De januari-blues?

Ken je het, dat spreekwoordelijke zwarte gat? Dat gat tussen de gezellige maand december en de lente die nog eeuwen ver lijkt? Een verse agenda die toch iets te vers is door alle witte pagina’s? Voor velen is die maagdelijke maand januari een reden om nieuwe voornemens en plannen te maken, een frisse start vol nieuwe kansen zeg maar. Voor mij lijkt het niets meer dan het stompe lontje van de uitgedoofde december-kaars, letterlijk en figuurlijk. Hoe zou dit toch komen?

We zijn nog maar zes dagen ver in januari en het sombere gevoel komt al opzetten bij mij. Ik heb zo genoten van alle gezelligheid tijdens de kerstvakantie dat ik weer moeite heb met afscheid nemen, zoals ik dat ook had na de zomer.

Eerder had ik nooit echt last van een januari-dip, omdat ik in deze periode altijd moest studeren en examens moest afleggen. Tijd om te rouwen over alle gezelligheid die weg was, had ik dus niet. En na de examens stond er mij altijd een welverdiende skivakantie te wachten, waarna het meteen weer tijd was voor een boeiend semester vol nieuwe vakken, feestjes, en meer van die studentendingen.

Gisteren had ik nog niet goed en wel door dat ik wel eens in de januari-blues dreigde te vallen, tot ik dit blogje van Dina las.

Zij was zo blij met de komst van het nieuwe jaar en maakte een lijstje met alle dingen waar zij zin in had en naar uitkeek. Toen ik dit artikel las besefte dat er echt niet veel is waar ik met veel verlangen naar uitkijk. Terwijl er wel leuke dingen aankomen: skivakantie, mijn verjaardag (dan nog wel tijdens die skivakantie), de lente en alle leuke dingen die daarbij horen.

IMG_0166

De gedachten hieraan maken mij niet meteen dolenthousiast. Misschien omdat alles er een beetje ‘hetzelfde’ zal uitzien als vorig jaar? In mei ben ik immers een jaar aan het werk en woon ik bijna even lang op mezelf. Niet dat ik persΓ© wil dat daar iets aan zal veranderen, hoor. Liever niet zelfs eerlijk gezegd. Maar toch, is het angst om in een soort routine te vervallen? Het feit dat het nieuwe jaar (waarschijnlijk) geen grote veranderingen met zich mee zal brengen stemt me toch een beetje minder minder vrolijk.

En daar horen natuurlijk meteen enkele countergedachtes bij: routine is niet per sΓ© iets negatiefs. Je hebt zekerheid, en daar ben ik toch blij mee. Een grote verandering zou wel iets minder positief kunnen betekenen en daar heb ik ook weer geen zin in. Vorig jaar was het nog paniek alom dat ons appartement nooit zou afgeraken en dat ik voor altijd werkloos zou blijven. Dat is nu opgelost en dan zou ik weer niet tevreden zijn? Nee, stop.

IMG_7218

Ik zou er dan wel een uitdaging van kunnen maken om alles wat ik heb, nog beter te maken. Op het werk, thuis, bij mezelf. En wie weet komt daar wel weer een nieuwe verrassing uit? Geen jaar en geen dag is ooit hetzelfde en het is het waard de schoonheid te zien in elk moment, hoe ‘gewoontjes’ dan ook.

Deze gedachte doet me denken aan de film die ik afgelopen week bekeek met mijn zus (ja, tijdens die o zo gezellig kerstvakantie waar ik geen afscheid van wil nemen). We keken ‘About Time’, een romantische/grappige/tot nadenken stemmende film. In de deze film kan het hoofdpersonage in de tijd terugkeren en zo alles naar zijn hand zetten dat niet helemaal perfect is verlopen. Aan het begin maakt hij daar natuurlijk gretig gebruik van en verovert hij zo de vrouw van zijn leven, maar aan het einde komt hij tot inzicht. Dat je eigenlijk elke dag voluit moet leven, hoe simpel of op het eerste zicht imperfect die dag ook is, zodat je er eigenlijk niets aan zou willen veranderen.

Dus gelukkig heb ik op het moment dat ik in de januari-blues leek te zakken ook ontdekt dat dit (bijna) het geval was en kan ik er dus ook iets aan doen! Positieve gedachten zoals hierboven zijn Γ©en ding, ernaar handelen iets anders.

Eigenlijk was het oorspronkelijke plan van dit artikel om tips tegen de januari-blues te geven, maar aangezien wat oorspronkelijk de intro moest worden een beetje is uitgelopen, heb je die tips vrijdag van me tegoed!

Hoe voelen jullie je deze januari? Wordt de januari-blues een geduchte tegenstander of ben je er helemaal klaar voor? 

2 gedachtes over “De januari-blues?

  1. Ah babe, dat is vervelend zeg. Ik herken het wel, de januari dip (en de winterblues ook heel erg, daar had ik vroeger altijd last van). Wat je zegt klopt wel hoor, routine is niet verkeerd en het geeft je een bepaald gevoel van zekerheid. Beginnen met iets nieuws dat op je pad komt vind ik vaak makkelijker lijken, dan op een creatieve manier de routine en gewoontes op te leuken. Maar het gaat je heus lukken! πŸ˜€ Dikke kus!

    Like

Reacties zijn welkom!

