Eindelijk weer Kerstvakantie

cookies-christmas-xmas-bakingDe vakantie is begonnen! Na zovele jaren van studeren tijdens de twee weken rond Kerst en Nieuwjaar, kan ik eindelijk zeggen dat ik écht vakantie heb. Heerlijk! Geen verplichtingen, strakke planningen of stress net voor het Kerstdiner omdat ik nog niet klaar was met de geplande hoofdstukken. Gedaan met stapels boeken en mappen die de sfeer kwamen verpesten. Ondanks dat vond ik deze ‘blokvakanties’ toch stiekem wel leuk en kijk ik er met een glimlach op terug.

IMG_2484Na een semester op kot, ging ik tijdens de Kerst terug naar huis om te studeren. Mijn ouders en zus waren ook twee weken thuis, en het huis was extra gezellig opgetuigd met lampjes en Kerstversiering. Om nog maar te zwijgen van alle cadeautjes die lonkten van onder de boom!

Er werd voor mij gezorgd zodat ik me optimaal op het leren kon concentreren. En omdat ik zoveel moest studeren, waren de momenten van ontspanning ook dubbel zo heerlijk. Soms een beetje lastig wanneer er bezoek was en ik er niet bij kon gaan zitten, maar voor de belangrijkste visite reserveerde ik natuurlijk wel steeds een plaatsje in mijn planning.

Meestal kon ik me goed aan die planning houden, dus was het altijd erg fijn om met een goed gevoel aan de Kersttafel te kunnen plaatsnemen. Dubbel zo irritant was het dan wel wanneer mensen vroeger hoe het met het studeren gaat… Verafschuwen jullie die vraag ook zo?! Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die die vraag haat, maar zo vaak heeft mogen horen. Niets dan goede bedoelingen natuurlijk, maar toch. Laat me dan even genieten en hou op over studeren, haha!

1011553_10201638206171593_220763651_n
Twee jaar geleden op Kerstdag, het is er toch niet echt aan te zien dat ik dagenlang studerend doorbracht?

Tijdens die weken werd ik niet alleen door anderen in de watten gelegd, ik zorgde ook erg goed voor mezelf. Ik ging op tijd slapen waardoor ik ook vroeg en fris kon opstaan. Ik ging minstens om de dag sporten en at ook heel gezond (met uitzondering van alle Kerstetentjes natuurlijk). In een vermoeiende periode waar veel van mijn studiegenoten er vrij belabberd uitzagen, stond ik nooit zo mooi op de foto dan tijdens Kerst, al zeg ik het zelf!

Ik kijk dus terug met een fijn én nostalgisch gevoel terug op die studeer-Kerstperiode, ook omdat ik er altijd erg bewust van heb genoten. Misschien vreemd om te zeggen over weken van bijna non-stop studeren, maar dankzij alle gezelligheid errond waren dit ook altijd wel fijne tijden.

Ook met vrienden hielden we altijd Kerstetentjes, en dan was het fijn om allemaal in hetzelfde schuitje te zitten maar toch een fijne avond te kunnen hebben.

Mijn tip aan studenten die nu geen ‘volwaardige’ vakantie hebben? Geniet toch maar van deze periode, van de feesten maar ook van het studeren in een gezellige omgeving, je zal er later geen spijt van krijgen!

Dat gezegd, ga ik nu toch ook heel hard van mijn vakantie genieten!

Hebben jullie een ‘volwaardige’ vakantie? Of moet je nog studeren of werken? Wat doe jij om alles zo fijn mogelijk te laten verlopen? 

Reacties zijn welkom!

