Kom uit je hol!

Nu het ’s avonds sneller donker wordt en de temperaturen zakken, is de verleiding groot om elke avond lekker knus thuis te blijven. Bij voorkeur in een onesie, onder een dekentje, met veel kaarsjes, series en kopjes thees bij de hand. Klinkt heerlijk, niet? En dat is het ook! Niets mis met een avondje cocoonen, maar bij deze wil ik toch even oproepen dat het in de herfst en de winter ook de moeite loont om er even uit te komen en mensen te zien!ย 

Het is echt typisch iets voor mij: in een lichte paniek schieten wanneer ik te weten kom dat mijn lief uitgaat (zonder mij dus) en beseffen dat ik nog niets op de planning heb. Realiseren dat het toch al even geleden is dat ik bepaalde vrienden heb gezien, en als een gek in het rond te beginnen sturen op zoek naar iets te doen. Een afspraak te pakken krijgen en dan op de avond zelf…allerlei excuses verzinnen om toch maar thuis te kunnen blijven. Te moe, nog veel te doen, het komt toch niet zo goed uit, enzovoort. Vrij vertaald: ik ben te lui om eruit te komen en wil gewoon de hele avond wegkruipen onder een dekentje. Avondjes helemaal alleen met mezelf vind ik echt heerlijk, ikย heb echt niet de behoefte om elke week een feestje te bouwen en voor mijn eigen goed heb ik deze momentjes alleen echt nodig. En nogmaals: daar is niets mis mee. Maar! Soms moet je jezelf even een schop onder de kont geven en gewoon gaan. Niet nadenken, geen excuses verzinnen, je niet inbeelden welke gezellige dingen je allemaal thuis zou kunnen doen, maar gewoon gaan.

Dat had ik afgelopen vrijdag dus. Moe van de afgelopen week, nog wel wat klusjes in het achterhoofd die moesten gebeuren, nog series die zouden bekeken kunnen worden en het dekentje dat wel heel uitnodigend vanop de bank naar mij lonkte. Ik had zelfs mijn onesie al aangetrokken toen ik een sms’je kreeg van de persoon in kwestie waarbij ik langs zou gaan met nog wat heads-up voor de avond. Toen zei ik tegen mezelf: nee, niet flauw doen, gewoon gaan.

En het werd een heerlijke avond. Ook ‘gewoon’ thuis, maar dan niet in mijn eigen huis, verwend met heerlijke soep en quiche, het was fijn. Even terzijde, ik vind soep geweldig. Wanneer ik bij iemand soep krijg, voel ik me altijd zo welkom, en voelt het alsof er voor mij ‘gezorgd’ wordt. Soep is lekker, gezond, en het geeft mij de indruk dat er echt aandacht en liefde naar uit gaat. Heel anders dan een kommetje chips of nootjes op tafel zetten dus (al zeg ik daar ook nooit nee tegen). Maar goed, ik kreeg dus soep en was meteen vertederd en zo blij dat ik gegaan was. Ik ontmoette ook nieuwe mensen en het werd een heel gezellige avond. Met een voldaan en warm gevoel kroop ik mijn bed in. En mijn eigen zetel? Die had ik geen moment gemist.

Fijne week iedereen!

Verzinnen jullie soms ook excuusjes om de deur niet uit te moeten? Zijn jullie ook graag eens alleen of kan jullie agenda niet vol genoeg zitten?ย 

Reacties zijn welkom!

