Geluk maak je zelf

P1000341.JPG

Met het nieuwe jaar dat net om de hoek is komen kijken, maken mensen massaal goede voornemens en lijsten ze hun doelen op die ze willen verwezenlijken in de volgende twaalf maanden. Het is een jaarlijks januari-cliché, maar daarom niet minder nuttig. Het wijst erop dat je iets echt graag wil, en er in het beste geval ook bereid bent voor te werken. Want met enkel een portie geluk zal je er niet komen. Hier vertel ik je waarom succesvolle mensen of personen die veel bereiken dat niet (enkel) aan geluk te danken hebben!

De doelen en voornemens die traditioneel met januari gepaard gaan (al is elke dag van het jaar geschikt om een doel voor ogen te hebben of een gewoonte om te gooien, natuurlijk), deden me terugdenken aan iets dat een collega een paar weken geleden tegen me zei, toen ik net terugkwam van een mooie vakantie in Amerika:

“Jij hebt toch wel geluk, hé!”

Op het moment zelf lachte ik gewoon even, maar eigenlijk ging er iets helemaal anders door mijn hoofd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mocht ik deze reis dankzij de lotto of een of andere tombola gewonnen hebben, dan was er inderdaad sprake van geluk. Maar in dit geval had ik zelf gewerkt voor die vakantie, en had ik alles zelf gepland, geregeld en geboekt. Ik had dus helemaal geen geluk, ik had het volledig aan mezelf te danken dat ik die reis kon maken.

Natuurlijk heb ik wel het geluk gehad dat ik geboren ben in een goed gezin in België, en niet in pakweg Syrië of in een conflictgebied in Midden-Afrika. Ik heb altijd alle kansen gekregen die ik wou, en ben altijd goed omringd geweest door een stabiele, liefhebbende familie en een stimulerende omgeving. Geen ziekte of tegenslagen gekend die niet standaard bij een mensenleven horen. Tot daar dus mijn geluksfactor.

Ik kon er echter ook voor gekozen hebben de kansen die mij werden aangeboden niet te grijpen, of niet te werken om die kansen in resultaten om te zetten.

Ik ben ontzettend dankbaar voor de grote geluksfactor in mijn leven, maar toch een beetje te trots om te beamen dat ik enkel maar geluk had om toen (en al die andere keren) op vakantie te gaan.

Ik stelde doelen, durfde te dromen en deed iets met dat ‘basisgeluk’. En dat doe ik nog steeds. Ook al lijken sommige dingen mij nu bijna onmogelijk, en nog een eindje van mij verwijderd, toch geloof ik dat ik daar ooit zal komen. Door te werken voor dat ‘geluk’.

En ook al heb je een moeilijke start gekend, ik geloof er in dat je ook dan hoogtes kan verkennen waar je in het begin enkel maar van kon dromen. Je moet je leven niet laten leiden door het lot of door ‘geluk’. Zeg niet dat dat toch allemaal niet voor jou is weggelegd. Als je iets heel hard wilt, dan kom je er dankzij hard werk, wilskracht en vertrouwen in jezelf.

Ik wens jullie allemaal veel succes met het behalen van je dromen en doelen. Vroeg of laat kom je er, ook al moet je van niets beginnen.

Hebben jullie goede voornemens voor 2016 gemaakt? Wat zou jij dit jaar graag realiseren of welke gewoonte wil je omgooien? 

Reacties zijn welkom!

