Dromen, doelen en doen!

Afgelopen vrijdag vermeldde ik kort dat ik op een seminarie was geweest over het beheersen van je to do-lijst. De cursus was gebaseerd op de bekende Getting Things Done methode, en er kwamen veel lijstjes aan te pas. Aan het einde van de cursus concludeerde ik dat ik al best goed bezig ben. Ik werk met verschillende lijstjes en gebruik daarvoor verschillende tools (in dit artikel legde ik er al enkele uit) waardoor mijn agenda overzichtelijk is, en ik ook een mooi overzicht heb van mijn projecten en de daarbij horende taken of ‘acties’, zoals het op de cursus omschreven werd. Ik zou het nog een beetje moeten doordrijven en werkelijk alles opschrijven, en dan zit ik helemaal op het goede spoor. Ik leerde dus dat ik al een behoorlijk goede methode heb voor op het werk, maar toen kwam het besef dat ik deze werkwijze ook op ‘vrijetijdsdingen’ en dromen zou kunnen toepassen! 

Lijstjes zijn niet bepaald romantisch of avontuurlijk, maar ik besefte dat lijstjes en de daaraan gekoppelde acties nu eenmaal de beste manier zijn waarop ik doelen, wensen of dromen het best kan realiseren. Vergelijk eens de volgende twee alombekende quotes:

Untitled design (1) Untitled design (2)

Het is al snel duidelijk welke van de twee ik omarmd heb! Als je geen concrete acties onderneemt om een van je dromen te bereiken, zal er niet echt veel gebeuren. Oké, soms moet het geluk een beetje aan jouw kant staan, en kan geduld een schone deugd zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat je dat geluk soms ook zelf in de hand kan werken door alvast zelf de handen uit de mouwen te steken.

Je kan wel fantaseren over die ene droomreis die je al zo lang wil maken, maar zonder iets te ondernemen zal die er niet snel van komen. De kans is immers bijzonder klein dat je de reis opeens zal winnen bijvoorbeeld (en dan nog, zou je actief hebben moeten deelnemen aan die wedstrijd). Nee, wachten is dus niet de oplossing.

Een methode die je wel op het juiste pad brengt, werkt op de volgende manier:

Lijst je dromen, doelen en wensen op. Koppel onder elk doel concrete acties die je moet ondernemen om dat doel de bereiken. Voer vervolgende de acties uit! Simpel, niet? Je hoeft enkel eventjes na te denken over de stappen die je moet ondernemen, en ze vervolgens in actie omzetten! Werk met concrete werkwoorden waaruit duidelijk blijkt wat je moet doen. Je kan hierin zover gaan als nodig is. Wil je bijvoorbeeld een reis maken, maar heb je geen geld? Dan is de eerste concrete actie die je moet doen dus niet ‘sparen’. Sparen is niet echt een actief werkwoord en kan je ook niet instant uitvoeren. Beter is: ‘Stel een automatische maandelijkse overdracht van x euro in naar je spaarrekening. Heb je nog geen geld om naar je spaarrekening over te maken? Dan is de eerste stap bijvoorbeeld: ‘maak een CV op’, en daarna ‘Geef CV af in alle plaatsen van de stad’ en ‘post CV op jobsites’. Je kan nog verder gaan, en als actie hiervoor zetten: ‘zoek vijf sites op voor studentenjobs’. Dat maakt de actie nog concreter, en dan zal je bij de stap ‘CV posten’ ook meteen weten waar je die moet posten.

Kort samengevat: maak je actielijst zo straightforward mogelijk zodat je bij elke stap enkel nog maar moet uitvoeren, en niet meer nadenken. Doe je dat niet, blijf je veel te lang stilstaan zonder echt te weten waar je naartoe moet. Zulke actielijsten kunnen bij sommige zaken echt de schop onder je kont zijn die je nodig hebt. Concrete acties drukken je met de neus op de feiten en je zal geen excuses als ‘Ik weet niet waar te beginnen’ meer kunnen uitvinden.

Waarom ik hierover nadacht? Ik was al lang aan het mijmeren over een mooie, betere en kwaliteitsvollere blog. Mooie foto’s, een eigen domein en persoonlijke lay out. Maar om dit te bereiken is er dus meer nodig dan alleen maar fantaseren en wachten op de dag dat het hier op miraculeuze wijze naar een hoger niveau getild wordt. Ik kwam dus tot het inzicht dat ik ook voor mijn hobby’s een actielijst nodig heb! Voor mij blog is dat momenteel:

  • Fototoestel kopen (de research was al gedaan, bedankt papa! Hulp vragen is toegestaan, onthou dat ook): CHECK
  • Met papa een moment inplannen voor een mini-cursus foto’s nemen (dus niet: met papa een minicursus foto’s nemen houden, want dat is geen concrete actie, het is een wens die in het ijle zweeft)
  • Een moment plannen voor een brainstorm rond een nieuwe naam
  • Een nieuwe naam kiezen
  • De naam veranderen
  • Eigen domein kopen
  • Met Geoffrey, de boyfriend, een moment plannen om aan de lay out te werken

Als deze lijst helemaal afgevinkt is, zal ik heel blij zijn! Dan kan ik de volgende actielijst maken om nog verder te komen.

Wat vinden jullie van deze actiegerichte methode? Zijn jullie eerder dromers of doeners, en voor welke droom of doel zouden jullie een actielijst maken? 

Een gedachte over “Dromen, doelen en doen!

  1. Ik ben ook helemaal van GTD alleen ben ik soms ook een beetje laks en heb ik soms weer even van dit soort reminders nodig! Wij hebben dus al jaren dat we willen emigeren en daar heb ik onlangs ook een stappenplan voor gemaakt, omdat het er anders ook niet van komt. Maar ik zou op veel meer gebieden stappenplannen moeten maken.

    Like

Reacties zijn welkom!

