DIY || scrapbook

IMG_3119Vandaag laat ik jullie kennismaken met een van mijn favoriete DIY’s: het scrapbook. Ik gebruik hiervoor geen ingewikkelde technieken met duur materiaal, wel doe ik het op mijn eigen, creatieve ‘huis-tuin-en keukenmanier’ , wat ook nog eens een heel leuk en vooral persoonlijk resultaat oplevert, waaraan iedereen zijn eigen touch kan toevoegen!

Ik vind het maken van scrapbooks een enorm leuk en ontspannend tijdverdrijf.  Het proces vergt enige moeite en ook aan de voorbereidingen moet voldoende tijd worden besteed, maar het resultaat is er steeds naar. Het is ook zoveel leuker om af en toe eens een boek te kunnen openslaan waar zowel plaats is voor foto’s, tekst, bonnetjes, en andere knipsels, dan te scrollen door de eindeloze reeks foto’s die je hebt opgeslagen op je pc. Voor de scrapbooks kies je de meest bijzondere foto’s en herinneringen eruit, wat het eindresultaat des te unieker maakt.

Laten we beginnen! Om je alvast een beeld te geven van hoe mijn scrapbooks eruit zien, zijn hier enkele voorbeelden van pagina’s uit mijn laatst gemaakte boek.

IMG_3120

IMG_3122

IMG_3124

IMG_3125

Benodigdheden

IMG_3128

Het boek

Laten we beginnen bij de basis van dit concept, het boek! Zelf gebruik ik het liefst eenvoudige boeken ringetjes, en die koop ik meestal bij Hema. Je kan kiezen voor een boek met zwarte pagina’s, zoals dit voorbeeld , of een boek met witte of lichtgekleurde bladzijden, zoals hier.

De foto’s

IMG_3132

Nog een essentieel onderdeel van dit project zijn natuurlijk de foto’s. Je kan ervoor kiezen om deze zelf thuis af te drukken op fotopapier, of ze te bestellen via het internet. Een heel leuke en betrouwbare service waarvan ik regelmatig gebruik maak is Printic. Dit is een erg gebruiksvriendelijke app, waar de Postfabriek een uitgebreide review over heeft geschreven. De foto’s komen in een soort Polaroid-stijl en zijn van erg goede kwaliteit.

IMG_3135

Ook gebruik ik graag mijn Instax Mini camera om de pagina’s met  foto’tjes te vullen. Het effect is erg leuk en ‘retro-achtig’, maar met ongeveer 1 euro per foto zijn de filmpjes eerder aan de prijzige kant.

De versiering

IMG_3131

 Om de bladzijden op de leuken, is het een goed idee om doorheen het hele jaar leuke tijdschriftenknipsels bij te houden.

IMG_3136

In magazine’s zoals Flow en Libelle, bladen die ik erg geschikt vind voor scrapbookprojecten, vind je veel mooie beelden, citaten, of titels die ook in jouw boek dienst kunnen doen. Knip zoveel mogelijk uit, bewaar het in een enveloppe en gebruik de knipsels wanneer ze van pas komen!

IMG_3133

Verder kan je je scrapbook een meerwaarde geven door steeds visitekaartjes, foldertjes, entrée-bonnetjes en noem maar op, te bewaren. Die kleef je vervolgens bij de bijpassende foto’s. Het is echter ook leuk om af en toe een pagina in te voegen die enkel uit van die kaartjes of bonnetjes bestaat, wanneer je bij sommige etentjes of bezoekjes geen foto’s hebt genomen. Als je gebruik maakt van een (online) agenda kan je achteraf makkelijk de bijhorende data opzoeken en erbij noteren.

IMG_3130IMG_3129

Ook stempels en washi-tape kunnen een uitkomst bieden bij het versieren van de bladzijden, of bij het creëren van een mooie cover page. 


Beperk je echter niet tot deze voorbeelden, werkelijk alles kan! Laat je creatieve geest zijn werk doen en vereeuwig zo je herinneringen op een uiterst persoonlijke en creatieve manier. Een dergelijk album kan een een fijn cadeau-idee zijn. Je kan dan kiezen voor een thema album: het trouwfeest van een goede vriendin, een reis met de familie of een uitstapje naar de dierentuin met je liefste, werkelijk alles leent zich voor een scrapbook project.

Berg tenslotte alles je benodigdheden op in een doos, zodat je altijd klaar bent om je album aan te vullen! Het scrapbookproject hoef je immers niet meteen af te maken, het kan ook een project op lange termijn zijn: telkens je een nieuw hoopje foto’s hebt, en nieuwe knipsels hebt verzameld, kan je enkele bladzijden aanvullen. Door in deeltjes te werken behoud je ook een beter overzicht en loop je minder het risico overweldigd te raken door de hoeveelheid te verwerken materiaal. Neem je tijd, geniet van het proces en zie hoe je herinneringen weer tot leven komen in je kleurrijke album!

IMG_3137

Een gedachte over “DIY || scrapbook

Reacties zijn welkom!