirerende praatjes van al even inspirerende mensen over de meest uiteenlopende – inspirerende, natuurlijk- onderwerpen. Ze duren niet langer dan 10 minuten, waardoor het makkelijker wordt iets leerrijk en inspirerend te bekijken, zonder dat je er meteen twee uur voor moet uitrekken. Netflix heeft enorm veel fijne documentaires, maar geef toe, als we thuiskomen van het werk of school, dan willen we niet meteen een lange docu op ons bord krijgen. We willen gewoon even ontspannen met fijne stukjes. En in plaats van de vrij korte afleveringen van ‘The Unbreakable Kimmy Schmidt te kijken (sorry, maar ik vind er echt niets aan. De titel was veelbelovend, ik bedoel maar, willen we niet allemaal unbreakable zijn? Maar het is gewoon flauw, slap, en voraal niet inspirerend). Dan word ik dus liever geïnspireerd en aangestoken door de Ted Talks.

Wat later besefte ik dat ik deze series wel al was tegengekomen bij het scrollen, maar dat ze mij nooit echt waren opgevallen. De series hebben immers de titel van het eerste Ted-filmpje in rij. Eentje heet bijvoorbeeld ‘Animal Voices’, maar enkel de eerste ‘aflevering’ gaat over dieren. Omdat ik niet heel veel heb met de stem van een dier en er dus geen hele serie over wou zien, sloeg ik deze over. Maar het gaat dus over veel meer dan dieren, hoera!

Zoek op Netflix dus eens de serie ‘Animal Voices’, ‘Life Hacks’ en ‘Life Lessons and Confessions’. Een hele reeks inspirerende filmpjes staat je te wachten. En zo is Netflix dus niet helemaal ‘nutteloos’ en kan je zonder schuldgevoel eventjes ontspannen. Oh, en als je obsessief gaat binge-watchen en ontelbare afleveringen na elkaar wil kijken, ben je hoogstens drie kwartier verder én je bent er slimmer van geworden, win-win.

Zo, dit was weer een inspirerende dag zoals ik er al even geen meer had gehad! Overdag volgde ik een seminarie over je to do’s onder controle krijgen en extra tijd winnen terwijl je minder hard werkt (erg interessant, kijk eens op deze site voor meer info en opleidingen in je buurt en laat je vooral niet afschrikken door het ietwat vreemd uitziende manspersoon die overal opduikt) én ontdekte ik de Ted Talks op Netflix. Ik kan weer met een rijker gevoel naar bed, en hopelijk kan ik morgen mijn to do lijstjes de baas! Ik heb er alleszins vertrouwen in.

Hebben jullie de Ted Talks op Netflix al ontdekt?  

3 gedachtes over “Waarom Netflix je niet altijd een schuldgevoel moet opleveren

Reacties zijn welkom!

