Over sokken en pyjama’s

sokken en pyjama's

Ik hou van sokken en pyjama’s. Bam, daar val ik lekker met de deur in huis! Ze maken me zo blij en gelukkig, het is niet normaal. Waar sokken en pyjama’s meestal met suffe en ongeïnspireerde kerstcadeaus worden geassocieerd, koester ik een diepe liefde voor sokken en pyjama’s. Met de gekste prints, vrolijkste kleuren en leukste motiefjes, maar ook de exemplaren in de meest luxueuze uitvoeringen en en zachtste stoffen leg ik graag in die ene gekoesterde lade van mijn Ikea Mälm. 

Als ik bij het slapengaan een fijne pyjama kan aantrekken, ben ik gelijk gelukkig en ontspannen. Het momentje in de badkamer voor het slapengaan vind ik sowieso fijn, en als ik dat dan kan afsluiten met een mooie en comfortabele pyjama is het voor mij helemaal geslaagd. Het leven is te kort voor slechte, lelijke, schurende of knellende pyjama’s. Daarom heb ik over het laatst enkele pyjamabroekjes weggedaan die toch een beetje te strak zaten. Was mijn kont gegroeid of waren ze na al die jaren gekrompen in de was? Het maakt mij niet uit, maar ik weigerde nog langer te slapen in een slecht zittend pyjamabroekje. Sommige pyjama’s heb ik dan al weer heel lang. Zo is er eentje die ik heb sinds ik 10 ben, en nog altijd een beetje wijd zit. Ik vraag me dan af hoe het eruit moet hebben gezien toen ik die pyjama als tienjarige aanhad! De elastiek van de broek is al enkele keren vervangen, de stof al meerdere malen genaaid, maar ik blijf van die pyjama houden. Het is een beetje zoals een oude knuffel, maar dan in pyjamavorm. En ik kan hem aantrekken!

Wanneer ik dan ’s morgens weer opsta ben ik meteen goedgezind door mijn leuke pyjama. Een beter begin kan er niet zijn! Dan is het tijd om een fijn paar sokken aan te trekken. Ook al verdwijnen ze daarna meteen weer in mijn schoenen en komen ze (meestal) de rest van de dag niet meer tevoorschijn, gewoon de gedachte dat mijn voeten in leuke sokken mogen zitten, maakt me gelukkig. Soms kijk ik er ook stiekem eens naar door mijn broek een stukje op te schuiven en dat maakt mijn hart een sprongetje.

Als ik dan terug thuiskom na een lange dag en mijn schoenen uittrek, zijn daar weer mijn sokken die mij begroeten! Bij gebrek aan huisdieren zijn pyjama’s en sokken een beetje mijn vervanging van een huisdier. Ze zijn daar wanneer ik wakker word, zeggen vrolijk gedag als ik het huis uitga, en zijn er ook weer als ik thuiskom. Trouwe gezellen die nooit gaan vervelen en waar ik er eigenlijk nooit genoeg van kan hebben.

En het gekke is ook dat bijna niemand ze ooit te zien krijgt. Het zijn persoonlijke stukken en de mensen die ze toch te zien krijgen, zoals je gezin, vriendje of huisgenoot, zijn eigenlijk wel heel geprivilegieerd! In mijn geval toch, omdat ik zo’n leuke pyjama’s en sokken heb, en meestal geen last heb van stinkvoeten. Je beseft ook dat de mensen waaraan je je sokken of pyjama toont wanneer je die aanhebt, vaak het dichtst bij jou staan, en alleen dat al maakt sokken en pyjama’s speciale kledingstukken die we allemaal zouden moeten koesteren. Sokken en pyjama’s hebben ook die huiselijke, gezellige connotatie. Ik vind het nu eenmaal best fijn om thuis te zijn, lekker ‘cocoonen’ met een boek, filmpje of mijn lievelingsmensen om me heen.

Ik heb eigenlijk best een beetje medelijden met mensen die naakt of in ondergoed slapen, en elke dag dezelfde grijze of zwarte sokken aantrekken. Ze weten niet was ze missen!

Heb jij ook zo iets met sokken en pyjama’s? Of misschien met een ander kledingstuk? 

2 gedachtes over “Over sokken en pyjama’s

  1. Hahahahahaha, wat ben ik blij om dit te lezen! Ik ben precies hetzelfde! Er is niet één unikleurig paar sokken in mijn kast te vinden en ook mijn pyama’s zijn lekker fleurig. Mijn lievelingssokken van dit moment zijn geel met een groene tip en een watermeloenprintje ❤

    Like

Reacties zijn welkom!

